Rozwój nowoczesnych form komunikacji, między innymi Internetu sprawił, że z każdej strony bombardowani jesteśmy informacją. W tym zakresie taryfy ulgowej nie posiadają osoby, które zajmują się rekrutacją. Często ich praca sprowadza się w dużej mierze to przeglądania dziesiątek CV w ciągu jednego dnia. W takiej sytuacji, kandydat może „zginąć” w morzu innych dokumentów aplikacyjnych, zostać potraktowany jako kolejna, taka sama osoba. Co zrobić, aby zostać w pewien sposób zauważonym? Kilka porad poniżej:
Zdefiniuj słowa kluczowe
Mówi się, że rekruter poświęca około 8 – 10 sekund na przejrzenie CV. To czas, w którym wyświetlony dokument powinien go zainteresować. Jeżeli aplikujesz na stanowisko związane z programowaniem w PHP 5.0 i w chwili obecnej to właśnie w tym języku programujesz, to warto na przykład napisać w nazwie stanowiska „Programista PHP 5.0”, zamiast „Programista”. Dzięki temu przykujesz na dłużej uwagę rekrutera.
Porównaj swoje CV z ofertami pracy
Rekruterom najlepiej przegląda się te CV, których treść jest zbieżna z ich potrzebami. Warto zatem przejrzeć kilka zbliżonych do siebie ofert pracy i wyszukać w nich słów kluczowych, które definiują idealnego kandydata. Następnie powinieneś porównać cechy idealnego kandydata z własnymi; jeżeli są zbieżne, to możesz użyć podobnych słów, aby opisać swoje dotychczasowe obowiązki zawodowe. Napiszesz prawdę, ale w słowach, które chciałby zobaczyć rekruter. Oczywiście odradzam kłamstwa, które szybko mogą zostać odkryte w trakcie pierwszej weryfikacji kwalifikacji kandydata.
Upewnij się, że Twoje CV zostało zapisane w odpowiednim formacie
Twoje CV powinno być zapisane w jednym z popularnych formatów. Należą do nich: .pdf, .doc, .docx, .rtf, czy .odt. Dokumenty zapisane w tych formatach można z reguły otworzyć na każdym z posiadanych systemów operacyjnych. CV zapisane w rzadkim formacie to groźba, że rekruter nie będzie miał możliwości szybkiego wyświetlenia jego treści.
Popraw parsowanie swojego CV
Coraz więcej firm używa parserów CV. To wygodna metoda zaczytywania treści z CV do bazy kandydatów. Pozwala na oszczędność czasu i wygodę dla osób zajmujących się wprowadzaniem informacji do bazy kandydatów.
Postaraj się, aby używać zwrotów powszechnie znanych, takich jak: dane osobowe, telefon, doświadczenie zawodowe. Stosuj listę, aby przekazać większą ilość informacji na dany temat. Lepiej sparsowane informacje na temat Twojej osoby to łatwiejsze ich przeglądanie przez osobę rekrutującą. Sprawdź jakie słowa są używane w opisie stanowiska pracy, w ten sposób zwiększasz szanse na to, że parser odczyta prawidłowo wszystkie informacje z Twojego CV.
Wyeksponuj ważne informacje
W ciągu tych kilku sekund, w których rekruter decyduje, czy dalej przeglądać CV, powinieneś przekazać informacje, które najbardziej mogą zainteresować. Wyeksponuj swoje obecne stanowisko pracy, firmę w której pracujesz i czas zatrudnienia. Te informacje są z reguły najbardziej interesujące z punktu widzenia rekrutera.
Nawet najlepiej napisane CV nie zastąpi kwalifikacji, jakie są wymagane na danym stanowisku pracy. To fakt. Jednak rekruter, który musi przetworzyć dużą ilość informacji w krótkim czasie, szybciej zwróci uwagę na CV, w którym interesujące go informacje zostaną dobrze wyeksponowane. Ważne jest również to, aby CV było przyjazne dla oprogramowania, jakie jest wykorzystywane w rekrutacji