Kotlin właśnie ukazał się w najnowszej wersji. Poprawiono głównie jakość i wydajność tego języka.
Kotlin – oczko w głowie JetBrains i Google
Producent narzędzi programistycznych JetBrains wydał właśnie wersję 1.4 Kotlina, coraz bardziej popularnego języka programowania promowanego przez Google do tworzenia aplikacji na Androida.
Kotlin stał się jednym z najszybciej rozwijających się języków na GitHubie, a obecnie jest jednym z pięciu najbardziej lubianych języków przez programistów korzystających ze Stack Overflow, zajmując 19 miejsce na liście najpopularniejszych języków według RedMonk.
Język ten jest bardzo popularny wśród programistów aplikacji na Androida. JetBrains zwraca jednak uwagę, że Kotlin jest używany także do programowania po stronie serwera (back-end) oraz na takich popularnych platformach jak iOS, Windows, macOS czy Linux.
Mówi się również, że w ciągu ostatniego roku kod w Kotlinie tworzyło 5,8 miliona ludzi, w porównaniu z 3,5 miliona ludzi rok wcześniej.
Zmiany
Kotlin 1.4, wydany w ubiegłym tygodniu, poradził sobie z ponad 60 problemami z wydajnością, które powodowały problemy ze zintegrowanym środowiskiem programistycznym (IDE). Kotlin zyskał także nowe narzędzia do debugowania oraz możemy w końcu dostrzec początki prac nad ulepszoną obsługą wielu platform.
Programiści zauważą także, że sugestie autouzupełniania pojawiają się znacznie szybciej, chociaż wymagają one IDE IntelliJ IDEA 2020.1+ firmy JetBrain oraz Android Studio 4.1+, które są opracowywane wspólnie przez Google i JetBrains.
Najnowsza wersja Kotlina wprowadza również nową kartę coroutine debugger w oknie narzędzia debugowania. Ma ona pomóc programistom sprawdzić stan współprogramów. Zauważymy także nowy kreator projektu Kotlin do tworzenia i konfigurowania różnych typów projektów oprogramowania tworzonych w tym języku.
W wersji 1.4 pojawiły się również nowe backendy Java Virtual Machine (JVM) i JavaScript (JS), które są teraz dostępne w trybie Alpha, ale staną się domyślnymi po ustabilizowaniu. Te backendy - Kotlin / JVM i Kotlin / JS mają tą samą wspólną infrastrukturę co backend Kotlin / Native. W rezultacie powinno to ułatwić wdrażanie poprawek błędów i funkcji na raz na wszystkich platformach. Kotlin / Native zyskuje również ulepszenia wydajności kompilacji i wykonywania Kotlin / Native, a także ulepszoną interoperacyjność między nim a Swift i Objective C dla iOS i macOS. Wreszcie mamy Kotlin Multiplatform - projekt na wczesnym etapie rozwoju, który ma na celu pomóc w zaoszczędzeniu wysiłku podczas utrzymywania tego samego kodu dla różnych platform.
Istnieje wreszcie nowa, hierarchiczna struktura projektu, która umożliwia programistom udostępnianie kodu między podobnymi obiektami docelowymi, takimi jak urządzenia iOS Arm64 czy symulator architektury x86. Daje to programistom większą elastyczność niż tylko obecna możliwość udostępniania kodu na poszczególnych platformach.
W przyszłości nowy kompilator
JetBrains pracuje również nad nowym kompilatorem Kotlina, który ma ostatecznie ujednolicić wszystkie platformy obsługiwane przez ten język. Póki co w wersji 1.4 Kotlina kompilator będzie od teraz używał domyślnie algorytmu, który był już dostępny w Kotlin 1.3 (new type-interference) i na tym koniec zmian.
Oficjalne informacje o wprowadzeniu Kotlina 1.4 znajdziesz Czytelniku pod tym adresem.