Programiści są nie tylko twórcami oprogramowania, ale także sami korzystają z software’u przeznaczonego specjalnie dla nich. Zespoły DevRel mogą pomóc firmom zrozumieć, czego programiści oczekują od aplikacji dla deweloperów i uczynić je lepszymi.
Oprogramowanie dla deweloperów
Jeśli producent nie potrafi przekonać deweloperów, że jego narzędzie jest użyteczne, intuicyjne i dobrze wspierane, raczej nie będzie miał szans na rynkowy sukces. Relacje z deweloperami są o tyle ciekawą rolą, że w pewien sposób przenikają się z działami produktu, inżynierii i marketingu w organizacji. Głównym celem relacji z deweloperami jest promowanie narzędzia w społeczności deweloperów i dowiedzienie się dokładnie, co deweloperzy potrzebują od wspomnianego programu. Ta informacja zwrotna jest następnie przekazywana do innych zespołów w organizacji, dzięki czemu można wprowadzić wszelkie problemy i ulepszenia.
Często spotykamy się ze specjalnymi rolami związanymi z relacjami z deweloperami w firmach, których rynkiem docelowym, a przynajmniej najważniejszymi klientami, są sami deweloperzy.
Relacja niejedno ma imię
Choć nie do końca nowa, relacja z deweloperami - lub DevRel jak kto woli - stała się bardziej popularna w ostatnich latach, ponieważ firmy starają się coraz usilniej dowiadywać w jaki sposób deweloperzy korzystają z ich produktów. Mary Thengvall, dyrektor ds. relacji z deweloperami w Camunda, platformie automatyzacji open-source, mówi tak:
Zespół ds. relacji z deweloperami może naprawdę podnieść wartość technologii, częściowo dlatego, że daje on społeczności jasny sygnał, że firma słucha i wdraża otrzymywane informacje zwrotne.
Relacje z deweloperami mogą przybierać różne formy i mogą oznaczać co innego dla różnych organizacji. Mogą obejmować mówienie o aplikacji dostawcy na konferencji, tworzenie tutoriali i filmów instruktażowych na YouTube, udostępnianie zasobów aplikacji na GitHub czy w końcu odpowiadanie na pytania programistów na Stack Overflow.
Społeczność
DevRel to jednak przede wszystkim budowanie relacji ze społecznością programistów. Relacje z deweloperami to więc niejako zamykanie pętli informacji zwrotnej i tworzenie mostu pomiędzy ludźmi, którzy używają oprogramowania, a ich autorami. Według Lorny Mitchell, szefowej relacji z deweloperami w firmie Aiven potrzebujesz sposobu, aby porozmawiać ze swoimi programistami; musisz tam być - być w społecznościach, w których są programiści. Jeśli ktoś ma pytanie o twój produkt na Stack Overflow, chcesz i musisz na nie odpowiedzieć.. Mitchell opisuje swoje relacje z deweloperami jako rolę „kleju”.
Komunikacja jest więc kluczowym filarem dla roli DevRel. Wykonujący tą funkcję muszą nie tylko efektywnie komunikować potrzeby wysoko wyspecjalizowanych specjalistów technicznych do mniej lub w ogóle nietechnicznych pracowników, ale także zespoły DevRel muszą być w stanie przekazać cel lub funkcję swojego narzędzia w sposób, który jest zrozumiały dla programistów. A programiści raczej nie dadzą się przekonać powierzchowną marketingową gadką. Mitchell ujmuje to tak: społeczność nie docenia ludzi, którzy nie są na ich poziomie, a więc im bardziej ekspercki charakter ma klient docelowy, tym więcej umiejętności technicznych potrzebuje Twój zespół DevRel.
Klient zero
Thengvall podkreśla, że zespoły ds. relacji z deweloperami działają niejako w roli „klienta zero”, zapewniając organizacji możliwość przetestowania swoich interfejsów API, zanim trafią one do szerszej społeczności deweloperów, i zajęcia się wszelkimi potencjalnymi lukami z odpowiednim wyprzedzeniem.
Zespół ds. relacji z deweloperami dostarcza również cennych informacji zwrotnych nie tylko na temat tego, jak społeczność reaguje na produkt i w jaki sposób go wykorzystuje, ale także jakie mogą być początkowe doświadczenia związane z wypróbowywaniem nowych funkcji i testowaniem nowych wersji oprogramowania. Myślę, że ludzie zaczynają zdawać sobie sprawę z tego, że naprawdę potrzebują głosu do społeczności i potrzebują kogoś, kto może komunikować się z firmą w imieniu społeczności. Tak więc, zdecydowanie potrzebujemy więcej specjalistów ds. relacji z deweloperami.