Na razie w Szwajcarii.
Większa przepustowość w pociągach
Niezakłócony, dobrej jakości odbiór sygnału z telefonów komórkowych jest niezwykle ważny dla pasażerów kolei. Z technicznego punktu widzenia jest to podstawa dla każdego dostawcy sieci, ponieważ wymagania dotyczące przepustowości rosną wraz z aplikacjami intensywnie wykorzystującymi dane. Tymczasem Swisscom z powodzeniem osiągnął prędkość transmisji ponad 1 gigabit na sekundę w jadącym pociągu w warunkach testowych. Wynik ten wyznacza nowy punkt odniesienia dla branży telefonii komórkowej.
Jak większość ludzi korzysta z telefonów w pociągu?
Oprócz sprawdzania poczty i czytania gazety, pasażerowie pociągu przesyłają strumieniowo wideo, grają w gry online lub pracują w wirtualnych biurach. Wymaga to dużej przepustowości, co oznacza, że problemy z wydajnością mogą być szczególnie irytujące. Zespół Swisscom od ponad dziesięciu lat prowadzi badania i pracuje nad ciągłą poprawą zasięgu sieci komórkowej dla podróżujących koleją i osób dojeżdżających do pracy.
Wynalezienie specjalnego rodzaju szkła w oknach pociągu, które przepuszcza sygnały telefonii komórkowej, umożliwiło wprowadzenie zasięgu telefonii komórkowej bezpośrednio do pociągu bez elementów pośrednich. Jednak zasięg na trasach pociągów nadal pozostaje wyzwaniem, ponieważ znacznie więcej danych jest przesyłanych w tych samych warunkach z każdą generacją telefonów komórkowych. Jednym z możliwych rozwiązań jest specjalnie zaprojektowany korytarz antenowy wzdłuż linii kolejowych.
Trasa testowa nad jeziorem Walen
Swisscom dokonał teraz przełomu na trasie testowej między Biberlikopf i Kerenzerberg nad jeziorem Walen dzięki nowo zaprojektowanemu czterokilometrowemu korytarzowi antenowemu. Inżynierowie Swisscom osiągnęli połączenie o prędkości 1,2 Gbit/s w jadącym pociągu. Christoph Aeschlimann, szef działu IT, sieci i infrastruktury w Swisscom, mówi:
Ta koncepcja wyznacza nowy punkt odniesienia dla branży telefonii komórkowej. Jeszcze rok temu nie mieliśmy pojęcia, czy będzie to możliwe. Mamy teraz rozwiązanie, które zapewnia stabilną i niezawodną ochronę dla pasażerów, a także pozyskaliśmy ważne dane dotyczące zastosowań związanych z bezpieczeństwem w transporcie kolejowym.
Sprawdź oferty pracy na TeamQuest
Innym pozytywnym efektem ubocznym jest mniejsza wymagana moc nadawania ze względu na mniejsze odległości między antenami i urządzeniami.
Co następne?
Po dokonaniu oceny wyników korytarz testowy będzie dalej optymalizowany i weryfikowany za pomocą pomiarów w pierwszym kwartale 2021 roku. Długofalowym celem jest zapewnienie nieprzerwanego zasięgu telefonii komórkowej na głównych trasach dla wszystkich użytkowników i dostawców telefonów komórkowych w Szwajcarii. Korytarz antenowy Swisscoma to studium wykonalności rozwiązania, które będzie dostępne również dla innych dostawców.
Szczegóły testu
We współpracy z dostawcą sprzętu sieciowego, firmą Ericsson, zbudowano czterokilometrowy korytarz antenowy wzdłuż linii kolejowej nad jeziorem Walen. Bliskość anteny i urządzeń odbiorczych oznacza, że moc nadawcza jest niższa, a jej dystrybucja wzdłuż korytarza kolejowego jest bardziej ukierunkowana.
W procedurze krok po kroku zostały przeanalizowane liczne kombinacje (generacje telefonów komórkowych 4G i 5G, różne pozycje siedzące, typy wagonu, moc nadawcza, poszczególne okna pociągu, anteny masztowe, modele smartfonów itp.) Dane zostały zebrane podczas ponad 200 podróży pociągiem. Projekt pokazał, że korytarz antenowy zapewnia dobre parametry. Prędkość pobierania powyżej 1,2 Gbit/s była możliwa w jadącym pociągu z kombinacją 4G i 5G. Czas reakcji 5G był czterokrotnie krótszy niż 4G - imponujące 8 milisekund.