TeamQuest Blog

Rekrutacja - informacja

Rekrutacja - informacja

Marcin Sarna , 14.10.2021 r.

Uczestniczenie w rozmowach rekrutacyjnych to nie tylko droga do nowej pracy – to także nieoceniona sposobność pozyskania informacji, jakich nie zdobędziemy nigdzie indziej.

Co to jest rozmowa czy też wywiad informacyjny?

Wywiady informacyjne (takie sobie tłumaczenie angielskiego terminu informational interview…) są bardzo ważnym narzędziem dla osób poszukujących pracy. Takie rozmowy pozwalają bowiem upiec dwie pieczenie na jednym ogniu: dają osobie poszukującej pracy lepszy wgląd w pracę, którą jest potencjalnie zainteresowana a jednocześnie poszerzają jej możliwości nawiązywania kontaktów. A to są dwie bardzo ważne kwestie dla każdego szukającego pracy w IT aby zwiększyć swoje szanse na znalezienie wartościowego zajęcia.

Andy Teach – autor From Graduation to Corporation wyjaśnia to pojęcie w artykule dla Forbesa tak:

Rozmowa informacyjna to spotkanie obejmujące rozmowę na temat konkretnej firmy lub branży między Tobą a kimś, kto może być w stanie pomóc Ci w znalezieniu pracy w przyszłości, bezpośrednio lub pośrednio.

Elliot Bell, były dyrektor ds. marketingu w The Muse, mówi, że wywiady informacyjne są hybrydą niesamowitej okazji do nawiązywania kontaktów, sesji informacyjnej i rozmowy o pracę; mogą dać dużo każdemu, kto szuka pracy lub zastanawia się nad zmianą kariery (nie wspominając o tak bardzo potrzebnym podniesieniu morale).

Wywiady informacyjne to nieformalne rozmowy i najlepiej je przeprowadzać osobiście niż przez telefon lub Teams ale w obecnych okolicznościach przeprowadzanie wywiadów osobistych jest utrudnione. Nawet wtedy kontakt przez Skype jest jednak lepszym rozwiązaniem niż żadna rozmowa. Warto aby kontakt odbywał się wraz z przekazywaniem obrazu – zwykła rozmowa telefoniczna nie będzie sprzyjała celom informational interview.

Rozmowy przez telefon

Korzyści z wywiadu informacyjnego

David Parnell, konsultant prawny, trener komunikacji i współpracownik Forbes, twierdzi: Wywiady informacyjne są przeprowadzane pod pozorem »poznania firmy« ale ich prawdziwym celem jest zrobienie dobrego wrażenia na Twoim rozmówcy z danej firmy oraz zebranie informacji, które mogą pomóc w znalezieniu tam pracy. Chodzi o to, że takie rozmowy mogą nam przekazać wiele informacji o konkretnych stanowiskach i firmie jako całości, które zazwyczaj nie są dostępne w Internecie. Nawiązanie osobistego kontaktu z kimś, kto pracuje w Twojej wymarzonej firmie i wykonuje tę samą pracę, co Twoja wymarzona praca, działa cuda.

Nawet centrum kariery na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley wprost tak wspomina o następujących korzyściach z wywiadu informacyjnego:

  1. Uzyskaj z pierwszej ręki istotne informacje o realiach pracy w określonej dziedzinie, branży lub stanowisku. Tego rodzaju informacje nie zawsze są dostępne w Internecie.
  2. Dowiedz się o ścieżkach kariery, o których istnieniu nie wiedziałeś.
  3. Uzyskaj wskazówki i poufną wiedzę o tym, jak przygotować się i zdobyć swoje pierwsze stanowisko zawodowe.
  4. Dowiedz się, jak to jest pracować w określonej organizacji.
  5. Nawiąż profesjonalną relację i poszerz swoją sieć kontaktów w określonej dziedzinie; poznaj ludzi, którzy mogą w przyszłości przekazywać Ci oferty pracy.

Jak umówić się na wywiad informacyjny

Zastanów się nad skontaktowaniem się z kimś, kto pracuje w Twojej branży a także ma takie same aspiracje jak Ty. Pomyśl o kimś, od kogo możesz się uczyć i kto może pełnić rolę, którą w końcu chciałbyś mieć. Znalezienie mentora w swojej branży, dziedzinie i wymarzonej firmie może być niezwykle cenne.

Nic prostszego, prawda? ;-)

Ale jeśli już będziesz miał szczęście kogoś takiego znaleźć, sprawdź, jakie informacje są dostępne w Internecie. Zbadaj swoją wymarzoną pracę, firmę tej osoby itp. Krótko mówiąc, zbadaj wszystko, co pomoże ci lepiej poznać i pracę i rozmówcę. Pomoże to w sformułowaniu dobrego e-maila, który będzie wydawał się interesujący dla osoby, z którą się skontaktujesz. Ciekawy e-mail zwiększa szansę na otrzymanie odpowiedzi od danej osoby.

Wyślij więc bardzo uprzejmy, krótki i jasny e-mail z prośbą o rozmowę przy filiżance kawy lub lunchu. Spraw, aby e-mail wyglądał tak, jakbyś chciał dowiedzieć się więcej o pracy i zawodzie, a nie desperacko szukać pracy. Jasne, tak naprawdę chcesz pracy, ale jak o tym wspomnisz w wiadomości to Twój e-mail może zostać przekazany do osób odpowiedzialnych za rekrutację lub też adresat Twojej wiadomości może poprosić Cię o skontaktowanie się z doradcą zawodowym. Zasadniczo rzecz biorąc może po prostu odrzucić twoją prośbę o rozmowę, mówiąc, że są inne osoby, które będą w stanie ci pomóc.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej