Nigdy nie będziesz miał drugiej szansy, aby zrobić pierwsze wrażenie. To ważne przysłowie doskonale opisuje charakter rozmowy rekrutacyjnej. Jako jej uczestnik powinieneś zrobić jak najlepsze wrażenie na gospodarzu spotkania, aby ten skłonny był zaoferować Tobie konkretne i satysfakcjonujące Ciebie stanowisko pracy.
Czy tego chcemy, czy też nie. Oceniamy ludzi poprzez jego wygląd, czy też strój. Z tego też powodu ubiór na rozmowę rekrutacyjną jest tak ważny. Poniżej kilka porad, które pozwolą zrobić jak najlepsze pierwsze wrażenie na osobie rekrutującej:
Sprawdź kulturę organizacyjną
Z reguły najlepszym rozwiązaniem na rozmowę o pracę jest strój biznesowy. Czyli garnitur, marynarka; wszystko w stonowanych kolorach. Jednak garnitur nie zawsze musi być idealnym rozwiązaniem na każdą rozmowę rekrutacyjną. Dotyczy to przede wszystkim firm marketingowych, które stawiają na indywidualizm. Dodatkowo w tym przypadku nasz strój może podkreślać to, że jesteśmy osobami kreatywnymi, co z punktu widzenia branży marketingowej jest bardzo ważne. Jednak jeżeli czujemy się niepewnie w odważnych kreacjach, to marynarka będzie jednak lepszym rozwiązanie. Granica między kiczem a ekstrawagancją jest bardzo cienka.
Zadbaj o wygląd ubrania
Jeżeli decydujesz się na ubranie garnituru, to zadbaj o to, aby koszula była wyprasowana. Sprawdź, czy krawat nie jest poplamiony. Niezadbanie o stan naszego ubioru może zmniejszyć nasze szanse na zdobycie wymarzonej pracy. Określa nas jako osoby niedbałe, nie akcentujące ważności jakości i profesjonalizmu. Każdy wybrany przez nas strój powinien wyglądać na czysty i zadbany.
Unikaj nadmiernych ozdób
Rozmowa o pracę jest czymś innym, niż wyjście na bankiet. Tutaj nie ma miejsca na zbędne rzeczy. Zakładaj jedynie najpotrzebniejsze przedmioty. Ozdobą, która jest praktyczna i wygląda profesjonalnie jest zegarek. Nie należy przesadzać z pierścionkami, łańcuszkami i tego typu ozdobami.
Wyglądaj jak profesjonalista
Ostatnia i chyba najważniejsza rada. Ubiór profesjonalisty to mieszanka dobrego smaku, stonowana właściwymi kolorami, bez zbędnych dodatków. Na rozmowy o stanowiska kierownicze, strój biznesowy jest wymagany praktycznie zawsze. Jeżeli uważamy, że garnitur jest strojem na wyrost, to załóżmy marynarkę, to bardzo bezpieczny strój.
Miejmy świadomość tego, że potencjalny pracodawca chce mieć w swoich szeregach osobę, która zna się na swojej profesji, a nie jest pierwszą lepszą osobą z ulicy.