Nie przymykaj oka na swój wzrok, czyli jak chronić oczy pracując przed komputerem17 maja 2016

W pracy spędzasz długie godziny przed komputerem, w drodze do domu nie możesz oderwać wzroku od ekranu smartfona, a wieczorem znów siadasz przed laptopem rozegrać tylko jedną bitwę w World of Tanks albo skończyć misję w COD, co niepostrzeżenie przeciąga się do późnych godzin nocnych a bywa, że nawet do rana? Uważaj, twoje oczy mogą się zbuntować. Na szczęście możesz zrobić wiele, aby je w odpowiedni sposób chronić.Nie przymykaj oka na swój wzrok, czyli jak chronić oczy pracując przed komputerem

Bez mrugnięcia okiem

Spójrzmy prawdzie w oczy: choć teoria o szkodliwym promieniowaniu emitowanym przez ekrany komputerów nie potwierdziła się, problemy ze wzrokiem spowodowane wielogodzinnym wpatrywaniem się w monitor, są faktem. Jak to się dzieje? Koncentrując się przez długi czas na obiekcie znajdującym się w bliskiej odległości od naszych oczu, powodujemy zmęczenie mięśni akomodacyjnych regulujących widzenie z bliska i daleka. Efektem tego są objawy powodujące dyskomfort, takie jak: pieczenie oczu, ciężkość powiek, zaczerwienienie czy uczucie piasku pod powiekami. Z czasem symptomy te mogą się pogłębić prowadząc do tzw. syndromu widzenia komputerowego, któremu towarzyszą bóle głowy czy niewyraźne widzenie. Problem z zobaczeniem oddalonych przedmiotów spowodowany jest przez migający ekran, który dodatkowo drażni oczy. Jest również efektem trudności w rozkurczeniu mięśni oka. Wzrok przyklejony do monitora przez długie godziny może prowadzić do innej przypadłości: zespołu rzadkiego mrugania. Mruganie służy rozprowadzeniu wilgoci po gałce ocznej. W normalnych warunkach robimy to około 12 razy na minutę. Wpatrując się w monitor – tylko 1-2 razy! Poza tym przed komputerem oczy mamy szerzej otwarte, co sprzyja szybszemu wysychaniu. Wszystko to prowadzi do nadmiernego wysuszenia oka a w ekstremalnych wypadkach nawet do zapalenia spojówek lub zmętnienia rogówki. Zaostrzeniu objawów sprzyjają warunki, w jakich pracujemy: suche powietrze, klimatyzacja czy kurz.

By mieć wzrok, jak się patrzy

Pracując długo przy komputerze należy pamiętać o robieniu kilkuminutowych przerw co 1-2 godziny. Można je wykorzystać na zamknięcie oczu, pomruganie nimi lub wykonanie kilku ćwiczeń rozluźniających, dzięki którym nie tylko pozbędziemy się napięć, ale i pobudzimy krążenie krwi. Jeżeli mamy taką możliwość, warto podejść do okna i popatrzeć na horyzont lub lecące ptaki. Rzut oka na zieleń, ma wyjątkowo korzystne działanie dla naszego wzroku – łagodzi objawy zmęczenia. Zerknięcie w dal pozwoli rozluźnić akomodację i zrelaksować mięśnie w oku. Ważne też, by pracując z monitorem, mieć pod ręką buteleczkę sztucznych łez i od czasu do czasu profilaktycznie z nich skorzystać. Pamiętaj także o wypijaniu odpowiedniej ilości płynów dziennie, co pozwoli na nawilżenie wszystkich tkanek organizmu, w tym oka „od wewnątrz”.Rzuć okiem na przestrzeń do pracy

Rzuć okiem na przestrzeń do pracy

Osobną kwestią, która ma niebagatelny wpływ na nasze oczy, są warunki, w jakich pracujemy. Ekran komputera zbudowany jest ze szkła, które, podobnie jak lustro, odbija padające na niego światło. Przy wielogodzinnej pracy przy komputerze, odbicia te, nakładające się na obrazy w monitorze, sprawiają, że nasz wzrok się męczy. Zmniejszyć obciążenia oka możemy ustawiając odpowiednio monitor. Najlepiej w taki sposób, żebyśmy patrzyli na niego z góry. Pomaga również zadbanie o to, aby komputer nie był ustawiony obok ani naprzeciwko okna. Alternatywą jest zainwestowanie w filtr, który nakładamy na monitor. Dobry filtr wyeliminuje odbicia z głębi pomieszczenia, nawet gdy będziemy patrzeć na ekran pod katem 45 stopni. Ustaw wszystkie parametry obrazu w komputerze w taki sposób, aby tekst był czytelny z odległości 50-70 cm. Postaraj się również, aby w pomieszczeniu, w którym pracujesz, powietrze nie było zbyt suche. Często wietrz pokój, a zimą zastosuj nawilżacze.

Jak okiem sięgnąć, na subiektywne dolegliwości związane ze zmęczeniem oczu na skutek pracy przy komputerze skarży się coraz więcej osób. Według różnych badań problem ten dotyczy już blisko 90% kobiet i około 80% mężczyzn. Jak wiadomo, lepiej zapobiegać niż leczyć. Niewielkim wysiłkiem możemy zadbać o nasz narząd wzroku, choćby po to, by… problemy ze wzrokiem nie spędzały nam snu z powiek.

Twoja opinia jest dla Nas Ważna

Oceń ten wpis
Prześlij nam swoje CV

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu:

Perfekcyjna pułapka – dlaczego w pracy nie zawsze warto dawać z siebie wszystko?
Toksyczny współpracownik czyli z wrogiem przy jednym biurku
Top 10 języków programowania (część II)

Najnowsze komentarze

Marek Dzimra
2017-09-05 09:38:05
Marek Dzimra
2017-08-03 15:17:36
muuu
2017-06-26 13:44:39
muuu
2017-06-26 13:32:22
Marcin Górnicki
2017-06-25 23:29:23
Marcin Górnicki
2017-06-25 23:28:25
Marcin Górnicki
2017-06-25 23:18:44
Marcin Górnicki
2017-06-25 23:13:01
Marcin Górnicki
2017-06-25 23:06:13
Igor Janicki
2017-05-25 22:22:28
Może zainteresuje Cię również:
1 Szukasz specjalistów IT?
Oddzwonimy do Ciebie!