Nowe ustawienia dotyczą 16-latków i młodszych.
Trzy nowości
Instagram zmienił swoje zasady i uczynił nowe konta osób poniżej 16 roku życia domyślnie prywatnymi. Wskutek tego tylko zatwierdzeni obserwujący mogą zobaczyć posty tych dzieci i „polubić” lub komentować ich wpisy.
Posunięcie wydaje się całkiem sprytne i wynikające z analizy dotychczasowych zachowań użytkowników. Testy wykazały mianowicie, że tylko jeden na pięciu instagramerów wybierał konto publiczne gdy „defaultowym” ustawieniem było konto prywatne.
Drugą nowością jest to, że dotychczasowi posiadacze kont mają otrzymać powiadomienie podkreślające korzyści przejścia na profil prywatny w Instagramie. Przypuszczalnie tu także będzie chodziło tylko o osoby do 16-tego roku życia.
Ale Instagram powiedział również, że zamierza wprowadzić pewne zmiany w korzystaniu z tego profilu przez osoby poniżej 13 roku życia i to pomimo sprzeciwu ze strony niektórych grup. Oświadczenie serwisu nie pozostawia złudzeń:
Dzieci młodsze niż 13 lat w rzeczywistości już dawno są online a nie istnieje niezawodny sposób na weryfikację wieku wskazywanego przez nowych użytkowników. Z tego powodu chcemy stworzyć rozwiązania zaprojektowane specjalnie dla naszych najmłodszych użytkowników, zarządzane przez ich rodziców i opiekunów..
Instagram do tej pory rozwijał systemy sztucznej inteligencji do wyszukiwania i usuwania kont osób niepełnoletnich. Czyżby nie działały one do końca tak jak należy?
Skutek ofensywy prawnej i coraz silniejszej krytyki społecznej?
W Stanach Zjednoczonych trwają prace nad Online Safety Bill – ustawą o bezpieczeństwie w Internecie – i niewątpliwie wymuszają one już teraz pewne ruchy na gigantach mediów społecznościowych. Chodzi tu o nałożenie na nich obowiązku zapewnienia wystarczających zabezpieczeń tak aby uniemożliwić dzieciom dostęp do potencjalnie szkodliwych treści. Przypomnijmy, że w Europie już funkcjonują w tym względzie pewne rozwiązania, jak na przykład świadczenie „usługi społeczeństwa informacyjnego” dzieciom na gruncie RODO.
Instagram znalazł się ponadto pod ostrzałem organizacji charytatywnych pracujących na rzecz dzieci za nieusuwanie szkodliwych treści w przeszłości i był poddany badaniom pod kątem wykorzystania danych dzieci w Europie. W odpowiedzi firma opracowała szereg środków ochrony dzieci, na przykład jeszcze w marcu ogłoszono, że starsi użytkownicy będą mogli wysyłać wiadomości tylko do nastolatków, którzy byli już ich followersami.
Kolejne zmiany przed nami
Ale system ciągle opiera się na wieku podanym na swoim koncie - czymś co młodsi użytkownicy mogą wskazać dowolnie aby uniknąć nakładanych na nich ograniczeń. Instagram zapowiedział już, że jego najnowsze aktualizacje będą dotyczyły osiągnięcia właściwej równowagi.
Prosiliśmy młodych ludzi, aby wybierali między kontem publicznym a prywatnym, kiedy rejestrowali się na Instagramie, ale nasze ostatnie badania wykazały, że cenią sobie bardziej prywatne ustawienia swojego konta.
Inna z jego zmian – zapobieganie kontom wykazującym potencjalnie podejrzane zachowanie, takie jak niedawne zablokowanie możliwości wysyłania wiadomości lub obserwowania kont dzieci – mają sprawić, że będą one trudne do znalezienia dla niektórych dorosłych.
Reklamodawcy będą też mogli kierować reklamy do dzieci wyłącznie na podstawie wieku, płci i lokalizacji, a nie zainteresowań i nawyków związanych z przeglądaniem stron internetowych – co zapewne zmieni to w jaki sposób jest wykonywana praca w IT a przynajmniej w niektórych sektorach.