Z tego wpisu dowiesz się:
- czym jest empatia?
- jakie ma znaczenie w życiu zawodowym?
- co to znaczy „empatyczna firma”?
Co wyróżnia dobrego pracownika? Pasja, umiejętności, zaangażowanie, doświadczenie. Jak się okazuje, listę tę uzupełnia również… empatia. Bycie uważnym rozmówcą, cierpliwym słuchaczem i dawanie wsparcia innym to pożądane umiejętności w każdej branży, również na stanowiskach związanych z nowymi technologiami. Dlaczego? Otóż w IT coraz większe znaczenie mają działania zespołowe. Rośnie również nacisk na rozumienie odbiorców produktów. Kto lepiej zmierzy się z tymi wyzwaniami niż osoby o wysoko rozwiniętej inteligencji emocjonalnej?
Empatia – co się pod nią kryje?
Termin ten wywodzi się z greckiego słowa „empatheia” oznaczającego miłość, pasję, stronniczość. Empatia jest umiejętnością bardzo różnie definiowaną. Najprościej mówiąc oznacza umiejętność przyjęcia sposobu myślenia innych osób i spojrzenia z ich perspektywy na rzeczywistość. To również zdolność do odczytywania i rozumienia ich nastroju. Empatia, obok asertywności, stanowi kluczowy składnik inteligencji emocjonalnej. Jest właściwością praktycznie niezbędną do normalnego funkcjonowania w społeczeństwie. Bez niej po prostu nie jesteśmy w stanie nawiązać kontaktu z innym człowiekiem, zdrowej relacji. Dzięki empatii potrafimy wejść w sytuację danej osoby i spróbować zrozumieć, bez oceniania jej. Co istotne, ludzie obdarzeni są nią w równych stopniu.
Zrozumieć współpracowników i klientów
Praca to nie tylko zadania zawodowe, ale również relacje z innymi. Większość z nas na co dzień przebywa w większych lub mniejszych grupach. Jak się zrozumieć i zaufać sobie bez empatii? Żeby dobrze współpracować musimy przecież zdawać sobie sprawę z tego, że nie każdy czuje to samo, co my. Umiejętność postawienia się na czyimś miejscu wydaje się wręcz niezbędna nie tylko aby unikać nieporozumień i konfliktów, ale również być lepszym graczem zespołowym. Empatia pomaga również budować przyjazną atmosferę. Dzięki temu, że nie myślimy wyłącznie o swojej karierze i potrafimy poświęcić uwagę innym możemy czerpać z doświadczeń innych i rozwijać swoje kompetencje społeczne a tym samym być bardziej efektywnym pracownikiem. Empatia jest również nieoceniona w pracy z klientem. Pozwala wczuć się w jego perspektywę i zrozumieć jego punkt widzenia. Rozumiejąc jego potrzeby możemy mu z kolei zaproponować lepsze rozwiązania.
Empatyczna firma, czyli jaka?
Jak się okazuje, empatyczne mogą być również organizacje. Z opublikowanego w 2016 roku rankingu „The Empathy Index” wynika, że wśród najbardziej empatycznych na świecie firm przodują technologiczni giganci: Facebook, Google, LinkedIn. Czy jest się czemu dziwić? Wszystkie trzy korporacje znane są z atrakcyjnych dodatków pozapłacowych, takich jak czas na rozwijanie swoich pomysłów, posiłki dla pracowników, masaże w miejscu pracy czy sponsorowanie wakacji. Według twórców rankingu to jednak nie wystarczy, aby firmę uznać za empatyczną. Aby zadłużyć na to miano, organizacja musi ponadto wykazać się sprawiedliwym traktowaniem swoich pracowników (również w kwestii podwyżek i awansów), gra etycznie i komunikuje się otwarcie ze swoimi klientami. Co ciekawe, firmy, które działają w ten sposób nie tylko osiągają wyższe dochody, ale również rozwijają się dużo szybciej niż ich mniej empatyczni konkurenci.
Świat bez empatii byłby nie tylko nieuporządkowany, ale również przepełniony ludźmi kierującymi się wyłącznie własnymi potrzebami. Dlatego tak istotne jest, aby docenić znaczenie tej umiejętności. Na szczęście można ją z powodzeniem u siebie wykształcić.