Globalna awaria Facebooka. Czy marketing poza social media jest możliwy?
Budzicie się rano, włączacie telefon, chcąc sprawdzić jakie wyniki przez noc wygenerowała najświeższa kampania reklamowa na Facebooku i… Nie działa! Facebook się nie wyświetla, Instagram nie może uaktualnić feedu, a Messenger nie aktualizuje konwersacji. Brzmi jak koszmar każdego marketera? To zdarzyło się naprawdę. 7.10.2021 świat w Internecie się zatrzymał. Globalna awaria Facebooka — czego nas nauczyła?
1. Świat bez dostępu do Facebooka to przerażające miejsce
Jak wyglądałby świat bez social mediów? Okropnie. Zaliczylibyśmy wielki powrót do lat 90. kiedy nie można było sprawdzić na Insta co u przyjaciela, zatweetować o piątkowej imprezie, czy wrzucić na Facebooka post z najnowszymi nowinkami z branży. Przez jeden dzień, świat tak właśnie wyglądał, bo globalna awaria Facebooka spowodowała marketingowy paraliż, pogrążając w chaosie marketerów i agencje reklamowe, sprzedawców e-commerce i handlowców.
2. Komunikacyjny paraliż. Czy można było się na niego przygotować?
Oczywiście, awaria Facebooka w październiku nie była ani pierwszą, ani ostatnią awarią tego serwisu, ale porządnie zachwiała marketingiem, jaki znamy. Ten jeden dzień, przyniósł ogromne straty reklamodawcom prowadzącym kampanie reklamowe na całym świecie. Co więcej, nie można było uruchomić Facebooka, więc nie działał również Menedżer Reklam. Brak dostępu do kont reklamowych, opóźnienia w publikacji postów na Facebooku i Instagramie, wygenerowały ogromne straty finansowe.
3. Jak się zabezpieczyć na wypadek dłuższej awarii social mediów?
Ostatnia awaria social mediów trwałą 24 godziny, niemniej nie jest wykluczone, że kiedyś pojawi się kilkudniowa lub kilkutygodniowa awaria Facebooka w najbardziej gorącym okresie dla marketerów, jakim jest okres świąteczny. Czy można się przygotować, by zminimalizować straty związane z komunikacyjnym paraliżem? Po pierwsze, warto opracować kampanie marketingowe, które nie bazują jedynie na reklamach w social mediach, ale wykorzystują takie elementy, jak: marketing szeptany, e-mail marketing i działania na stronie Internetowej.
Warto wdrożyć system, który pozwoli na szybki kontakt z klientem w razie długiej awarii. Można zawczasu stworzyć sobie backupowe treści do newsletterów i e-maili, które przydadzą się w czasie odcięcia od social mediów. W dobie rozpowszechniania się wideo marketingu warto stworzyć też podstronę ze spotami zapowiadającymi najważniejsze świąteczne wydarzenia, z informacjami o najbardziej atrakcyjnych ofertach cenowych w konkretnych dniach, by klienci dostali taką informację zawczasu.
4. Dobra strategia marketingowa poza SM jest możliwa?
Dobra strategia marketingowa wykorzystuje wszelkie metody, by szybko i skutecznie dotrzeć do klienta. Oprócz kampanii reklamowych w social mediach warto zainwestować w akcje happeningowe, marketing szeptany, czy e-mail marketing. Być może nawet uda się zrealizować jakiś event, w którego trakcie nie tylko uda się nawiązać relacje z nowymi klientami, ale także zachęci się ich do bliższego zapoznania się z produktami i usługami konkretnej marki.