Blog IT, Blog Marketing

TikTok. Czy można go wykorzystać w skutecznej rekrutacji?

TikTok. Czy można go wykorzystać w skutecznej rekrutacji?

Tomasz Staśkiewicz , 14.01.2022 r.

Początki TikToka można datować na przełom 2016/2017, ale w 2020 roku korzystało z niej ok. 2 mld użytkowników i miał największą liczbę pobrań wśród aplikacji na świecie. W samej Polsce z TikToka korzysta 5-6 mln Polaków. Skąd wynika tak ogromna popularność TikToka? Co ciekawe, w 2021 roku Instagram wprowadził podobną funkcję, zwaną Instagram Reels. Reelsy, podobnie jak filmiki z TikToka, można opatrzeć naklejkami, treścią, dobrać do nich odpowiedni podkład muzyczny, mając do zagospodarowania maksymalnie 60 s. Ostatnio jednak wprowadzono możliwość umieszczania filmików o długości nawet do 5 minut.

Autentyczność

TikTok stawia na autentyczność i szczerość. To szybka komunikacja wideo, dzięki której możesz przekazać ludziom pewną treść lub refleksję. Do najpopularniejszego contentu TikTokowego należą:

  • filmiki lip-sync;
  • tutoriale;
  • streamy;
  • zwierzęta domowe w różnych pozach i zabawnych sytuacjach;
  • stand-upy;
  • krótkie treści edukacyjne.

    Te ostatnie są dowodem na to, że nawet w media społecznościowe, których użytkownikami są ludzie młodzi (15-35 lat), warto wykorzystać w inny sposób niż komediowy. Czy za pomocą filmików na TikToku można zachęcić osoby poszukujące pracy do rekrutacji w konkretnej firmie?

    Zmiana użytkowników TikToka w trakcie pandemii

    Pandemia wymusiła spędzanie czasu w domach. To oznacza, że wiele osób scrollowało TikToka w poszukiwaniu rozrywki. Popularność TikToka w Polsce zaczęła się od śmiesznych filmików, filmików z małymi kotkami (najlepsza sprawa na zły i ciężki dzień w pracy!) oraz młodzieżowego contentu. Wraz z nadejściem globalnej pandemii, coraz więcej starszych osób zaczęło się rejestrować na TikToku, a co za tym idzie, zmieniła się także grupa docelowa.

    TikTok ma potencjał!

    Dziś TikTok to nie tylko zabawne filmiki, ale świetne narzędzie, które kryje w sobie reklamowy potencjał. To właśnie ten potencjał szybko podchwycili influencerzy i zaczęli reklamować na tej platformie produkty ze współprac. Temat podchwycili także mikro przedsiębiorcy, którzy zaczęli reklamować swoje kursy i usługi. Tym sposobem, TikTok rozpoczął przemianę od narzędzia typowo rozrywkowego, do narzędzia, które kryje w sobie wiele możliwości.

    Skąd wynika nagły wzrost zainteresowania TikTokiem?

    Jest kilka powodów, dla których obecnie TikTok jest najpopularniejszą aplikacją na świecie. Jednym z nich może być chęć poszukiwania pewnego rodzaju autentyczności w sieci. Dla przykładu, na Instagramie często pojawiają się zdjęcia i relacje mocno wyreżyserowane, sztuczne i ustawione pod publikę. Instagram nie promuje naturalności, autentyczności, jedynie wyidealizowany wizerunek, który z rzeczywistością ma niewiele wspólnego.

    Nie ma w tym więc nic dziwnego, że młodsze pokolenia z roczników 1985-2000 (zwłaszcza pokolenie Z) szukają w sieci bezpiecznej przestrzeni na wyrażenie siebie, bez konieczności ukrywania się za wyreżyserowaną pozą. TikTok od samego początku promuje szczerość, autentyczność, której brakuje innym mediom społecznościowym. To dążenie do autentyczności jest widoczne również w przypadku projektowania kampanii digitalowych, które zamiast ubierać produkt czy usługę w piękne słówka, skupiają się na szczerym przekazie, który ma szansę trafić do odpowiedniej grupy odbiorców.

    Kolejnym powodem, który ma znaczenie w komunikacji użytkowników TikToka, jest mikroedukacja. W 60 sekund nie jesteś w stanie powiedzieć wszystkiego, więc skupisz się na najważniejszych szczegółach jakiegoś zagadnienia, dzięki czemu zmusisz swoich odbiorców do refleksji na konkretny temat. Czasem wystarczy ledwie minuta, by zainteresować kogoś wybranym zagadnieniem lub ideą, poruszyć w kimś czułą strunę.

    TikTok na poważnie

    Na Tiktoku zaczęły pojawiać się treści edukacyjne, często dotyczące problemów psychologicznych ludzi młodych, wypalenia zawodowego, ale też poruszające aktualne tematy społeczne i zawodowe. Filmiki były nagrywane często w nieco ironiczny lub niestandardowy sposób, który przyciągał uwagę odbiorców. Na TikToku znajdziesz też filmiki poradnikowe np. z programowania, nagrywane przez entuzjastów dla czystej przyjemności.

    Innym powodem może być chęć sprawdzenia przez rodziców (czyli osoby w okolicach 40) co robią ich pociechy w sieci, jakie treści oglądają, co im się podoba, a co nie. Nie chodzi tutaj o poczucie kontroli, bardziej o chęć znalezienia wspólnego języka. Tym samy, starsze pokolenie szybko „wsiąka” w TikTokowe trendy, stając się regularnymi użytkownikami. Niemniej, wciąż pozostaje pytanie, w jaki sposób można wykorzystać działania na TikToku w rekrutacji?

    TikTok w rekrutacji. Czy to ma sens?

    Jak wspomnieliśmy powyżej, na TikToku rekordy popularności biją krótkie filmiki poradnikowe. Co ciekawe, chiński TikTok już testuje narzędzie, które umożliwiłoby swoim użytkownikom znalezienie pracy — zamiast obszernego CV chętni kandydaci mieliby wysłać rekruterom krótką wideo prezentację. Jest to odważny krok, który mógłby zrewolucjonizować tradycyjne podejście do rekrutacji, ale z pewnością nie wszyscy by skorzystali z takiej możliwości.

    Co więcej, podjęcie decyzji o zatrudnieniu kandydata na stanowisko w 60 sekund jest dość kontrowersyjne, ale w końcu proces rekrutacyjny zmierza w stronę szybkiego i skutecznego działania. Kolejną ciekawostką jest, że na rekrutację przez TikToka zdecydowała się… Brytyjska armia (pod nazwą BritishArtmyHQ). Aby zachęcić kandydatów do rekrutacji, wrzucano krótkie filmiki z codziennych ćwiczeń, z wykorzystaniem wojskowego sprzętu np. czołgów. Takich przykładów jest więcej!

    Jeden z niemieckich szpitali wpadł na pomysł nagrywania zabawnych filmików z pracownikami szpitala, które miały zachęcić młodych lekarzy do zatrudnienia się w tej placówce. Trzeba przyznać, że pomysły promocji placówki były oryginalne i całkiem chwytliwe — kogo nie kupiłby młody, przystojny lekarz tańczący ze stetoskopem?

    Jak wykorzystać TikToka w skutecznej rekrutacji do IT?

    Nagrywać, nagrywać i jeszcze raz, nagrywać. Krótkie, dowcipne filmiki z polotem, które nie tylko podkreślą zalety pracy w IT, ale przede wszystkim będą przydatne, krótkie, ale treściwe i skutecznie przyciągną uwagę. W jaki sposób można to zrobić? Przedstawimy Wam krótkie case study, inspirowane własnym przykładem.

    TeamQuest na TikToku

    Niedawno zdecydowaliśmy się założyć konto na TikToku (znajdziesz nas na: @geste_sito_rekrutacji). Naszą ideą jest promowanie szybkiej, efektywnej rekrutacji do IT i marketingu. Nasz ostatni filmik z krótkimi wskazówkami na temat tego, jakie informacje powinno zawierać CV, w krótkim czasie zyskał prawie 158 tys. wyświetleń (stan na dzień 13.01.2022). Liczby robią wrażenie, prawda?

    Podsumowując, TikTok ma szansę w niedługim czasie stać się doskonałym narzędziem wykorzystywanym zarówno do celów rekrutacyjnych, jak i marketingowych i sprzedażowych. Krótkie, jednominutowe filmiki zawierają w sobie kwintesencję tego, co warto przekazać dalej i udostępnić szerszej grupie odbiorców. Przyszłość TikToka rysuje się więc bardzo pomysłowo! Kto wie, może wkrótce zamiast teczki opasłych dokumentów, osoby zajmujące się rekrutacją będą otrzymywały 60-sekundowe nagrania video? Jedno jest pewne — nie można umniejszać roli wideo contentu, gdyż to w nim tkwią ogromne możliwości automatyzacji, za co za tym idzie, znaczne skrócenie procesu rekrutacyjnego.

    To jak? Widzimy się na TikToku?

  • Najnowsze oferty pracy:

    Polecane wpisy na blogu IT:

    Szukasz pracownika IT?

    Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

    Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
    Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
    Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
    W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej