Google Cloud właśnie staje się nieco bardziej przyjazne dla deweloperów korzystających z tej platformy w celu dystrybucji aplikacji do klientów korporacyjnych.
Mniej pazerni? Bo muszą
Google wkrótce zmniejszy udział w przychodach, który pobiera gdy aplikacje korporacyjne są sprzedawane za pośrednictwem jego rynku online. Obecnie Google ma tylko niewielki udział w rynku infrastruktury chmurowej, ale obok Microsoft Azure nabiera tempa aby dogonić dominującego Amazon Web Services (AWS).
Według CNBC, Google Cloud Platform zmniejszy prowizję pobieraną od sprzedaży aplikacji w sklepie Google Cloud Marketplace z 20% aż do jedynie 3%. Google's Marketplace jest używany do dystrybucji aplikacji typu software-as-a-service dla klientów korporacyjnych. Google nie potwierdził tej zmiany ale potwierdził CNBC, że zmienia swoją strukturę opłat Marketplace i przekaże szczegóły już wkrótce. Nie potwierdzono jednak przede wszystkim skali obniżki podanej przez stację.
Coraz więcej aplikacji sprzedaje się z pomocą Google’a
Maretplace’a nie da się porównać wielkością do Sklepu Play dla aplikacji Android ale faktem jest, że Google Cloud Platform systematycznie rośnie.
W drugim kwartale 2021 roku Google Cloud zanotował sprzedaż na poziomie 4,63 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 54% z 3 miliardów dolarów rok wcześniej. Platforma wprawdzie nadal ponosi stratę operacyjną (w wysokości 591 milionów dolarów), ale była ona mniejsza niż strata 1,43 miliarda dolarów rok wcześniej. A jakie znacznie ma Google Cloud w całym portfoliu interesów tego giganta? To po prostu mały biznes w porównaniu z reklamami w wyszukiwarkach czy YouTube, które w tym kwartale przyniosły 50,4 miliarda dolarów…
Dyrektor finansowy Google, Ruth Porat, powiedział, że Google i Alphabet będzie nadal inwestować agresywnie i rozszerzać sprzedaż kanałów, produktów i mocy obliczeniowej.
Co tam u konkurencji?
AWS nadal prowadzi z 32% udziałem w rynku, za nim plasuje się Microsoft Azure z 19% i Google Cloud z 7%. Google koncentruje się na uczeniu maszynowym, analityce i zarządzaniu danymi.
Apple i Google obniżyły nie tak dawno prowizje platformowe dla swoich sklepów z aplikacjami dla firm, które zarabiają mniej niż 1 milion dolarów rocznie. AWS zmniejszył również prowizje dla deweloperów, którzy zarabiają mniej niż 1 milion dolarów rocznie. Możesz o tym poczytać u nas.
Coś dla Europy
Google ogłosiło również nowe warunki w swoich Standardowych Klauzulach Umownych (SCC) dla europejskich klientów przenoszących dane na drugą stronę Atlantyku. Zmiany dotyczą Google Cloud Platform i Google Workspace. Zaktualizowana umowa zmienia się poprzez przyjęcie wszystkich obowiązków nałożonych przez nowe SCCs – rozumiemy, że po prostu automatycznie.
Starając się nadążyć za europejską legislacją Google współpracuje z niemiecką firmą T-Systems, aby wspólnie uruchomić European Sovereign Cloud na GCP, co pozwali scedować na T-Systems odpowiedzialność za bezpieczeństwo rozwiązań. Firma zobowiązała się również do wydania w ciągu 10 lat 1 miliarda Euro na infrastrukturę chmurową usytuowaną w Niemczech.