Wskutek obostrzeń i zwiększonej popularności pracy zdalnej niekochany i zawodny element technologii konsumenckiej, jakim jest domowa drukarka, jest ponownie popularny.
Nielubiane ale potrzebne
Zacięcie się papieru. Niski poziom tuszu. Błąd sterownika. Drukarki domowe to jeden z tych produktów, które być może zauważysz przede wszystkim, gdy coś pójdzie nie tak.
Od kwietnia, kiedy weszliśmy w obostrzenia, nastąpił ogromny wzrost popytu na drukarki w domu - mówi Phil Jones, dyrektor zarządzający firmy Brother w Wielkiej Brytanii, która produkuje między innymi drukarki domowe i biurowe. Jones mówi, że od około kwietnia do czerwca bieżącego roku oddział Brothera w tym kraju odnotował 30-procentowy wzrost sprzedaży swoich monochromatycznych drukarek laserowych i 42-procentowy wzrost sprzedaży kolorowych drukarek laserowych. Sądząc po cenie i rozmiarze modeli, jest bardzo prawdopodobne, że trafiły one właśnie do domów a nie biur.Także Google Trends pokazują gwałtowny wzrost zainteresowania wyszukiwanym terminem „drukarka” zwłaszcza pod koniec marca.
Papier wraca do łask
Jedną z oczywistych przyczyn nagłego wzrostu zainteresowania jest zwrot ku pracy w domu: ludzie, którzy wygnani z biura potrzebowali dostępu do drukarki do pracy, potrzebowali nagle ją kupić. Innym ważnym czynnikiem jest nauczanie w domu: rodzice chcą drukować ulotki i arkusze, aby uczyć swoje dzieci lub po prostu bawić się nimi z dala od ekranu.
Ten wzrost pokazuje trwałe znaczenie drukowanej strony, nawet w coraz bardziej cyfrowym świecie.
Jak tylko udaje nam się zdobyć materiały drukarskie, są one sprzedawane - mówi Ed Connolly, dyrektor handlowy Dixons Carphone. I chodzi nie tylko o drukarki. Ogólnie rzecz biorąc, mówi Connolly, sprzedaż urządzeń peryferyjnych (chodzi tu także np. o zestawy słuchawkowe i kamery internetowe) wzrosła o 460% rok do roku i to we wszystkich segmentach cenowych.Nawet teraz firma Brother pracuje nad zaspokojeniem popytu, a niektóre drukarki są niedostępne.
Drukarki, ale jakie?
Jeśli chodzi o modele i funkcje, którymi ludzie są najbardziej zainteresowani, producenci drukarek utrzymują, że zwiększone zainteresowanie dotyczy zwłaszcza modeli wielofunkcyjnych, które oferują skanowanie i kopiowanie, a także drukowanie. Tierney twierdzi, że coraz ważniejszy jest rozmiar drukarki, klienci chcą modeli o mniejszej powierzchni, takich jak HP Deskjet 3700, który podobno jest najmniejszą na świecie drukarką typu all-in-one.
Łączność Wi-Fi jest obecnie prawie uważana za domyślną, a użytkownicy chcą mieć możliwość łączenia się bezprzewodowo i drukowania ze wszystkich swoich urządzeń, w tym smartfonów. Rzeczą, która zaskoczyła sprzedawców, był gwałtowny wzrost zainteresowania możliwościami formatu A3, które mogą wynikać z zastosowań do nauki w domu.
Nie tak zawodne?
Obecne innowacje koncentrują się na atramencie, zwiększa się sprzedaż drukarek wyposażonych w pojemniki z atramentem do ponownego napełniania zamiast wkładów (chociaż nadal stanowią one niewielki ułamek całego rynku). Subskrypcje atramentów to kolejny obszar, który producenci postrzegają jako rosnący w przyszłości, a klienci decydują się regularnie płacić za wkłady atramentowe lub nawet otrzymywać je automatycznie, gdy tusz w drukarce zaczyna się wyczerpywać. Uczynienie z druku stałej potrzeby będzie prawdopodobnie trendem w środowisku domowym, ludzie zaczną druk tak, jak swoją energię - mówi Jones.