Nie od dziś wiadomo, że developerzy to specyficzna grupa zawodowa, charakteryzująca się specyficznym tokiem rozumowania, który dla osób niezwiązanych z branżą IT jest nie do pojęcia. Czy jest się czemu dziwić? Nauka programowania to przecież nie tylko opanowanie składni poszczególnych języków, ale przede wszystkim nauka myślenia: analizowania problemów, dzielenia ich na części i szukania optymalnych rozwiązań. Jak się okazuje, ten rodzaj kariery nie pozostaje bez wpływu na ludzki mózg. Przedstawiamy kilka potwierdzonych naukowo faktów na ten temat.
Programowanie jak nauka języka obcego
Czy nauka szwedzkiego czy tajwańskiego ma cokolwiek wspólnego ze zgłębianiem Ruby, PHP czy JavaScript? Związek ten może być silniejszy niż mogłoby się wydawać. Dr. Janet Siegmund z University of Passau przeprowadziła eksperyment, w którym siedemnastoosobową grupę początkujących programistów – studentów informatyki poddała badaniu fMRI, pozwalającemu porównywać różne regiony mózgu w trakcie wykonywania konkretnych zadań. Co się okazało? Podczas odczytywania kodu pobudzane są te same obszary, co u osób mówiących biegle w języku obcym, w szczególności części związane z przetwarzanie mowy, pamięcią roboczą i uwagą. Co ciekawe, obszary odpowiedzialne za myślenie matematyczne, były w tym czasie dużo mniej aktywne.
Większa moc mózgu

Podobnie jak ćwiczenia fizyczne usprawniają pracę mięśni, tak sprawność naszego mózgu zależy od intelektualnych aktywności, jakie podejmujemy. W jaki sposób programowanie wpływa na szare komórki? Otóż już w 1991 amerykańscy naukowcy z University of Houston oraz University of North Carolina at Greensboro dowiedli, że kodowanie ma ścisły związek z umiejętnościami poznawczymi. Badanie przeprowadzono na grupie 65 studentów wykazało, że osoby uczące się programowania wypadają w testach na umiejętności kognitywne nawet o 16 proc. lepiej niż uczestnicy eksperymentu z grupy kontrolnej. Wyniki te zostały potwierdzone m.in. w 2009 roku, tym razem przez naukowców z Albert Einstein College of Medicine of Yeshiva University. Wnioski? Podejmowanie aktywności wymagających wysiłku intelektualnego chroni przed chorobą Alzheimera i demencją w późniejszym wieku oraz sprawia, że nauka nowych zagadnień przychodzi z większą łatwością.
Programowanie a modele umysłowe
Modele umysłowe to nic innego jak reprezentacje rzeczywistych lub możliwych sytuacji konstruowanych w naszym umyśle. Mogą być budowane na podstawie tego, co spostrzegamy lub wyobrażamy sobie. Odgrywają również kluczową rolę w procesie nabywania wiedzy. Jaki mają związek z programowaniem? Otóż okazuje się, że pierwszy język programowania, jakiego się nauczymy, odgrywa kluczową rolę w powstawaniu modeli umysłowych, a tym samym wpływa na sposób myślenia i rozwiązywania problemów. To tłumaczy, dlaczego znając jedną technologię, tak trudno nauczyć się kolejnej, o zupełnie innej strukturze. Zadanie to jest tym cięższe, im lepsza znajomość pierwszego języka programowania. Innymi słowy, jeśli programista nauczy się myśleć w określony sposób, nie jest mu łatwo otworzyć się na inne rozwiązania. Jego umysł będzie dążył do tego, aby automatycznie podążać raz wytyczonymi ścieżkami.
Czy zatem mózg programisty jest inny niż osób nie mających nic wspólnego z kodowaniem? Przytoczone badania dowodzą, że developerzy rzeczywiście mogą pochwalić się większą pojemnością pamięci roboczej, lepszymi umiejętnościami analitycznymi i zdolnościami przetwarzania języka. Dobra wiadomość jest jednak taka, że to nie czynniki genetyczne odpowiadają za taki stan rzeczy a trening intelektualny, jakiego dostarcza programowanie.
Wszystko zatem w naszych rękach!