Młoda firma to powiew świeżości, optymizmu, czy wiary we własny sukces. Przedsiębiorca widzi, jak jego biznes rośnie w oczach; dostrzega również potrzebę poszerzenia swojego zespołu, aby nie ograniczać rozwoju własnej firmy. Rekrutacja w organizacji, która nie posiada know – how dotyczącego zarządzania procesami rekrutacyjnymi, może być dużym wyzwaniem. Jak jedno – lub kilkuosobowe firmy powinny zatrudniać nowych pracowników? O tym poniżej:
1. Zdecyduj, czego szukasz?
Przed rozpoczęciem faktycznego poszukiwania nowego pracownika, zastanów się, jakich kompetencji i umiejętności brakuje w Twoim zespole. Nie zadawaj pytania kogo, a czego szukasz. Zdefiniuj swoje potrzeby względem poszukiwanych kwalifikacji i dopiero podejmij decyzje o rozpoczęciu rekrutacji. Prawdopodobnie Twojej firmy nie stać na zatrudnienie pracownika, który faktycznie nie wesprze Ciebie w codziennych zadaniach.
2. Poproś o polecenia
Jako młody przedsiębiorca, zapewne posiadasz rozbudowaną sieć kontaktów nie tylko sprzedażowych, ale również „branżowych”. Porozmawiaj ze swoimi znajomymi o Twoich potrzebach rekrutacyjnych, być może w swoim gronie posiadają osobę, która będzie odpowiednia do pracy dla Ciebie. Polecenia to oszczędność czasu i pieniędzy. Ponadto osoby z polecenia, to z reguły efektywni i skuteczni pracownicy. Takich właśnie potrzebujesz najbardziej przy rozwijaniu własnej działalności gospodarczej.
3. Odpowiadaj kandydatom
Jeżeli już zdecydowałeś się na rozpoczęcie procesu rekrutacji i spotykasz się z kandydatami na rozmowach, to nie pozostawiaj ich bez informacji zwrotnej o wyniku rekrutacji. Od samego początku procesu powinieneś być możliwie jak najbardziej profesjonalny. Nie masz jeszcze wypracowanej marki „przedsiębiorcy roku”. Aby przyciągnąć do siebie najlepszych, musisz włożyć wiele pracy w budowanie wizerunku pracodawcy. Poczytaj o employer brandingu. Pamiętaj, profesjonaliści przyciągają profesjonalistów.
4. Social media
Jako właściciel młodej firmy, zapewne charakteryzujesz się świeżym i nowoczesnym podejściem wobec problemów, które Ciebie dotyczą. Poszukiwanie kandydatów za pośrednictwem portali społecznościowych, to stosunkowo nowe podejście na naszym rynku pracy. Jak już wcześniej wspomniałem, zapewne posiadasz rozbudowaną sieć kontaktów, w tym również na portalach społecznościowych. Wykorzystaj to i opublikuj post, w którym poinformujesz o swoim projekcie rekrutacyjnym. Pokaż, że reprezentujesz innowacyjną firmą, otwartą na nowe kanały pozyskiwania kandydatów.
Skorzystaj z rady specjalistów
Jeżeli nie stać Ciebie na zatrudnienie specjalisty ds. rekrutacji na stałe do swojego zespołu, zastanów się nad skorzystaniem z usług firm doradztwa personalnego. Koszt, jaki przeznaczysz na zlecenie wyszukania najlepszego kandydata jest tak naprawdę pozorny. Dzięki takiemu rozwiązaniu, czas potrzebny na samodzielną rekrutację, przeznaczasz na inne działania związane z rozwojem biznesu. Dodatkowo masz większą pewność, że otrzymasz najlepiej dopasowanych kandydatów do Twoich potrzeb. Niekoniecznie musisz być ekspertem w prowadzeniu projektów rekrutacyjnych, a tym samym ryzyko popełnienia błędów i wygenerowania kosztów wzrasta. Nie musisz być specjalistą w każdej dziedzinie.
Dodatkowe bonusy
Młode firmy nie mają z reguły ściśle określonych zasad pracy, czy wykonywania obowiązków zawodowych. Potraktuj to jako zaletę i wyróżnij się na tle innych pracodawców, zaproponuj na przykład elastyczny czas pracy, czy też możliwość pracy z domu. Playstation w miejscu pracy również może być wabikiem dla co niektórych kandydatów.
Powitaj kandydata
Przewagą małych firm nad korporacjami jest panująca w nich rodzinna atmosfera, możliwość porozmawiania ze swoim szefem o wszystkim. Jeżeli zdecydowałeś się na zatrudnienie danego kandydata, to zadbaj o jego dobre samopoczucie w pierwszych dniach jego pracy, jak również i później.