Mozilla wbija szpilę Apple, kwestionuje wizerunek, o który zabiega Tim Cook

Maciej Olanicki , 15.04.2019 r.

Jednym z argumentów sprzedażowych Apple jest troska o prywatność użytkowników. Kwestia ta szczególnie chętnie jest podnoszona w kontekście oskarżeń o szpiegostwo kierowanych pod adresem Huawei. Tim Cook chce, abyśmy myśleli, że produkty Apple sprzedają się na tyle dobrze, że korporacja nie musi już handlować danymi własnych klientów.

Innego zdania jest inna organizacja, która chce być kojarzona z prywatnością – Mozilla. Fundacja odpowiedzialna za rozwój Firefoksa sformułowała nawet wobec Apple konkretne zastrzeżenia. Mozilla zarzuca Apple, że na swoich urządzeniach domyślnie stosuje identyfikację użytkowników w celu dostosowywania do ich preferencji treści reklamowych. Unikatowy identyfikator reklamowy ma bowiem każde urządzenie Apple.

Zobacz też: Firefox debugowany maszynowo. Kolejny krok do samopiszącego się kodu?

Według Mozilli takie praktyki nie idą w parze z wizerunkiem producenta dbającego o prywatność. Istnieje co prawda możliwość wyłączenie identyfikatora, niemniej jest on domyślnie włączony, zaś o samej identyfikacji w celach reklamowych zdecydowana większość użytkowników zwyczajnie nie wie. Warto jednak zaznaczyć, że jest on wykorzystywany wyłącznie do personalizacji reklam w App Store i Apple News, zaś wyłącznym dostawcom treści jest Apple.

petycja-mozilla

To jednak nie przekonuje Mozilli. Fundacja zdecydowała się na przygotowanie petycji. Jej celem jest nakłonienie Apple do tego, by identyfikator reklamowy zmieniał się na każdym urządzeniu co miesiąc. Ma to stanowić złoty środek pomiędzy prywatnością użytkowników a możliwością serwowania im adekwatnych reklam. Całkowite zaprzestanie identyfikacji nie sprawi wszak, że reklamy nie będą wyświetlane, będą po prostu mniej skuteczne.

Zobacz też: Swift 5 dostępny – język programowania Apple osiągnął stabilność ABI

Mozilli nie sposób zarzucić niekonsekwencji – oprócz mobilnego Firefoksa i menedżera haseł Firefox Lockbox, Fundacja oferuje także na mobilnym systemie Apple przeglądarkę Firefox Focus. Program nie przechowuje i nie udostępnia informacji na temat użytkownika, domyślnie blokuje reklamy, skrypty śledzące, nie zapisuje historii przeglądania oraz każdorazowo usuwa ciasteczka po zakończonej sesji.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT: