Czy regularność ma znaczenie w przeprowadzaniu skutecznego procesu rekrutacji do IT (i nie tylko)? Jak się okazuje, ma wręcz kluczowe znaczenie dla osiągnięcia wielu efektywnych działań w tym obszarze. Co składa się na pomyślny wynik rekrutacji? Wiele czynników (o których opowiemy za chwilę), ale przede wszystkim głęboko ustruktyzyzowana praca rekruterów i rekruterek. Jak powinien wyglądać profesjonalny i skuteczny proces rekrutacyjny?
Rekrutacja w czasie pandemii. Co się zmieniło?
Jeszcze kilka lat temu powszechna rekrutacja w trybie zdalnym wydawała się zbędna. Rozmowa rekrutacyjna przez Google Meet lub Zoom? Kto o tym słyszał? A jednak! Globalna pandemia wprowadziła gwałtowne zmiany nie tylko w codziennym funkcjonowaniu na rynku pracy, ale również w procesach rekrutacyjnych. Jak zmienił się proces rekrutacji w ciągu 3 lat? Sprawdźmy.
Dzięki opcji pracy w trybie zdalnym wielu kandydatów aplikuje na stanowiska pracy oddalone od ich miejsca zamieszkania. Obecnie nie ma znaczenia miejsce zamieszkania kandydata, bo może pracować z dowolnego miejsca na świecie. Ta „domowa rewolucja” zniosła też jakiekolwiek bariery co do odbywania pracy, dlatego Polacy coraz częściej aplikują do firm zagranicznych, nie ruszając się ze swojego wygodnego fotela.
W związku z tym również rozmowy rekrutacyjne zostały dostosowane do nowych możliwości, coraz częściej taką rozmowę przeprowadza się online, za pomocą wideokonferencji. Dzięki temu zarówno kandydat, jak i rekruter mają komfortowe warunki do rozmowy, a kandydatowi odpada stres związany z rozmową o pracę w nieznanym otoczeniu.
Cyfrowy format rozmowy o pracę sprawia, że sam proces rekrutacji przebiega dużo szybciej, ze względu na większą elastyczność przy wyborze odpowiedniego terminu spotkania dla obu stron. Co więcej, ofert pracy zdalnej wciąż pojawia się na rynku pracy, dlatego istnieje duża szansa, że zdalny format rekrutacji na stałe wpisze się w procedury zatrudnienia kandydatów i będzie obowiązywał także po zakończeniu pandemii.
Zmieniły się również wymagania kandydatów, co do dodatkowych benefitów w firmie, do której aplikują. Interesuje ich ubezpieczenie zdrowotne, jakość świadczonych usług medycznych, czy możliwość domowych wizyt lekarzy. Karta MultiSport i udogodnienia, takie jak owocowe czwartki mocno spadły w hierarchii priorytetów dodatkowych benefitów. Na pierwszym i drugim miejscu znajdują się: ubezpieczenie grupowe oraz pakiet prywatnej opieki medycznej.
Cechy i umiejętności dobrego rekrutera, Co wpływa na skuteczną rekrutację pracowników?
Jakie cechy powinien mieć dobry rekruter, by skutecznie rekrutować pracowników do firmy? Oprócz aktualnej wiedzy z obszaru HR oraz technik wyszukiwania kandydatów, dobrego rekrutera wyróżniają wysokie umiejętności interpersonalne, empatia i analityczne podejście do kandydata. Ważne jest, by w trakcie całego procesu rekrutacyjnego potrafił odpowiednio dopasować potrzeby pracodawcy do potrzeb kandydata i na tej podstawie wyłonić najlepsze osoby, których oczekiwania pokrywają się z konkretnymi wymaganiami pracodawcy.
Osoba zajmująca się rekrutacją musi być ciekawa, kreatywna, elastyczna (rozmowy z kandydatami często przebiegają w niestandardowych godzinach pracy) i otwarta. W swojej pracy spotka różnych kandydatów, dlatego z pewnością przyda jej się odporność na stres i presję. Na skuteczną i szybką rekrutację wpływa odpowiednie zaangażowanie rekruterów i narzędzia pracy, które optymalizują czas procesu rekrutacyjnego. Profesjonalny proces rekrutacyjny powinien uwzględniać również feedback, który kandydat dostanie po zakończonej rozmowie.
Efektywna rekrutacja. 5 kroków, które musisz znać
Z jakich działań powinna się składać efektywna i zaplanowana rekrutacja? Przede wszystkim w dobrym procesie rekrutacyjnym nie powinno być mowy o przypadku. Rekrutacja, w której zamiast ściśle wyznaczonych zadań rekruterzy muszą zdać się na kreatywną improwizację, nie może zakończyć się szybko i jest obarczona wysokim ryzykiem niepowodzenia. Każdy krok procesu rekrutacyjnego powinien zostać zaplanowany z odpowiednim wyprzedzeniem, by efektywnie go ukończyć. Jakie działania warto wdrożyć w swojej firmie, by zacząć skutecznie zatrudniać?
Konsultacja z osobą, która szuka pracowników (team liderem, managerem)
Czy taka konsultacja jest konieczna? W teorii można pokusić się o samodzielne stworzenie ogłoszenia o pracę, mając jedynie ogólne informacje na temat poszukiwanego kandydata. Trzeba się wtedy liczyć z ryzykiem przedłużania procesu rekrutacyjnego, zanim trafi się na właściwą osobę. Jak można skrócić czas poszukiwań idealnej osoby? Zanim zdecydujesz się na uruchomienie procesu rekrutacyjnego, umów się na spotkanie z team liderem czy managerem zespołu, do którego będziesz rekrutować kandydatów.
Stwórzcie wspólnie odpowiedni profil (personę) kandydata, który spełniałby wszystkie wymagania, a także profil osoby, która od razu zostanie odrzucona w procesie rekrutacji. Dlaczego to tak ważne? Im bardziej sprofilowane ogłoszenie o pracę, tym szybciej znajdzie się właściwa osoba, a rekruter już na wstępie będzie wiedział, które aplikacje odrzucić, które wziąć pod uwagę. Taka praktyka pomoże skrócić czas potrzebny na poszukiwanie idealnego kandydata.
Regularny kontakt z kandydatami
Czy regularność jest kluczem do sukcesywnej rekrutacji? Jak najbardziej! Regularny kontakt z kandydatem na każdym etapie procesu rekrutacyjnego jest kluczowa, by zbudować z nim odpowiednią relację. Dzięki temu nawet w przypadku otrzymania odmowy, kandydat będzie do samego końca czuł, że jest traktowany jak partner, nie jak podwładny. Dobrze jest także zostawić przestrzeń kandydatowi na jego pytania i wątpliwości, które mogą się pojawić w trakcie całego procesu. Regularność jest ważna nie tylko w podtrzymywaniu relacji z osobami aplikującymi do firmy, ale również we wdrażaniu skutecznych procedur rekrutacyjnych.
Dbanie o poufność i bezpieczeństwo danych osobowych kandydatów
Jeszcze do niedawna w niektórych firmach zdarzały się przypadki, w których niechciane dokumenty aplikacyjne po prostu wyrzucano do kosza na śmieci. Dziś, gdy obowiązuje RODO, trudno jest sobie wyobrazić podobną sytuację. Tworząc bazy danych kandydatów, trzeba pamiętać o tym, by je odpowiednio zabezpieczyć. Dobrze zbudowana baza CV również pozwala skrócić czas rekrutacji, ale musi spełniać normy bezpieczeństwa związane z przetwarzaniem danych osobowych.
Współpraca z innymi zespołami w firmie
Nowoczesne procesy rekrutacyjne opierają się głównie na działaniach w Internecie. Konkurencja jest ogromna, dlatego warto wykorzystać wiedzę i umiejętności zespołu marketingu, który będzie w stanie przygotować odpowiednią treść i grafikę reklamy na platformach digitalowych, by przyciągnąć uwagę kandydatów i zachęcić ich do rekrutacji i udostępniania reklamy swoim znajomym, poszukującym pracy na podobnym stanowisku. W dobie cyfrowej rewolucji współpraca rekrutetów i specjalistów od marketingu jest niezbędna, by opracować skuteczne procedury rekrutacji.
Opracowanie skutecznych procedur rekrutacyjnych
Skuteczne procedury rekrutacyjne przełożą się na rentowność firmy. Im szybciej zatrudnisz właściwego pracownika, tym znacznie zminimalizujesz ryzyko poniesienia dodatkowych kosztów przez pracodawcę związanych z wypłacaniem pozostałym pracownikom nadgodzin. Jeśli proces rekrutacyjny nadmiernie się przeciąga, to również nie jest korzystne dla pracodawcy. Zbudowanie zespołu, którego współpraca będzie przekładała się na zwiększenie zysków firmy to główne zadanie lidera, przy wsparciu wykwalifikowanych osób rekrutujących. Optymalizacja czasu trwania rekrutacji pozwoli na szybkie i efektywne znalezienie i zatrudnienie odpowiedniego kandydata.
Niestandardowe kanały rekrutacji. Wykorzystaj potencjał social media
Niestandardowe metody rekrutacji cieszą się obecnie ogromną popularnością. Chiny niedawno przetestowały TikToka, popularną platformę do nagrywania 60-sekundowych filmików, jako narzędzie do skutecznej rekrutacji. Konkurencyjne firmy inwestują w reklamy w social mediach, dzięki którym także udaje się pozyskać kandydatów zainteresowanych pracą. Do standardowych praktyk zaliczane są płatne kampanie reklamowe na Linkedlnie, targetowane do grupy docelowej B2B.
Agencje rekrutacyjne w ramach działań out-of-the-box zakładają TikToka, na którym umieszczają krótkie filmiki ze wskazówkami dla osób ubiegających się o pracę i dzięki temu również udaje im się nawiązać z nimi kontakt. Wszystkie działania rekrutacyjne przenoszą się na platformy cyfrowe i portale społecznościowe, dlatego warto dostosować swoje działania do wymagań cyfrowego rynku pracy i wykorzystać potencjał social media w skutecznej rekrutacji.
6 sposobów na to, by zatrudnić właściwego kandydata
Co trzeba wiedzieć, by w jak najkrótszym czasie zatrudnić właściwego kandydata? Na co trzeba zwrócić uwagę, by wyłowić najlepsze osoby, a odsiać te, które nie spełniają wymagań? Poznaj X sposobów, by zatrudnić właściwą osobę na właściwe miejsce.
Dokładna analiza dokumentów rekrutacyjnych
Dzięki dokładnej analizie nadesłanych dokumentów uda się niemal od razu odsiać te, które nie spełniają wymagań na konkretne stanowisko i wyłonić najlepsze z nich. Pamiętaj, że dobrą praktyką jest rekrutacja równych szans. Zadbaj o to, by każdy z kandydatów, którzy mają widoczne braki w CV, mógł dostarczyć potrzebne informacje, zanim zostaną całkowicie wykluczeni z dalszych etapów rekrutacji.
Zwróć uwagę na mowę ciała na rozmowie
To, czego nie wyłapiesz, analizując papierowe kompetencje kandydata, to jego mowa ciała. Zwróć uwagę na to, w jaki sposób zachowuje się na rozmowie, czy jest bardzo zestresowany, czy Twoje pytania wytrącają go z równowagi, jaką przyjmuje pozycję, gdy zabierasz głos. Te wszystkie detale mają ogromne znaczenie w przyszłej pracy. Jeśli zauważysz, że kandydat nie jest zainteresowany rozmową, a jego mowa ciała wyraźnie wskazuje na znudzenie, możesz być pewien, że to nie jest odpowiednia osoba na to stanowisko. Pamiętaj, by przez całą rozmowę traktować kandydata jak równorzędnego partnera i zadbać o przyjazną atmosferę.
Oceń referencje z wcześniejszych firm
Oprócz doświadczenia i kompetencji wymienionych w CV, wiele o kandydacie mówią także referencje wystawione przez byłych przełożonych, czy to w formie papierowej, czy elektronicznej np. na Linkedlnie. Jeżeli dobrze Wam się rozmawia, a rozmowa potwierdza umiejętności kandydata, które zgadzają się z tym, co opisano w referencjach, szanse na to, że to właśnie tej osoby potrzebuje zespół, są duże. Oczywiście, trzeba brać pod uwagę, że referencje mogą być wystawiane także przez znajomych, dlatego nie traktuj ich jak czynników decydujących o zatrudnieniu.
Zaproś kandydata na dzień próbny
Jeśli pracodawca pozwoli na taką możliwość, można zaprosić obiecującego kandydata na dzień próbny, aby sprawdzić, jak poradzi sobie z nowymi obowiązkami i adaptacją do nowych warunków pracy. Dzięki temu zarówno kandydat, jak i pracodawca mogą się wzajemnie zapoznać i sprawdzić, czy między nimi ma szansę zaistnieć owocna współpraca. To dobry sprawdzian dla kandydata, który będzie miał okazję przetestować swoje umiejętności i kompetencje, zanim podejmie zatrudnienie na podobnym stanowisku pracy.
Zadbaj o jasne określenie Twojej roli w procesie rekrutacyjnym
W proces rekrutacji zaangażowane są co najmniej dwie osoby — kandydat i osoba rekrutująca. Warto już na samym początku określić swoją rolę w procesie, by kandydat wiedział, że może się do Ciebie zwrócić z każdym problemem i wątpliwościami. Pamiętaj, że rekruter jest negocjatorem pomiędzy pracodawcą i kandydatem, który stara się zoptymalizować oczekiwania obu stron i osiągnąć satysfakcjonujący kompromis. Kandydat, który od początku będzie miał wsparcie rekrutera, z pewnością zapamięta ten proces jako pozytywne wydarzenie w swoim życiu zawodowym, a może nawet poleci komuś inne ogłoszenia tego pracodawcy.
Regularna weryfikacja procesów rekrutacyjnych
Jak już wspomnieliśmy, regularność to klucz do sukcesywnej rekrutacji. Nawet jeśli opracowałeś idealne procedury rekrutacyjne, warto je weryfikować co jakiś czas, dostosowując je do obowiązujących wymagań. Rynek pracy zmienia się dynamicznie, dlatego trzeba być ciągle na bieżąco, podnosić swoje kompetencje i umiejętności, by nadążyć za zmieniającymi się trendami. Robiąc regularny audyt działań i procesów rekrutacyjnych, unikniesz sytuacji, w której coś przestanie działać i dojdzie do opóźnień i komplikacji.
Wspólne działania kluczem do sukcesu. Ile osób jest zaangażowanych w efektywną rekrutację?
Najważniejszą osobą zaangażowaną w proces rekrutacji jest pracodawca, czyli lider zespołu lub manager, który ostatecznie podejmie decyzję o zatrudnieniu. Kolejnym podmiotem zaangażowanym bezpośrednio w proces rekrutacyjny jest agencja rekrutacyjna lub dział HR. To właśnie z tymi osobami kandydat będzie miał kontakt od początku, do końca procesu rekrutacji. Oprócz osób wykonawczych często angażuje się także: doradców personalnych, by jak najlepiej sprofilować ogłoszenie o pracę lub zapytania ofertowe, wysyłane drogą elektroniczną, headhunterów, którzy wyszukują kandydatów na portalach internetowych oraz dział marketingu, który jest odpowiedzialny za przygotowanie skutecznej reklamy w social mediach i przyciągnięcie jak największej ilości zainteresowanych osób.
Krótkie Case Study: skuteczna rekrutacja w TeamQuest
W 2021 roku zamknęliśmy 221 procesów rekrutacyjnych dla naszych klientów. To znaczy, że niemal każdego dnia roboczego (było ich 252) nasz kandydat podpisywał umowę z naszym klientem. Wyposażeni w dużą i aktualną bazę kandydatów oraz inne narzędzia, przy wsparciu naszego zespołu marketingu rekrutacyjnego, docierają nawet do tych osób, których nie ma na LinkedInie.
Dzięki takiemu procesowi niemal codziennie zamykamy z sukcesem projekt rekrutacyjny dla klienta. Nie potrzebujemy do tego wielkiego zespołu. Mamy świetnych ludzi, wyposażonych w najlepsze narzędzia, działających wedle efektywnych procedur rekrutacyjnych. Nie boimy się też wyjść out-of-the-box - CV dostajemy nawet na TikToku! Dzięki temu jesteśmy realnym partnerem dla HR-owców, Team Leaderów czy CTO , którzy pracują po stronie naszych klientów.