Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie są najważniejsze czynniki, które sprawiają, że pracownicy chętnie zmieniają pracę?
- Po czym poznać dobrego pracodawcę?
- Na co jeszcze warto zwrócić uwagę, rozważając zmianę dotychczasowego zatrudnienia?
Pracodawca pracodawcy nierówny. Branża IT jest jedną z najbardziej atrakcyjnych branż na globalnym rynku pracy, a mimo to wciąż boryka się z deficytami pracowników. W tym artykule dowiesz się, jakimi cechami wyróżniają się pracodawcy IT, dla których kandydaci chętnie zmieniają firmę? Czy istnieją uniwersalne cechy dobrego pracodawcy, które pomogą Twojej firmie utrzymać wysoki poziom retencji pracowników? Co powinien wiedzieć kandydat, który chce nawiązać współpracę z firmą IT?
Wynagrodzenie na pierwszym miejscu
Czy najlepszy pracodawca IT to ten, który najwięcej płaci? Niekoniecznie, ale odpowiednie wysokie wynagrodzenie wciąż przoduje w wynikach ankiet. Atrakcyjna firma to taka, którą cechuje solidny i satysfakcjonujący system podwyżek i premii, który motywuje pracowników do rozwoju własnych kompetencji oraz sprawia, że zadowoleni pracownicy polecają tę organizację innym osobom, szukającym pracy w IT.
Klarowne zasady wynagrodzeń, powszechny dostęp do widełek finansowych na konkretnym stanowisku to zdecydowanie ruch, który wzbudzi zaufanie nowoprzyjętych kandydatów, a przy okazji jest odzwierciedleniem przejrzystej komunikacji firmowej. Niestety, wciąż niewielu pracodawców w branży cechuje się postępowym podejściem do tematu wynagrodzeń, co wiąże się z częstą rotacją, czasami nawet tych wieloletnich, pracowników.
Rozwój
Nie ma lepszej motywacji dla pracownika niż odpowiednie wynagrodzenie i szansa na rozwój! Firmy, które mocno inwestują w szkolenia, kursy, studia oraz inne możliwości podnoszenia kwalifikacji swoich pracowników, cieszą się szczególnym zainteresowaniem osób, które starają się o pracę w IT lub chcą zmienić firmę, właśnie ze względu na brak dalszych perspektyw zawodowych. W jaki sposób pracodawca może inwestować w rozwój kompetencji swoich zespołów?
Opcji jest wiele – dofinansowanie studiów, programów szkoleniowych i wyjazdów na międzynarodowe i krajowe konferencje IT, a także organizowanie kursów programistycznych dla osób, które chcą wejść w świat programowania. Często pracownicy sami wpadają na różne pomysły rozwoju, które przedstawiają swoim przełożonym. Trzeba pamiętać, że rozwój to nie tylko kursy i szkolenia, ale także ciekawe i innowacyjne projekty wewnętrzne, dzięki którym pracownicy poczują satysfakcję z dobrze wykonanej i efektywnej pracy, a w wielu przypadkach, podniosą swoje umiejętności i kompetencje.
Rozpoznanie i reagowanie na potrzeby pracowników
Rozpoznanie potrzeb pracowników to postawa zapewnienia komfortowych warunków pracy. Trudno jest stworzyć zespołową, zgraną atmosferę, gdy choć jedna osoba jest przemęczona i wypalona zawodowo. Za rozpoznanie potrzeb osób w zespole są odpowiedzialni liderzy, którzy powinni cyklicznie przeprowadzać rozmowy z każdym z zespołu, a także przeprowadzać kwartalną czy półroczną ankietę zadowolenia zawodowego z wykonywanej pracy.
Takie działania pomogą szybko zidentyfikować problem przepracowania, który często pojawia się w zespołach programistycznych, powodując spadek wydajności całego zespołu oraz zniechęcenie pracowników. Jak reagować na problem wypalenia zawodowego? Na podstawie rozmów z pracownikami, lider zespołu powinien podjąć decyzję o zatrudnieniu dodatkowej osoby lub osób, które odciążą obecnych członków zespołu lub takim podziale obowiązków, by zminimalizować ryzyko przepracowania, a w późniejszym okresie wypalenia zawodowego.
Dobry pracodawca IT poświęca uwagę potrzebom pracowników, potrafi je rozpoznać i odpowiednio na nie zareagować, by zachować wydajność zespołową i utrzymać wysoką retencję w organizacji.
Dobra atmosfera w zespole
Dobra atmosfera w zespole to trzeci, najczęściej pojawiający się wyznacznik dobrego pracodawcy. Nic w tym dziwnego, zespół, w którym osoby nie są ze sobą zgrane, nie dogadują się i nie chcą ze sobą współpracować, nie pozwoli na ciekawe i rozwojowe projekty. W jaki sposób pracodawca może zawczasu zadbać o dobrą atmosferę w zespole IT?
Jedną ze skutecznych opcji na zbudowanie efektywnego zespołu z przyjazną atmosferą jest ustalenie wartości, jakich rekruterzy będą szukać u kandydatów, poza umiejętnościami i kompetencjami. Na tym etapie można wykorzystać w tym celu personę rekrutacyjną, by zbudować profil kandydata idealnego, który najpełniej wpisze się w kulturę organizacji. Zatrudnianie pracowników o podobnych poglądach i wizji sprawi, że wspólna współpraca powinna przebiegać bez większych zastrzeżeń. A, jak wiadomo, zgrany i wydajny zespół to gwarant ciągłego rozwoju nie tylko poszczególnych pracowników, ale całej firmy.
Przejrzysta komunikacja na wszystkich poziomach
Dlaczego przejrzysta komunikacja na wszystkich poziomach, a więc pracodawca – liderzy zespołów – pracownicy jest tak ważna dla efektywnych działań firmowych? Problemy komunikacyjne to wyzwanie, z którym mierzą się firmy z każdej branży, nie tylko IT. Jeśli chodzi o branżę IT, są to często firmy z zagranicznym kapitałem lub współpracujące z zagranicznym klientem. To sprawia, że trudno o spójną komunikację, zwłaszcza jeśli klienta i wykonawców projektu dzielą różne strefy czasowe.
Nie oznacza to, że nie można przeciwdziałać dezinformacji. Czasem wystarczy zadbać o odpowiedni szybki przepływ informacji pomiędzy klientem a wykonującymi. Częściej jednak problemy komunikacyjne występują na własnym podwórku, pomiędzy współpracującymi między sobą zespołami projektowymi. Zadaniem dobrego pracodawcy IT jest przeciwdziałanie dezinformacji i usprawnienie kanałów komunikacyjnych tam, gdzie wymaga tego sytuacja.
Przemyślane i dopracowane projekty
Dobra firma IT to taka, w której projekty technologiczne są przemyślane i rozwijane w spójny i efektywny sposób. Nic nie świadczy gorzej o firmie IT, niż nieudany projekt, który nie doszedł do skutku z winy wykonawcy, który przeliczył możliwości swoich pracowników lub nie miał wymaganych zasobów, by ukończyć go w terminie. Skutkiem czego taki projekt wycofano całkowicie, a klient został zmuszony do zawarcia kontraktu z innym wykonawcą. Niestety, podobne sytuacje zdarzają się wcale nie tak rzadko, jak mogłoby się wydawać.
Rezygnacja z projektu, przerwanie projektu z winy wykonawcy jest także PR-owym strzałem w stopę i znacznie obniża wartość pracodawcy w branży IT. Aby do tego nie dopuścić, trzeba odpowiednio wcześniej przeanalizować możliwości finansowe i zasoby firmowe, by podjąć się projektów, które będą rozwijane sukcesywnie. Być może w tym celu będą konieczne zmiany pracownicze lub ich odpowiednie przeszkolenie.
Elastyczne godziny pracy i home office
Branża IT jest jedną z pierwszych, które wprowadziły powszechny model pracy zdalnej w trakcie pandemii, co szybko stało się inspiracją dla innych branż. Praca zdalna polega na wykonywaniu pracy z domu, w tych samych godzinach, w których normalnie pracowano z biura. Choć model pracy home office ma swoje plusy i minusy, obecnie stał się jednym z najczęściej spotykanych form pracy w IT. Co więcej, taki sposób świadczenia pracy (bez wychodzenia z domu lub z dowolnego miejsca na świecie) jest coraz bardziej popularny i ceniony przez pracowników, a także otwiera horyzonty i pozwala na podjęcie pracy w dowolnej firmie IT na świecie.
Nie rozpisując się na temat zalet pracy zdalnej, równie atrakcyjne są elastyczne godziny pracy i wielu kandydatów pyta o taką możliwość na rozmowie kwalifikacyjnej. Co ciekawe, niekoniecznie są to matki z małymi dziećmi, ale także osoby, które ze względu na osobiste zobowiązania cenią sobie elastyczne godziny pracy. Jak to wygląda w praktyce? Często ustala się przedział godzinowy, w trakcie którego trzeba pojawić się w pracy np. pomiędzy 9:00-11:00. W ramach elastycznych godzin pracy można również w ciągu dnia załatwić sprawy osobiste i medyczne, jeśli zajdzie taka potrzeba, a czas nieobecności odrobić w innym terminie.
Jakość technologii używanej w organizacji
Co ciekawe, wiele osób, które zmienia pracę, jako jeden z powodów zmiany podaje nieodpowiednie warunki pracy, które obejmują przestarzałą technologię i nieustanne naprawianie niedziałającego kodu. Tak, to się wciąż zdarza! Nie wszystkie firmy IT pracują na najnowocześniejszych narzędziach i z najnowszą technologią, tym samym wiele tracąc na swojej wydajności. Im nowsza technologia, tym ciekawsze projekty, większa inwestycja w rozwój pracowników i nowe wyzwania dla firmy.
Na co warto zwrócić uwagę przed zatrudnieniem się w firmie IT?
To, co warto zrobić, zanim podejmie się ostateczną decyzję o zatrudnieniu w konkretnej firmie, to sprawdzić jej oceny. Oczywiście, nie trzeba się nimi sugerować w 100%, ale niektóre komentarze dotyczące jakości pracy, terminowości wypłaty i atmosfery, mogą wiele powiedzieć o przyszłym pracodawcy. Warto zapoznać się z opiniami o firmie, ale podjąć samodzielną decyzję. Jeśli kandydujesz na konkretne stanowisko w firmie, w której pracowali Twoi znajomi, albo krewni i znajomi królika, warto rozpytać o opinie. Można usłyszeć coś, co sprawi, że natychmiast przyjmiesz proponowaną ofertę, można też się rozczarować.
Na rozmowie kwalifikacyjnej będziesz mieć przestrzeń, by zadać swoje pytania o przyszłe stanowisko i pracę w firmie. Wykorzystaj ją, by wybadać reakcje osoby rekrutującej na zadawane przez Ciebie pytania dotyczące jakości pracodawcy, zadowolenia z pracy pracowników etc. Jeśli rekruter będzie autentyczny i nie zawaha się, udzielając Ci odpowiedzi, możesz śmiało wybrać właśnie tę organizację, o ile odpowiada ona Twoim zainteresowaniom zawodowym. W przeciwnym razie dobrze przemyśl ostateczną decyzję o zatrudnieniu w nowej firmie IT.
Decyzja o zmianie pracy powinna być umotywowana i przemyślana, w końcu wiążesz się z firmą na dłuższy czas. Wymienione wyżej czynniki to najczęściej powtarzające się cechy, jakimi powinna się odznaczać solidna, efektywna i przyjazna pracownikom organizacja IT. Mając tę listę pod ręką, łatwiej Ci będzie podjąć lub zmienić swoją decyzję o podjęciu nowego zatrudnienia.