Blog IT, Blog Marketing

Oferty pracy IT. Jak je pisać?

Oferty pracy IT. Jak je pisać?

Joanna Wasiak , 01.07.2022 r.

Oferty pracy IT są jednymi z najczęściej wyszukiwanych ofert pracy. Nie ma w tym nic dziwnego, wciąż przybywa osób, które chcą zmienić branżę lub po prostu zmienić swoją dotychczasową pracę. Ten artykuł nie będzie o tym, gdzie możesz znaleźć interesujące Cię oferty pracy w IT. Będzie o tym, czego unikać w przygotowywaniu takich ofert, by trafić do najbardziej precyzyjnej grupy docelowej i znaleźć specjalistę, jakiego potrzebujesz. Nie takiego, na jakiego musisz się zgodzić z braku innych możliwości.

W tym artykule piszemy o najczęstszych błędach związanych z ofertami pracy IT, z którymi możesz się zmierzyć zarówno jako kandydat, jak i rekruter:

  • Najczęstszy problem – brak odpowiedzi
  • Informacje, które muszą znaleźć się w ofercie pracy IT
  • Brak konkretów w ogłoszeniu o pracę
  • Unikaj mowy-trawy
  • Twój odbiorca jest Twoim partnerem
  • Prośba o informację zwrotną
  • Uważaj do kogo piszesz
  • Prośba o polecenie osoby
  • Psychologiczne manipulowanie

Najczęstszy problem – brak odpowiedzi

Wyobraź sobie, że jesteś rekruterem, który próbuje zrekrutować specjalistów na LinkedIn. Wysyła dziennie kilkadziesiąt wiadomości z ofertami pracy, przegląda nawet kilkaset profili, a ponad 50% wiadomości, które wysłał, pozostają bez odpowiedzi. Mówimy tutaj o braku zupełnej odpowiedzi, czasem też o tym, że mają status: nieprzeczytane. Jaka przyczyna kryje się za brakiem informacji zwrotnej ze strony potencjalnego kandydata do rekrutacji?

Przyczyn może być kilka. Jedną z nich jest faktycznie brak chęci podjęcia współpracy z nową firmą. Inną przyczyną jest jednak błąd (a nawet błędy) po stronie rekrutera, które sprawiają, że taka wiadomość jest nieatrakcyjna. Oczywiście, sam fakt otrzymania niezachęcającej wiadomości nie powoduje, że w dobrym guście jest pozostawić nadawcę bez informacji zwrotnej. Niemniej, zniechęcająca treść, styl niedostosowany do odbiorcy, potrafią skutecznie zniechęcić. Co można zrobić, by poprawić współczynnik odpisywania na wiadomości i przyspieszyć czas rekrutacji?

1. Informacje, które muszą znaleźć się w ofercie pracy IT

Jakie informacje musisz zamieścić w ofercie pracy?

  • nazwa i adres siedziby firmy, nawet jeśli w ogłoszeniu jest możliwość pracy zdalnej. Ludzie będą szukać informacji o firmie, zanim zdecydują się do niej aplikować. W ten sposób znacznie im to ułatwisz;
  • krótki opis tego, czym zajmuje się Twoja firma i opis projektu, do którego poszukuje specjalistów;
  • informacje o stanowisku (nazwa i główne obowiązki);
  • widełki finansowe;
  • informacja o możliwości pracy zdalnej lub hybrydowej;
  • benefity;
  • coś, co wyróżnia Twoją firmę spośród konkurencji, a będzie atrakcyjne dla potencjalnego pracownika np. firmowe przedszkole czy żłobek.

W załączeniu możecie przesłać informacje w formie krótkiej prezentacji lub dokumentu PDF np., ogólne info o firmie, ilości pracowników w zespole, do którego chcesz zatrudnić specjalistę, czy opis kultury pracy, firmowych imprez etc.

Czy podawać informacje o wynagrodzeniu? To pytanie jest dość kontrowersyjne, bo wiele firm wciąż nie chce podawać otwarcie widełek w ogłoszeniach o pracę. Istnieje jednak takie przekonanie wśród osób szukających pracy, że jeśli jakakolwiek firma ma problem z jawnością wynagrodzeń na konkretnym stanowisku, jest nieuczciwa względem kandydatów, dlatego będzie też nieuczciwa względem pracowników. Warto więc przemyśleć taktykę ukrywania wynagrodzenia, bo może się okazać, że podając je już na początku, będziesz odbierany jako pracodawca, który szanuje pracowników i jest godny zaufania.

2. Brak konkretów w ogłoszeniu o pracę

Ogłoszenia o pracę zazwyczaj pisze się wg konkretnego schematu. Często jest tak, że w treści znajduje się nazwa stanowiska, wymagania i obowiązki, ale brakuje konkretnych informacji, które mogłyby ułatwić developerowi podjęcie decyzji o przyjęciu propozycji. Jeśli jako rekruter chcesz zachęcić programistę do współpracy z Twoją firmą, powinieneś być bardziej konkretny niż: „Sprawdź szczegóły…” Najlepiej, o ile to możliwe, poprosić o pomoc w przygotowaniu wymagań i obowiązków developera z zespołu, który rekrutuje. Dzięki temu trafisz dużo dokładniej do specjalistów, którzy będą faktycznie zainteresowani przyjęciem posady.

1. Unikaj mowy-trawy

Czym jest mowa-trawa w ogłoszeniach o pracę? Utarte zwroty, takie jak: elastyczne godziny pracy, atrakcyjne wynagrodzenie, owocowe czwartki… Zamiast tego skup się na realnych benefitach i pisz do potencjalnego pracownika językiem korzyści. Co zyska programista, którego zatrudnisz? Dlaczego to właśnie Twoją ofertę powinien przyjąć? Ważne jest także indywidualne dostosowanie treści ogłoszenia do odbiorcy. Poświęć czas na zapoznanie się z profilem konkretnego kandydata, odwołaj się do jego doświadczenia zawodowego, spróbuj go poznać i zaprosić do podjęcia interakcji w personalizowanej wiadomości.

4. Twój odbiorca jest Twoim partnerem

Oferty pracy IT przygotowywane przez firmy z dużym doświadczeniem w rekrutacji kandydatów łatwo wyróżniają się na rynku pracy. Między innymi właśnie dlatego, że czytając takie ogłoszenie, potencjalny kandydat już od pierwszych słów ma poczucie, że jest traktowany na równi, jak partner, a nie jak służący. Oczywiście, nie bez znaczenia jest też forma osobowa – Ty, zamiast Pan/Pani. Skróć dystans i daj się poznać potencjalnemu pracownikowi. Nie oznacza to, że masz całkiem zrezygnować z formalnych zwrotów. Przygotuj ofertę pracy IT w taki sposób, by było ono również zachęcające dla Ciebie.

5. Prośba o informację zwrotną

To kolejny powód, który sprawia, że wiele wiadomości pozostaje bez odpowiedzi – b rak informacji do odbiorcy o informacji zwrotnej! Przeciętny programista dostaje kilkadziesiąt wiadomości od rekruterów w ciągu dnia. To oznacza, że masz kilka sekund, by przykuć jego uwagę, wyróżnić się i sprawić, by odpowiedział właśnie na Twoją wiadomość. Zamieszczenie w treści informacji o feedbacku to znak, że jesteś otwarty na sugestie, gotowy na ewentualne zmiany i dajesz odbiorcy kredyt zaufania. Nie chodzi o to, by z tej prośby uczynić pusty frazes. Przeanalizuj cały feedback, jaki dostaniesz od kilku różnych odbiorców i zastanów się, czy faktycznie ich sugestie nie spowodują, że Twoja wiadomość czy oferta pracy IT będzie chętniej odczytywana, a odbiorcy na nią zareagują.

6. Uważaj do kogo piszesz

Czy zdarzyło Ci się kiedyś wysłać maila do osoby, która podała w CV swój adres służbowy? Co innego w przypadku osób pracujących na B2B, ale w przypadku etatowców, zawsze warto dopytać o to przed wysłaniem wiadomości, czy rzeczywiście taki był zamiar. Istnieje zasada, by raczej nie wysyłać ofert pracy IT na skrzynki służbowe, zwłaszcza że mogą zostać łatwo wyłapane przez filtry i oznaczone jako spam, przez co ich skuteczność się zmniejszy.

7. Prośba o polecenie osoby

Z perspektywy osoby rekrutującej, prośba o przekazanie oferty pracy IT osobie, która może być nią zainteresowana, jest całkiem naturalna. Czasami jednak może się okazać, że odbiorca nie chce podawać danych osobowych swoich znajomych (RODO) lub rzeczywiście nie zna osoby, która mogłaby podjąć pracę na tym stanowisku. Zazwyczaj też firmy rekrutacyjne mają swoją wewnętrzną sieć „wyławiania” odpowiednich kandydatów i poleceń, nie potrzebują wspierać się pomocą z zewnątrz. Raczej w dobrym tonie jest unikać prośby o polecenie, chyba że odbiorca sam z siebie odpisze, że on sam nie jest zainteresowany, ale ma znajomego, któremu chętnie da znać o takiej rekrutacji.

8. Psychologiczne manipulowanie

O ile język korzyści jest bezpiecznym i całkiem skutecznym sposobem na rekrutację właściwego kandydata, o tyle „słabe” psychologiczne triki mogą wywołać całkiem odmienną reakcję od oczekiwanej. Gdy kandydat zobaczy w wiadomości sformułowanie o tym, kiedy rekruter może się z nim skontaktować (z góry zakładając, że na taki kontakt wyrazi zgodę) może poczuć się osaczony i odrzucić nawet potencjalną atrakcyjną ofertę pracy. Ten punkt jest trochę związany z szacunkiem do odbiorcy, w którym traktujemy go nie jako przedmiot psychologii eksperymentalnej, ale jako partnera. Stosując psychologiczne triki, możesz stracić zaufanie odbiorcy już na początku.

Podsumowując, pamiętaj o jednym: nawet jeśli zastosujesz wszystkie podane w artykule wskazówki, Twoja oferta pracy IT może nie cieszyć się takim zainteresowaniem, jakiego oczekujesz. Być może wtedy warto przeprowadzić audyt lub skorzystać z usług agencji rekrutacyjnej, które wiedzą, jak pisać oferty pracy IT, które rozchodzą się jak świeże bułeczki.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej