Outsiderzy z działu IT25 kwietnia 2016

Outsiderzy z działu IT Na temat szeroko pojętej profesji informatyka narosło wiele stereotypów. Wyalienowani, niechętni do pomocy, odnoszący się z wyższością – to tylko niektóre z określeń, jakimi często opisywani są specjaliści IT przez pracowników innych działów. Z drugiej strony, w dobie wszechobecnej technologizacji, trudno sobie bez informatyków wyobrazić funkcjonowanie jakiejkolwiek firmy. Z działem IT warto żyć w dobrych relacjach. W końcu nigdy nie wiadomo, kiedy może się przydać ich „tajemna wiedza”. Czy profesjonalizm pracownika IT musi iść w parze w brakiem kompetencji społecznych? I jakie są źródła tych przekonań?

Aspołeczny jak… informatyk?

W skład kompetencji społecznych wchodzą m.in. takie umiejętności jak: zdolność do empatii, negocjacji, współpracy, dzielenia się wiedzą, asertywność, otwartość i współdziałanie w osiąganiu celów. Co najczęściej zarzucają specjalistom IT współpracownicy? Przede wszystkim brak zrozumienia dla potrzebujących pomocy kolegów i traktowanie ich jak ignorantów lub, co nierzadko się zdarza, „natrętne muchy”, które przeszkadzają w pracy. Próby zbycia zgłaszanego problemu lub zachęta, której towarzyszą wyrażone dziwnym językiem instrukcje, aby samemu sobie z nim poradzić - w wielu firmach są na porządku dziennym. Nieumiejętność słuchania, brak asertywności oraz problemy z komunikacją werbalną to kolejne uwagi, które dotyczą współpracy z tymi specjalistami. Rozmowa z najtrudniejszym klientem to niekiedy pestka przy próbie uzyskania od administratora dostępu do bazy danych. Izolacji informatyków w firmie i postrzegania ich jako co najmniej dziwnych sprzyja ponadto posługiwanie się osobliwym slangiem zrozumiałym jedynie dla kolegów po fachu.Wymarzony zawód czy obiekt niechęci

Wymarzony zawód czy obiekt niechęci

IT to chyba wciąż jedyna branża, w której to praca szuka człowieka a nie odwrotnie. Co więcej, tendencja jest wzrostowa. Ponad połowa polskich firm z sektora IT planuje zatrudniać kolejnych specjalistów a tych… jak na lekarstwo. Szefowie doskonale zdają sobie sprawę z tego, że utrata programisty czy administratora IT potrafi zdestabilizować funkcjonowanie całej firmy i może ich słono kosztować. Świadomość bycia niezastąpionym i możliwość dyktowania warunków, również finansowych, wpływa na sposób postrzegania siebie przez pracowników działów IT. Krótko mówią – czują się lepsi od innych. Nie może dziwić, że to nie podoba się współpracownikom i wpływa negatywnie na relacje z nimi.

Może zainteresuje Ciebie również oferta pracy:

Druga strona medalu

Przyczyn deficytów w umiejętnościach interpersonalnych można upatrywać już w studiach informatycznych, gdzie nacisk kładzie się przede wszystkim na twardą wiedzę a elementy nauk humanistycznych traktowane są jak kula u nogi. Błyskawiczny rozwój technologii informacyjnych wymaga od informatyków stałego podążania za tą wiedzą, która staje się dla nich priorytetem. Nie wszyscy również zdają sobie sprawę, z jak ogromną odpowiedzialnością wiąże się np. administrowanie całym systemem IT w firmie. Wreszcie, dla kogoś spędzającego cały dzień nad poszukiwaniem logicznych rozwiązań, wymiana toneru czy zapomniane hasło wydają się, problemami co najmniej marginalnymi.Informatyk działu IT

O tym jak ważne są odpowiednie relacje w firmie i współpraca między działami nie trzeba nikogo przekonywać. Od nich zależy m.in. efektywność, czas i jakość pracy całego zespołu. Nic więc dziwnego, ze coraz częściej pracodawcom nie wystarcza twarda wiedza i wysoko rozwiniętych zdolności komunikacyjnych wymagają nawet na takich stanowiskach, które w powszechnej opinii nie wymagają dużej liczby codziennych kontaktów z pracownikami innych działów, jak analityk systemów informacyjnych, programista c++, czy administrator Linux. Na szczęście trening umiejętności interpersonalnych to przy wiedzy informatycznej – pestka.

Prześlij nam swoje CV

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu:

Gentelmani rozmawiają o pieniądzach czyli jak negocjować wynagrodzenie
Marzysz o sukcesie? Ucz się od najlepszych!
Za stary do IT? 7 wskazówek, jak zminimalizować problemy związane z wiekiem
Jak rozpoznać, że rozmowa o pracę raczej nie zakończy się sukcesem
Motywowanie pracowników przy niskich nakładach finansowych

Najnowsze komentarze

Rollo
2017-03-24 12:45:43
Uve
2017-03-24 01:05:06
Rollo
2017-03-21 14:16:08
Uve
2017-03-16 13:21:57
PiotrLenarczyk
2017-01-07 18:12:04
muuu
2017-01-06 16:56:13
modusstu
2016-12-29 13:56:01
Frank
2016-12-08 12:02:13
mistrzM
2016-10-28 22:22:58
Zenon Cyngwajs
2016-10-05 12:45:48
Może zainteresuje Cię również: