Teraz możesz przyznać się, że czegoś nie wiesz, „tylko” przed swoim szefem a nie całym światem.
Stack Overflow for teams
Nowa usługa w ramach Stack Overflow pozwala ustanowić sobie takie prywatne miejsce w Stack Overflow, w którym możesz zadawać pytania, które będą widoczne tylko dla członków Twojego zespołu, firmy czy innej organizacji, w ramach której pracujesz. Jest to usługa płatna, ale nie jest specjalnie droga. Czy to ma jednak jakiś sens?
Codziennie spotykamy ludzi (ba – pewnie sami nimi w jakiejś mierze jesteśmy), którzy używają Stack Overflow każdego dnia i w zasadzie jeszcze nigdy nie musieli zadać własnego pytania. Odpowiedzi na wszystkie pytania są dostępne w sieci. Coś w jak z muzyką – wszystkie motywy już były. Ale czy na pewno? Przecież nie wszystkie pytania programistów dotyczą spraw - nazwijmy to - publicznych, które można zadać na Stack Overflow. Może nie masz pytania na temat Pythona lub Androida… może chcesz zapytać o coś co dotyczy akurat kodu Twojego własnego zespołu. O coś, co nie powinno ujrzeć światła dziennego.
Wiki, IRC, to już było
Chyba każdy działający zespół programistów próbuje w jakiś sposób wymyśleć na nowo jak najlepiej wydobyć wiedzę z ludzkich głów do pisemnej, możliwej do przeszukiwania formy, w której każdy może ją znaleźć. Nowi członkowie zespołu szukają tej wiedzy nagminnie ale także działający w zespole od dawna zapominają przecież, co zrobili trzy lata temu a teraz mają pytania dotyczące własnego kodu. Jak to wszystko zorganizować?
Przez chwilę programiści myśleli, że rozwiązaniem mogą być wiki. Każdy, kto używał wiki w tym celu, prawdopodobnie odkrył, że tak naprawdę niewiele wiedzy trafia na wiki, a to, co robi, nie jest szczególnie przydatne bo najczęściej nie jest aktualizowane. Szczerze mówiąc, jak masz się zabrać do pisania rozdziału na wiki to często myślisz o tym jak o zbędnej pracy domowej, z której nikt nigdy raczej żadnego pożytku nie będzie miał. To nie nastraja do pracy.
Innym rozwiązaniem, są czaty online w stylu IRC i nadzieja, że przeszukując te archiwa czatów, można znaleźć poszukiwane odpowiedzi. Nawet jeśli Ci się to uda to jedyne, co naprawdę znajdziesz, to historia niektórych rozmów, które odbyły. Mogą tam być jakieś wskazówki ale to na ogół nie jest konkretna wiedza.
System pytań i odpowiedzi
To działa, najlepszym dowodem na to jest popularność Stack Overflow. A dlaczego? Ponieważ w przeciwieństwie do wiki, nie piszesz dokumentacji w nadziei, że pewnego dnia może to komuś pomóc. Odpowiadasz na pytania, które natychmiast komuś pomogą. Możesz przestać odpowiadać, gdy pojawi się zielony znacznik, który oznacza, że rozwiązałeś czyjś problem. W przeciwieństwie do czatu wyszukiwanie faktycznie działa. Znajduje pytanie i odpowiedzi, a nie rozmowę o… sami wiecie czym.
Właśnie dlatego Stack Overflow działa o wiele lepiej w publicznym internecie niż fora dyskusyjne i podobne wynalazki. Teraz to samo można robić w ramach zespołu.
Jak to działa?
Kiedy dołączysz do zespołu, zobaczysz prywatne pytania swojego zespołu bezpośrednio na stackoverflow.com (chociaż w rzeczywistości znajdują się one w oddzielnej bazie danych ze względów bezpieczeństwa). Twoje zespoły są wymienione na lewym pasku nawigacyjnym. Wszystko inne funkcjonuje tak, jak można by się tego spodziewać. Zadając pytanie, możesz skierować je do swojego zespołu lub całego świata. Interfejs użytkownika jasno określa, czy publikujesz publicznie, czy prywatnie. Jeśli zadajesz pytanie swojemu zespołowi, możesz skorzystać z pola Notify, w którym możesz wpisać nazwiska osób, które mogą odpowiedzieć na pytanie, a oni natychmiast zostaną powiadomieni o Twoim pytaniu.
Sprawdź oferty pracy na TeamQuest
Podczas wyszukiwania możesz wyszukiwać wszędzie lub tylko w swoim zespole. Możesz także ustawić tagi specyficzne dla swojego zespołu. Ceny są zaprojektowane w przejrzysty sposób, zaczynając się od 10 dolarów miesięcznie dla pierwszych dziesięciu użytkowników. Stack Overflow for teams pozwala zastosować dobrze znaną formułę SO do każdego pytania programisty, a nie tylko do rzeczy, które można omówić publicznie. Możesz przestać zadawać pytania członkom zespołu w e-mailach (gdzie nie pomagają nikomu innemu) lub na czatach (gdzie nie można ich znaleźć) i zacząć budować własną prywatną bazę wiedzy, aby udokumentować swój kod i odpowiedzieć na pytania przyszłych kolegów z zespołu, zanim je otrzymają.