Aplikacja NHS czasami jest nadpobudliwa
Przez ostatni tydzień brytyjscy użytkownicy aplikacji NHS Covid-19 byli zaniepokojeni niepokojącymi ostrzeżeniami, które szybko znikały. Teraz tamtejszy Departament Zdrowia twierdzi, że pracuje nad rozwiązaniem, ale ostrzegł, że może to zająć trochę czasu.
Problem dotyczy aplikacji w Anglii i Walii, ale już nie Szkocji ani Irlandii Północnej. Alerty są generowane przez framework dostarczany przez Apple i Google’a a nie przez samą aplikację, ale powodują alarm i zbędne zamieszanie.
Lee Stanley, który zainstalował aplikację w zeszły czwartek, gdy tylko była dostępna, zobaczył, że pojawił się komunikat: „Możliwe narażenie na Covid-19. Ktoś, w czyim pobliżu byłeś, zgłosił, że ma Covid-19. Data ekspozycji, czas trwania i siła sygnału zostały zapisane” (w oryginale: Possible Covid-19 exposure. Someone you were near reported having Covid-19. Exposure date, duration and signal strength have been saved). Zdaniem Stanley’a:
Kiedy kliknąłem to powiadomienie aby je otworzyć i zobaczyć, co się stało, nic się nie wyświetliło.
Zbędne zamieszanie
Ponieważ Stanley był w Birmingham, o którym aplikacja informowała go, że jest na wysokim poziomie ryzyka, był oczywiście nieco zaniepokojony. Zagłębił się więc w witrynę internetową aplikacji, aby uzyskać dalsze porady. Okazało się, że w najczęściej zadawanych pytaniach jest informacja co zrobić, jeśli aplikacja poinformuje, że było się w pobliżu kogoś, kto ma Covid-19 – zastosować samoizolację na 14 dni.
Ale kiedy wszedł na Twittera, wiele osób powiedziało mu, że może to być fałszywy alarm.
Rzeczywiście, Departament Zdrowia przez cały tydzień podkreślał, że ludzie nie powinni być zaniepokojeni tymi alertami, które pochodzą z systemu powiadomień Apple Google Exposure Notifications.
Prawdziwe alerty a fałszywe
Jedyne powiadomienia, które mają znaczenie, pojawiają się w samej aplikacji, nakazują one zastosowanie samoizolacji. Uruchamia się także zegar odliczający lub ostrzeżenie, że lokalizacja, w której się pojawiłeś, została wyznaczona jako miejsce szczególnie zagrożone wirusem.
Ta wiadomość otrzymana przez Stanley’a - i wielu innych sygnalizuje jedynie, że śledzenie kontaktu z wykorzystaniem Bluetooth działa i dana osoba nawiązała kontakt z osobą zarażoną Covid-19. Ale ten kontakt nie spełnia jeszcze warunku wyznaczonego przez naukowców doradzających NHS do tego aby zmusić kogoś do izolacji.
Dlaczego nie zostało to naprawione?
Użytkownicy aplikacji w Szkocji i Irlandii Północnej, którzy również korzystają z podsystemu Apple i Google, nie otrzymują tych fałszywych alertów. Wydaje się, że może to wynikać z faktu, że korzystają oni z nowszej wersji oprogramowania. Firma Apple wskazała już nawet, że nie powinno to być zbyt trudne do naprawienia. Z drugiej jednak strony pojawiają się obawy, że szybka naprawa może doprowadzić do przerwania przepływu danych do aplikacji, co sprawi, że będzie ona mniej dokładna w ocenie, jaki był bliski kontakt.
Luke Redpath, programista zaznajomiony z Apple Google API (Application Programming Interface), uważa, że podstawowym źródłem kłopotów jest źle zaprojektowany interfejs API. Jego zdaniem na razie trzeba przedsiębrać półśrodki.
Możnaby znacznie poprawić sytuację, zwiększając komfort użytkowania aplikacji. Możesz przecież wyświetlić coś, co jasno pokazuje, że tak, otrzymaliśmy potencjalną ekspozycję, ale zweryfikowaliśmy to i nie ma się czym martwić