Czym jest transparentność w firmie? To nic innego jak przejrzysty i jawny dostęp do informacji, takich jak zarobki na konkretnym stanowisku. Niestety, nie wszystkie firmy potrafią ją wdrożyć we właściwy sposób, a kandydaci aplikujący na konkretne stanowiska pracy często przekonują się, że widełki finansowe przedstawione w ofercie pracy, mocno rozmijają się z realną stawką. Czy wiesz, że jedynie w niektórych firmach IT pracownicy mają dostęp do jawnych wynagrodzeń na każdym stanowisku, dzięki czemu mogą skrupulatnie zaplanować swoją ścieżkę rozwoju? W jaki sposób można wdrożyć transparentność w kulturę danej organizacji?
Pięć kroków, dzięki którym wprowadzisz transparentność wynagrodzeń w swojej firmie we właściwy sposób to:
- Dokładna analiza systemu wynagrodzeń w organizacji
- Zbadanie konkurencyjnych wynagrodzeń na rynku
- Wartościowanie wynagrodzeń w organizacji
- Komunikacja wewnętrzna
- Komunikacja zewnętrzna
1. Dokładna analiza systemu wynagrodzeń w organizacji
Wdrożenie transparentności nie jest prostym zadaniem, dlatego warto zacząć od dokładnej analizy dotychczasowego systemu wynagrodzeń i premii w firmie. Taka analiza zwykle obejmuje następujące obszary:
- zasady ustalania wynagrodzeń;
- strukturę płacową;
- poziom dotychczasowych wynagrodzeń;
- zróżnicowanie wynagrodzeń pod względem stanowisk;
- efektywność wynagrodzeń;
- analiza poszczególnych składników wynagrodzenia podstawowego i dodatków;
- badanie wiedzy o wynagrodzeniach wśród pracowników.
2. Zbadanie konkurencyjnych wynagrodzeń na rynku
Założenie, że niewiele można zrobić z obecnym systemem wynagrodzeń w firmie, jest tylko wymówką. Zawsze da się je przeanalizować i wprowadzić niezbędne zmiany, ale wymaga to czasu i zaangażowania wielu osób. W większych firmach być może będzie trzeba nawet skorzystać z usług outsourcingu osób, które mogą taką analizę przeprowadzić dla konkretnej organizacji. Badanie rynku pod względem konkurencyjnych stawek jest kluczowe dla utrzymania wysokiej retencji pracowników. Jeśli Twoja firma wypada średnio, a nawet niekorzystnie na tle konkurencji, warto przemyśleć obowiązujący sposób wynagradzania pracowników.
3. Wartościowanie wynagrodzeń w organizacji
W wielu firmach pracownicy mają poczucie niesprawiedliwości, jeśli chodzi o wynagrodzenia. Często zdarza się tak, że pracodawcom zarzuca się faworyzowanie konkretnych osób lub stanowisk, na których są zatrudnione. Firmy, w których płace są nierówne, a pracownicy czują się pokrzywdzeni dotychczasowym systemem wynagrodzeń, powinny rozważyć wprowadzenie wartościowania systemu wynagradzania pracowników. Jak zacząć?
Aby dobrze podejść do zadania, trzeba rozpisać całą obecną strukturę firmową, włącznie z hierarchią i aktualnymi wynagrodzeniami na danym stanowisku. To pomoże Ci zobaczyć ewentualne nieścisłości, które wynikają z nieodpowiedniej płacy (zbyt niskiej lub zbyt wysokiej) w stosunku do ilości wykonywanych zadań na danym stanowisku. Następnie, mając już wiedzę o konkurencyjnych stawkach i aktualnej pozycji firmy na rynku, trzeba wprowadzić taki system wynagrodzeń i możliwości awansów, by każdy pracownik wiedział, jakie wynagrodzenie jest przewidziane dla konkretnego stanowiska oraz w jaki sposób pokierować poziomą ścieżką kariery, by je zdobyć.
Takie informacje powinny być ogólnodostępne, często w formie elektronicznej, by pracownicy mieli do nich łatwy dostęp w dowolnym momencie.
4. Komunikacja wewnętrzna
W tym kroku firma musi zdecydować, czy wdraża transparentność wynagrodzeń na poziomie wewnętrznym i informuje wszystkich pracowników o tym, ile mogą zarobić na konkretnym stanowisku oraz jakie są zasady przyznawania dodatkowych wynagrodzeń, takich jak premie i dodatki. Decydując się na wdrożenie transparentności wewnątrz organizacji, warto pamiętać o ochronie danych osobowych. Nie podaje się inicjałów konkretnej osoby oraz wysokości wynagrodzenia do informacji publicznej, a jedynie nazwy poszczególnych stanowisk pracy. Nieprzestrzeganie tej zasady może wiązać się z obciążeniami finansowymi.
5. Komunikacja zewnętrzna
Chociaż wielu pracodawców uważa, że ten etap powinien być na pierwszym miejscu, czyli jawne podanie widełków finansowych na konkretne stanowisko pracy, realia są zupełnie inne. Ten etap powinien być wynikiem czterech poprzednich, poparty konsultacjami z dotychczasowymi pracownikami. Można się nieźle zdziwić, widząc ogłoszenie swojej firmy na podobne stanowiska pracy z dużo bardziej atrakcyjnym wynagrodzeniem wg widełek podanych w ogłoszeniu. Nie brakuje ogłoszeń o pracę na rynku, w których na stanowisku menedżerskim proponuje się stawkę 12.000 brutto, podczas gdy pracownik, który do tej pory wykonywał takie obowiązki, otrzymywał dużo mniejsze wynagrodzenie za swoją pracę.
Aby uniknąć nieporozumień związanych z transparentnością wynagrodzeń, warto wykonać poszczególne kroki, by umocnić swoją pozycję na rynku pracy jako firma z przejrzystymi warunkami zatrudnienia i taka, w której pracownicy są odpowiednio wynagradzani za wykonywanie swoich zadań.