Z tego wpisu dowiesz się:
- jakie wyzwania niosą ze sobą wielopokoleniowe zespoły?
- w jaki sposób wspierać ich efektywność?
- co może być ich atutem?
Baby Boomers, generacja X, Millenialsi oraz Zetki – te cztery pokolenia spotykają się obecnie na polskim rynku pracy. Najmłodsze, R, za chwilę zasili szeregi firm. Każde z nich różni się stylem życia, komunikacji, podejściem do obowiązków, siebie i innych ludzi. Mieć w zespole jednocześnie czterdziesto-, trzydziesto- i dwudziestolatka to nie lada wyzwanie. Różnica wieku i doświadczeń zawodowych może generować wiele problemów i sprawiać, że pracownicy nie mogą się porozumieć. Na szczęście konflikt pokoleniowy w firmie da się okiełznać. Jak to zrobić?
Mentoring
Zespoły, w których między pracownikami występują znaczne różnice wieku to doskonała przestrzeń do wymiany wiedzy. Warto to wykorzystać tworząc programy mentorskie, zarówno w tradycyjnym rozumieniu jak i odwrócone. Młodsi od bardziej doświadczonych członków zespołu mogą nauczyć się bardzo wiele o firmie o jej funkcjonowaniu. Wychowani w czasach Internetu i komputerów, pod ich okiem mogą również szlifować komunikację bezpośrednią. Z kolei najmłodsze pokolenie może na przykład być dla starszych przewodnikiem po social media i sposobach wykorzystania ich w biznesie. Wymiana spostrzeżeń i doświadczeń może przynieść dla firmy same korzyści. Badania pokazują, że współpracownicy są w stanie nauczyć się od siebie znacznie więcej niż podczas formalnych szkoleń.
Kultura szacunku i współpracy
Nikt chyba nie ma wątpliwości, że efektywne współdziałanie jest podstawą sukcesu każdego teamu. Otwartość, zaufanie, gotowość do pomocy oraz wzajemny szacunek to wartości, które w szczególny sposób warto wspierać w tych firmach, gdzie mamy do czynienia z kilkoma generacjami. Mocne strony poszczególnych przedstawicieli każdego z pokoleń mogą stanowić siłę całej grupy a odpowiednio podkreślane będą działały na jej korzyść. Dlatego warto stwarzać okazje do wzajemnych interakcji, dzielenia się wiedzą i nawiązywaniu bliższych relacji, na przykład eksperymentując z tworzeniem zespołów projektowych o zróżnicowanym wieku.
Odrzucenie stereotypów
Oczywiście poznanie i zrozumienie tego, co motywuje reprezentantów różnych generacji i w jaki sposób widzą swój zawodowy rozwój, jest niezwykle istotne w zarządzaniu zespołem, w którym występują duże różnice w stażu pracy. Dążąc do tego, łatwo jednak wpaść w pułapkę etykietowania i przypisywania jednostkom cech całego pokolenia jako całości. Tymczasem nic nie zastąpi wiedzy na temat konkretnych pracowników. To, że statystyczny Baby Boomers jest lojalny i oddany pracy, nie oznacza, że każdy z nich chętnie będzie zostawał po godzinach. Również nie wszyscy Millenialsi zaczną rozglądać się z ofertami pracy u konkurencji, jeżeli nie będą mieli możliwości pracy z domu. Patrzenie na członków zespołu przez pryzmat stereotypów pokoleniowych może nie tylko być źródłem wielu nieporozumień, ale również negatywnie wpływać na wzajemne relacje.
Zmierzenie się z konfliktem pokoleń w miejscu pracy często wymaga ogromnych pokładów cierpliwości i kreatywności. Warto jednak podjąć ten wysiłek, gdyż nagrodą będzie zespół o zróżnicowanym doświadczeniu, któremu żadne biznesowe wyzwanie nie będzie straszne.