TeamQuest Blog

Intel Vulkan

Intel Vulkan

Marcin Sarna , 26.11.2020 r.

Czyli raytracing będzie możliwy z wykorzystaniem sterownika open source.

Sterownik od Intela

Firma Intel wprowadza właśnie obsługę raytracingu w swoim sterowniku Open Source Vulkan. W tym tygodniu wypuszczono wersję Vulkan 1.2.162 z rozszerzeniami raytracingu, które są już dopracowane. W związku z tym zespół Intela zajmujący się oprogramowaniem typu open source odnotował znaczne postępy w pracy przy projekcie Vulkan. Ba! Wyprzedził dostępność sprzętu Xe HPG, który będzie obsługiwał tę funkcję.

Faktyczne włączenie rozszerzeń śledzenia promieni Vulkan jeszcze się nie skończyło, ale początkowa część wsparcia została scalona z dotychczasowym kodem w zasadzie z dnia na dzień (overnight). Ta wykonana już praca dotyczy kompilatora modułu cieniującego firmy Intel w zakresie obsługi śledzenia promieni. SPIR-V SPV_KHR_jest już gotowe.

Po stronie kompilatora nadal trwają prace nad obsługą platformy, kompilacją potoków raytracingu, zarządzaniem strukturami przyspieszenia i wysyłaniem (rozpraszaniem) promieni. Więcej szczegółów najlepiej poznać wgryzając się w 4400 linijek kodu, który właśnie została udostępniony w Mesa 21.0-devel.

Co dalej?

Teraz, gdy sterownik ma już gotową specyfikację, spodziewaj się, że wkrótce zostaną wypuszczone kolejne wersje kodu. Intel Xe HPG z raytracingiem to samodzielna karta graficzna nowej generacji z tej firmy, która ma zostać wydana gdzieś w przeciągu 2021 roku (prawdopodobnie w drugiej połowie tego roku).

Szczegóły dotyczące Xe HPG są nadal niejasne. Wiemy, że oprócz obsługi śledzenia promieni i wielu ambitnych zapowiedzi powinna przynajmniej oferować pewien poziom konkurencji dla obecnych kart graficznych AMD Radeon i NVIDIA GeForce. Jak byliśmy do tego przyzwyczajeni przez Intela, powinna mu towarzyszyć świetna obsługa sterowników Linuksa typu open source.

O co tyle hałasu?

Programiści firmy Intel są odpowiedzialni za sterownik „ANV” Vulkan Linux. Sterownik jest niezbędny dla karty Xe HPG z tego powodu, że wyróżnia ją sprzętowe wsparcie dla śledzenia promieni.

Wśród innych ważnych elementów, z których część dopiero nadejdzie w najbliższym czasie, jest rozszerzenie sterownika ANV o obsługę kompilacji i wysyłania jąder OpenCL, nowe możliwości SPIR-V i ogólna obsługa wskaźników. Faktyczne udostępnienie wsparcia ma nastąpić dopiero po wzmocnieniu rozszerzenia VK_KHR_ray_tracing przez The Khronos Group.

Sprawdź oferty pracy na TeamQuest

Część tego specyficznego dla firmy Intel kodu raytracingu Vulkan może okazać się przydatna także dla sterownika Mesa Radeon Vulkan „RADV”.

Raytracing

Śledzenie promieni to gorący aktualnie trend w grafice komputerowej. Zapewnienie realistycznego oświetlenia będzie w przyszłości osiągane przez dokładną analizę trasy jaką promień światła przechodzi od źródła, poprzez poszczególne powierzchnie czy substancje, od których się odbija lub częściowo przez nie przechodzi.

W świecie raytracingu open source także zaznacza silnie swoją obecność, nie tylko za sprawą Intela. Można tu tytułem przykładu wskazać na przykład Simple Open-source Ray Tracing (SORT), który jest zarówno samodzielnym programem jak i pluginem do Blendera.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej