Blog IT, Blog Marketing

Poprawić wizerunek branży

Poprawić wizerunek branży

Marcin Sarna , 16.08.2021 r.

Pierwsze skojarzenie z IT to dobre zarobki i ciekawa praca? Nie dla najmłodszego pokolenia. Czyżby czekał nas jeszcze większy problem z brakiem ludzi do pracy?

Problem stwierdzono na razie na Zachodzie, ale jest niewątpliwy: młodzi ludzie coraz częściej unikają w szkole wszelkich tematów związanych z technologią i przedmiotów związanych z informatyką. Jeśli chcemy naprawić rosnący niedobór wykwalifikowanej kadry, musimy uatrakcyjnić kariery w technologiach informatycznych.

Nieatrakcyjna analiza danych

Branża techniczna ma problem z wizerunkiem. Chodzi nie tylko o to, że cierpi obecnie z powodu chronicznego niedoboru bardziej doświadczonych pracowników, ale także o to, że nauczyciele nie przedstawiają tych zawodów jako ekscytującej opcji dla młodych ludzi.

Obecnie młodzi ludzie – szczególnie tzw. pokolenie Z („millenialsi” urodzeni począwszy od końca lat dziewięćdziesiątych) – zazwyczaj nie postrzegają zawodów związanych z danymi lub informatyką jako szczególnie atrakcyjnych. Raport opracowany przez firmę analityczną Exasol w czerwcu 2021 roku wykazał, że mniej niż połowa (49%) ankietowanych postrzega analitykę danych jako realną opcję kariery. Według autorów raportu taki wynik w dużej mierze obciąża pracodawców i nauczycieli którzy nie radzą sobie z sprawianiem, by data science brzmiała jak dziedzina warta uwagi.

Problem potęguje fakt, że data science jest przesiąknięta technicznym żargonem – terminy takie jak „umiejętność korzystania z danych” i „algorytm” raczej nikogo nie ekscytują, nie mówiąc już o pokoleniu, które wyrosło na smartfonach i mediach na zawołanie. Jeśli nie potrafisz wyjaśnić elementów konstrukcyjnych technologii w kategoriach, które odpowiadają aspiracjom 21-latka, nie możesz oczekiwać, że jego oczy zabłysną na myśl, że mogą zostać administratorem baz danych lub inżynierem pracującym ze sztuczną inteligencją.

Accenture to potwierdza

Problem sięga jednak znacznie głębiej niż tylko do warstwy semantycznej: w szkołach technologia nadal jest traktowana jako coś mniej ważnego niż tradycyjne przedmioty, takie jak matematyka i inne nauki ścisłe I to pomimo faktu, że IT przenika każdy zakątek życia – w tym samą edukację.

Według niedawnego badania przeprowadzonego przez Accenture wśród 1000 osób w wieku 16-24 lata w Wielkiej Brytanii, tylko 24% jest przekonanych, że w przyszłości będą w stanie zapewnić sobie karierę w branży technologicznej – mimo że 42% młodych ludzi uważa, że będzie więcej dostępnych miejsc pracy w IT z powodu COVID-19. Accenture odkryło też, że chociaż więcej młodych kobiet niż mężczyzn deklarowało posiadanie dobrych umiejętności cyfrowych (44% kontra 40%), to jednak były one już mniej pewne, że mogą zapewnić sobie pracę w branży technologicznej (20% versus 29%).

Mity na temat pracy w IT

Zdaniem Shaheena Sayeda, kierownika ds. technologii Accenture w Wielkiej Brytanii i Irlandii:

Jeżeli pokolenie urodzone nieomal z komórką w kołysce nie postrzega technologii jako opcji kariery, to mamy ogromny problem z zachowaniem ciągłości napływu nowych kadr do zawodów informatycznych. Młodzi ludzie wiedzą, że technologia całkowicie zmienia teraz świat ale ich brak wiary w zapewnienie sobie pracy z nią związanej wskazuje na niepokojący rozdźwięk między młodymi ludźmi (a zwłaszcza dziewczętami) a zmieniającym się rynkiem pracy.

Zmiany potrzebne od zaraz

Poza ponownym przemyśleniem programów nauczania, co może wymagać czasu, aby doprowadzić do znaczących zmian, nowe podejścia do sposobów pracy mogą pomóc zwiększyć atrakcyjność zawodów technologicznych wśród młodych pracowników już w najbliższej perspektywie.

Pandemia stała się katalizatorem tej zmiany. Po ponad roku pracy zdalnej, która stała się standardem dla wielu pracowników pracujących przy biurku, świat technologii wykazuje oznaki zmian, kładąc większy nacisk na równowagę między pracą a życiem prywatnym i łącząc korzyści płynące z pracy w biurze i w domu.

Generacja Z wydaje się szczególnie zainteresowana pomysłem pracy w hybrydowym stylu. Badanie 1000 21-24-latków przeprowadzone przez firmę Kettle wykazało, że 65% z nich uważa, iż praca w systemie hybrydowym była ważna przy wyborze pracodawcy a prawie 70% ankietowanych stwierdziło, że wybraliby pracodawcę, który zaoferowałby pracę hybrydową, zamiast tego, który nie. Jednocześnie prawie połowa (47%) stwierdziła, że odejdzie z pracy, jeśli pracodawca nie zaoferuje opcji pracy hybrydowej lub zdalnej.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej