Blog IT, Blog Marketing

6 sposobów, by skutecznie porozmawiać z szefem o podwyżce

6 sposobów, by skutecznie porozmawiać z szefem o podwyżce

Tomasz Staśkiewicz , 04.02.2022 r.

Jakie są najbardziej stresujące rozmowy w pracy? O zmianie pracy oraz o podwyżce! Dlaczego rozmowy na temat awansu i podwyżki są trudne i krępujące dla obu stron? Jest to zjawisko kulturowe, często do tego podyktowane brakiem realnej możliwości wpływu na budżet firmy (zwłaszcza, jeśli to zagraniczna wielka korporacja). Niemniej, istnieją sposoby, by przełamać tę passę i przeprowadzić ze swoim szefem lub liderem efektywną rozmowę o podwyżce. Od czego zacząć?

1. Wybierz konkretny termin i wystąp z propozycją rozmowy

Pierwszym krokiem, by przeprowadzić ze swoim przełożonym skuteczną rozmowę o podwyżce, jest odpowiednie przygotowanie się do niej. Dlatego to Ty powinieneś zaproponować dobry termin dla Ciebie, by rozmowa była dla Ciebie mniej stresująca. Zanim przejdziesz do składania propozycji, zastanów się, ile czasu potrzebujesz, by przygotować się do takiej rozmowy i jaki czas będzie dla Ciebie najbardziej komfortowy. Pamiętaj, że to Ty masz być gotowy na taką rozmowę, dlatego, jeśli taka propozycja rozmowy wyjdzie od Twojego lidera, również daj sobie czas na przygotowanie się do niej.

Przygotuj merytoryczne argumenty za i przeciw

Udało Ci się napisać kod, który rozwiązał problem w projekcie? Twoja kampania reklamowa okazała się hitem, który przyniósł firmie w ostatnim czasie olbrzymie zyski? To jest idealny moment na rozmowę o podwyżce! Twoje wysiłki przełożył się na realny zysk firmy, w której pracujesz. Oczywiście, przygotuj się na to, że możesz dostać kontrpropozycję premii, ale warto w takim przypadku usilnie stawiać na swoim, jeśli w argumentach „przeciw” nie znajdzie się opcja małego budżetu lub braku wpływu na budżet firmowy.

Rozpisując argumenty za i przeciw będziesz mieć czytelny obraz, które z nich przeważają, które są najbardziej merytoryczne i zyskasz pełny obraz obecnej sytuacji zawodowej. Na jego podstawie będzie Ci łatwiej podjąć decyzję o rozmowie z przełożonym.

3. Odrzuć stereotypy

Dlaczego osobom pracującym w Polsce z trudem przychodzi rozmowa o podwyżce? Nasza kultura pracy wymaga tego, byśmy zarabiali dokładnie tyle, ile wynegocjujemy na rozmowie o pracę (chyba że decyzja o podwyżce wyjdzie ze strony przełożonego). Jesteśmy nauczeni pracować po x godzin, jednocześnie umniejszając swoje zasługi dla rozwoju firmy. Łatwiej nam pochwalić kogoś innego niż siebie. To właśnie dlatego najczęściej przygotowania do rozmowy o podwyżce kończą się na stwierdzeniu, że na nią nie zasługujemy. A przecież to nic innego jak syndrom oszusta!

Rozpiska merytorycznych faktów, które poświadczą o Twojej dobrze wykonanej pracy, może ułatwić Twoją walkę z wewnętrznym przekonaniem o tym, że nie zasługujesz na awans. I chociaż ten moment należy do najtrudniejszych momentów poza samą rozmową z szefem, warto spróbować.

4. Wybierz odpowiedni moment na rozmowę

Nie zaczynaj rozmowy o podwyżce, jeśli w firmie trwa chwilowy kryzys, lub szef nie jest w nastroju do rozmów. Zły moment, często decyduje o odrzuceniu propozycji podwyżki, co rodzi złość i frustrację, a w efekcie całkowitą rezygnację z ponownej próby. Obserwuj sytuację w firmie oraz w swoim zespole. Jeżeli nadejdzie moment, w którym Twoja (lub Wasza wspólna zespołowa) praca przyczyniła się do sukcesu firmy, usprawnienia konkretnego procesu lub rozwiązania problemu — to właśnie dobry moment na rozmowę z przełożonym o podwyżce.

5. Tych argumentów unikaj jak ognia

Jeżeli zależy Ci na podwyżce, unikaj argumentów, które nic nie wnoszą. Jeśli nie potrafisz znaleźć konkretnych przykładów w Twojej pracy, które świadczą o tym, że dzięki niej firma, dla której pracujesz, osiągnęła jakiś sukces, widocznie to nie jest dobry czas na taką rozmowę. Sugerując szefowi, że podwyżka należy Ci się tak po prostu, wyjdziesz z niczym. Argument pt. „X dostał, a ja nie” również jest spalony. Szantażując lidera, że w razie czego zmienisz pracę, również nie osiągniesz zamierzonego efektu.

6. Pamiętaj o komunikacji niewerbalnej

Komunikacja niewerbalna jest tak samo ważna, jak werbalna. Jeżeli na rozmowie o podwyżce będziesz zakładać nogę na nogę, kręcić młynki palcami, lub wbijać wzrok w podłogę, Twoje argumenty za mogą zostać zignorowane. Przygotowując się do rozmowy z szefem, wyćwicz odpowiednią postawę przed lustrem lub odegraj scenkę z bliską osobą. To pomoże Ci nabrać pewności siebie w głosie oraz wyćwiczy odpowiednią postawę, dzięki której Twoja rozmowa o podwyżce zakończy się sukcesem.

Rozmowy o awansie nie są proste, a Twoim największym wrogiem w tej sytuacji jest lęk przed porażką. To właśnie on w dużej mierze powoduje problemy z obiektywną oceną zasług i działań dla firmy. Pamiętaj, że odpowiednie nastawienie (mindset) robi całą robotę. Jeśli będziesz realnie pewien swego, osiągniesz sukces. Jeżeli zaś będziesz miał trudności z merytorycznymi argumentami i pewnością siebie, możesz nie dostać podwyżki (ale to jedyna konsekwencja takiej rozmowy). Wbrew Twoim lękom, nawet jeśli rozmowa zakończy się fiaskiem, nie oznacza to, że nie warto próbować ponownie w przyszłości.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej