Kompetencje zawodowe to nie tylko „twarda”, fachowa wiedza. Przekonał się o tym każdy, kto miał okazję współpracować z osobą o wysokich kwalifikacjach, lecz pozbawioną podstawowych zdolności interpersonalnych. Świadomość tego, jak kluczową rolę w życiu zawodowym odgrywa inteligencja emocjonalna, w ostatnich latach rośnie. Co sprawia, że umiejętność ta niejednokrotnie jest wyżej ceniona przez specjalistów HR niż iloraz inteligencji?
Okiem badaczy
Według raportu światowego forum ekonomicznego dotyczącego przyszłości na rynku pracy, w 2020 r. inteligencja emocjonalna będzie jedną z 10 kluczowych zawodowych umiejętności. Badanie przeprowadzone przez Career Builder na 2,6 tys. HR menadżerach wykazało, że 71% z nich wyżej ceni u pracownika inteligencję emocjonalną niż IQ. Trzech na czterech z nich przyznało, że byliby bardziej skłonni promować pracownika inteligentnego emocjonalnie. Z kolei 59% zrezygnowałoby z zatrudnienia kandydata o wysokim IQ lecz niskiej inteligencji emocjonalnej.
Czym jest EQ?
Pojęcie inteligencji emocjonalnej stosunkowo niedawno wprowadził i opisał Daniel Goleman. Najogólniej rzecz ujmując, EQ to umiejętność rozpoznawania uczuć własnych oraz uczuć innych osób. W jej skład wchodzą nie tylko kompetencje emocjonalne, takie jak samoświadomość, adekwatna samoocena, czy panowanie nad swoimi emocjami, ale i społeczne, do których m.in. należą: empatia, asertywność, zdolność do perswazji i współdziałania z innymi. O tym, że umiejętności te mają wpływ na nasze życie zawodowe, nie trzeba nikogo przekonywać. Okazuje się jednak, że ich rola jest większa niż można byłoby przypuszczać. Jakie są powody rosnącego znaczenia tego rodzaju umiejętności w miejscu pracy?
Postaw na kandydata o wysokim EQ
Praca zespołowa i łatwość we współpracy z innymi to dziś kluczowe umiejętności na rynku pracy. Doskonałe umiejętności na tym polu osób z wysokim EQ pozwalają im budować dobre relacje z osobami z różnych kultur i środowisk, co w dzisiejszym zglobalizowanym świecie jest niewątpliwym atutem. Umiejętność słuchania i empatia to kolejne cechy, które sprawiają, że specjaliści inteligentni emocjonalnie będą coraz bardziej cenieni na rynku pracy. Ich zdolność do odczytywania emocji osób poprzez ton głosu czy język ciała, przydaje się nie tylko w budowaniu zespołu, ale również w tworzeniu atmosfery zaufania i silnych więzi pomiędzy współpracownikami. Dzięki temu członkowie zespołu, zamiast wikłać się w wewnętrzne spory, mogą się skoncentrować na powierzonych im zadaniach.
Opanowanie w stresie
Z roku na rok rynek pracy robi się coraz bardziej wymagający. Zwiększające się tempo pracy i szybkość zmian sprawiają, że zdolność zarządzania naszymi emocjami w warunkach stresu staje się coraz bardziej istotna. Specjaliści, którzy mogą się pochwalić wysokim QE, mają lepiej rozwinięte mechanizmy radzenia sobie i systemy wsparcia, które umożliwiają im skuteczne działanie nawet w trudnych sytuacjach.
Osoby takie są również bardziej otwarte na informację zwrotną. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, gdy wyniki firmy spadają. Wysokie poczucie własnej wartości pracowników inteligentnych emocjonalnie sprawia, że są oni mniej defensywni i potrafią pozytywnie spojrzeć na obszary ich pracy wymagające poprawy, zamiast przyjmować krytykę osobiście. Wreszcie – menadżerowie o wysokim EQ podejmują bardziej przemyślane i gruntowne decyzje. Ze względu na zdolność przyglądania się sytuacjom z różnych punktów widzenia, są oni w stanie lepiej ocenić, jaki ich decyzje będą miały wpływ na innych. Umiejętność ta nie tylko prowadzi do lepszego podejmowania decyzji w ogóle, ale także pomaga w zarządzaniu sytuacją, gdy decyzje prowadzą do negatywnych konsekwencji.
Rzeczywistość pokazuje, że wysoki wskaźnik inteligencji emocjonalnej idzie w parze z sukcesem zawodowym. A co jeśli odkryjemy, że EQ nasze lub naszych współpracowników nie wykracza specjalnie poza przeciętną? Cóż, na szczęście w przeciwieństwie do IQ, który jest uważany za stabilny, inteligencję emocjonalną możemy rozwijać.