Blog IT, Blog Marketing

Tech trendy w sprzedaży detalicznej

Tech trendy w sprzedaży detalicznej

Marcin Sarna , 16.04.2021 r.

Wirtualne przymierzalnie i sklepy bez sprzedawców.

Zmiany gonią zmiany

Transformacja w przestrzeni cyfrowej przekształcała w ostatnich latach sposób dokonywania zakupów online a nawet rzutowała na oczekiwania klientów w sklepach „fizycznych”. Ale perturbacje jakie przyniosła pandemia COVID-19 przewraca właśnie branżę do góry nogami, przynosząc ze sobą niespotykane do tej pory rozwiązania, w tym innowacje technologiczne.

Spróbujmy omówić parę trendów technologicznych, które prowadziły nas przez lata 2020 i 2021 i będą nadal oddziaływać na handel detaliczny (konsumencki) w nadchodzących latach.

Systemy POS przyjazne dla handlu elektronicznego

Wolumeny handlu w sieci wystrzeliły w górę podczas pandemii z powodu ograniczeń i obaw związanych z zakupami dokonywanymi osobiście w sklepie stacjonarnym. Zmotywowało to właścicieli firm do optymalizacji platform handlu elektronicznego dla POS (point of sale – punkt sprzedaży).

Dostawcy SaaS opartych na chmurze i innych rozwiązań ERP dla sprzedawców detalicznych widzą stale rosnące zapotrzebowanie na w pełni zintegrowane rozwiązanie POS i e-commerce. Sprzedawcy detaliczni potrzebują rozwiązań, które pozwolą im sprzedawać produkty online na tym samym poziomie wydajności, integracji systemu i satysfakcji klientów, jak w sklepach fizycznych.

Samo posiadanie opcji zakupu online już bowiem nie wystarcza. Firmy będą ostatecznie musiały zsynchronizować obie formy sprzedaży uzyskując możliwie najlepszą integrację transakcji online i offline, zarządzania zapasami i koordynowania promocji we wszystkich lokalizacjach fizycznych i sklepach internetowych w trakcie pandemii i po jej zakończeniu.

Uczenie maszynowe do prognozowania popytu

Dane są niezbędne w procesie prognozowania popytu. Dzięki uczeniu maszynowemu prognozowanie popytu klientów staje się znacznie dokładniejsze. Automatyczne prognozowanie popytu usprawnia planowanie zapasów, zarządzanie relacjami z klientami i dostawcami, logistykę, produkcję i marketing – wpływa na całokształt funkcjonowania firmy i obniżenie kosztów prowadzenia działalności.

Podejścia do prognozowania popytu oparte na machine learningu są znacznie bardziej wszechstronne i adaptacyjne niż ich tradycyjne odpowiedniki. Pozwala też lepiej nadążać za trendami popytu klientów.

Dzięki optymalizacji systemów prognozowania popytu za pomocą modeli kaskadowych i NLP, krótkoterminowych danych z konkretnego punktu sprzedaży i najnowszych danych z zasobów zewnętrznych (chodzi głównie o kursy wymiany walut, stany rynkowe, czynniki ekonomiczne, działania konkurencji) można zwiększyć dokładność prognozowania popytu.

Sprawdź oferty pracy na TeamQuest

Wirtualne przymierzalnie

Firma Gartner przewidziała, że do 2020 roku rozszerzona rzeczywistość będzie czymś co dotrze do 100 milionów konsumentów i okazało się, że miała rację. W 2020 roku współczynnik konwersji klientów zaangażowanych w augmented reality wzrósł o 90%. Potencjał rzeczywistości rozszerzonej w handlu detalicznym w 2021 roku nie może być więc pomijany.

Wirtualne przymierzalnie to jedna z najbardziej intrygujących innowacji w branży detalicznej wykorzystująca rozszerzoną rzeczywistość. Ponieważ podczas pandemii COVID-19 trudniej jest prezentować podejście „spróbuj, zanim kupisz”, przy jednoczesnym przestrzeganiu wymogów dotyczących zdrowia publicznego, rzeczywistość rozszerzona jest tu w uprzywilejowanej sytuacji bo nie jest objęta żadnymi restrykcjami.

Sklepy bez personelu i bez kasjerów

Shekel Brainosity Ltd, dostawca technologii ważenia towarów, przeprowadziła ankietę wśród konsumentów i odkryła, że 87% klientów preferowało sklepy z opcją płatności zbliżeniowych lub samoobsługowych.

Aby osiągnąć ten cel, można wykorzystać tagi RFID, komputerowe systemy wizyjne, uczenie maszynowe, urządzenia Internetu rzeczy i rozpoznawanie twarzy. Technologie takie jak te zostały wykorzystane w systemie Just Walk Out firmy Amazon, opartym na modelu sklepu spożywczego Amazon Go. Sieć Amazon śledzi, co konsumenci umieszczają w koszyku. Gdy klient opuści sklep, sklep automatycznie obciąży kartę kredytową, którą klient dodał do swojego konta.

Jak będziemy rekrutować dla Ciebie?

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej