Blog IT, Blog Marketing

Google smakują tylko jego ciastka

Google smakują tylko jego ciastka

Marcin Sarna , 05.02.2021 r.

Dlaczego plany Google odnośnie plików cookie już są przedmiotem kontroli antymonopolowej?

Jak w „Dniu świra”: moje cookies są najmojsze

Decyzja Google o usunięciu plików cookie innych firm już zaskutkowała wniesieniem wielu pozwów z zakresu ochrony konkurencji i zainteresowała Kongres USA. Teraz ta próba zastępowania obcych plików cookie przyciągnęła wreszcie uwagę organów regulacyjnych.

8 stycznia brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków ( U.K.’s Competition and Markets Authority) wszczął dochodzenie w celu ustalenia, czy propozycje Google dotyczące zastąpienia plików cookie innych firm – w ramach projektu Google pod nazwą Privacy Sandboxmogą spowodować, że wydatki reklamowe staną się jeszcze bardziej skoncentrowane na ekosystemie Google, na koszt jego konkurentów.

Google usunie obce pliki cookies?

Pod naciskiem rządów i konsumentów i w związku z obawami o naruszenie prywatności danych Google rok temu ogłosiło, że wyłączy pliki cookie innych firm do 2022 roku w swojej przeglądarce Chrome, z której korzysta ponad 60% użytkowników Internetu na świecie. To posunięcie skutecznie wyłączy podstawowy sposób kierowania reklam i personalizowania treści w witrynach wydawców. W efekcie mogłoby to zagrozić zdolności wydawców do zarabiania pieniędzy na reklamach online i popchnąć ludzi, ich dane i - wraz z nimi – ich pieniądze z reklam do jeszcze większego poddania się zależności od już dziś dominującego imperium Google.

Decyzja Google o wyłączeniu pliku cookie innej firmy była również wymieniana jako przykład zachowania antykonkurencyjnego w ostatnich procesach antymonopolowych przeciwko firmie. W grudniu złożono w wielu stanach Stanów Zjednoczonych wspólny pozew antymonopolowy, w którym stwierdzono, że Google wykorzystuje ogromną przewagę informacyjną w sposób strategiczny, aby zaszkodzić każdemu wydawcy, który odmawia korzystania z usług pośredników. W innym niedawnym pozwie antymonopolowym złożonym w imieniu wydawców stwierdzono, że decyzja Google dotycząca plików cookie jest wykluczająca (exclusionary). Ustawodawcy federalni zwrócili również uwagę na obawy dotyczące prawa antymonopolowego w związku z planami Google dotyczącymi plików cookie innych firm w raporcie amerykańskiej podkomisji ds. ochrony konkurencji za rok 2020.

Piaskownica

W ramach inicjatywy Privacy Sandbox Google zaproponowało ewoluujący ciągle zbiór metod kierowania reklam i pomiaru w celu zastąpienia plików cookie innych firm. W projekcie mogą uczestniczyć inne firmy z branży reklamowej, które mają możliwość przyłączenia się za pośrednictwem forum internetowego Worldwide Web Consortium. Jednak dostawcy technologii reklamowych i wydawcy obawiają się tego, czy Google faktycznie jest otwarte na ich udział w tym projekcie.

Sprawdź oferty pracy na TeamQuest

Zdaniem Jamesa Rosewella, dyrektora ds. Marketingu w Open Web (grupy, której skargi przeciwko Google pomogły w dochodzeniu CMA):

Privacy Sandbox próbuje zastąpić otwartą i interoperacyjną technologię taką, która jest kontrolowana przez Google. To zmusi większą ilość sprzedawców do przystąpienia do nich i będzie oznaczać koniec niezależnej i otwartej sieci.

Krytycy kwestionują zaangażowanie Google we wspólny proces zastępowania plików cookie

Pomimo pozornej współpracy, „piaskownica prywatności” Google jest coraz częściej badana w całej branży mediów cyfrowych, a teraz przez rząd Wielkiej Brytanii, ponieważ prywatna piaskownica jest pod wyłączną kontrolą. Zdaniem tej firmy:

Privacy Sandbox było od samego początku inicjatywą otwartą i cieszymy się z zaangażowania CMA w prace nad nowymi propozycjami, które mają stanowić podstawę zdrowej, wspieranej reklamami sieci bez plików cookie stron trzecich.

Andrea Coscelli, dyrektor naczelny brytyjskiej CMA, powiedział w oświadczeniu z zeszłego miesiąca, że agencja ma otwarty umysł i na tym etapie nie doszła do żadnych wniosków, czy prawo konkurencji zostało naruszone. Powiedział również, że agencja będzie nadal współpracować z Google i innymi uczestnikami rynku, aby zapewnić rozwiązywanie zarówno problemów prywatności, jak i konkurencji.

O tym, że to co firmy robią z cookies bardzo często nie jest w interesie użytkownika, pisaliśmy nie tak dawno na przykładzie Zooma.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej