Czyli jak wygodnie śledzić ruchy szkieletu za mniej niż 2000 złotych.
Zestaw ma długą historię
Zapowiedzi Microsoftu o umożliwieniu deweloperom możliwie łatwego zbierania informacji o – nazwijmy to ogólnie – animacji obiektu, mają długą historię. Dość powiedzieć, że firma z Redmont miała wprowadzić moduły kamery Azure Kinect jak również HoloLens 2 na początku 2019 roku. Oba urządzenia wykorzystują ten sam moduł kamery „rzeczywistości mieszanej” (mixed-reality). O co tu chodzi?
Różnice czyli po co mi Azure Kinect
O ile HoloLens to urządzenie raczej przeznaczone dla konsumentów o tyle moduły Azure Kinect pozwalają na udostępnianie aplikacjom uczenia maszynowego, hostowanym na platformie Azure, danych z czujników jakie można zamontować w dowolnym miejscu obszaru roboczego.
Azure Kinect jest więc przede wszystkim przeznaczony do współpracy z usługami Cognitive Services platformy Azure. Od strony technicznej Azure Kinect to następca modułów Kinect drugiej generacji dostarczanych wraz z konsolą do gier Xbox One.
Hardware
Zestaw jest na razie sprzedawany w Stanach Zjednoczonych za 399 dolarów oraz kilku innych krajach. Naturalnie nie ma problemu z jego nabyciem na przykład na eBayu ale ceny potrafią sięgać nawet 600 dolarów z przesyłką do Polski.
Z wyglądu to po prostu mały, biały, zaoblony prostopadłościan z dwoma obiektywami kamery: jedna to szerokokątna kamera RGB a druga jest czujnikiem głębi Kinect. Do tego dochodzi szereg mikrofonów. Zestaw posiada czujnik orientacji, który umożliwia używanie aparatu do tworzenia złożonych trójwymiarowych obrazów otoczenia, gotowych do użycia w rzeczywistości mieszanej. Możesz też łączyć ze sobą wiele takich urządzeń w celu szybkiego skanowania 3-D lub zapewnienia pokrycia całego pomieszczenia i to korzystając z czujnika orientacji, który pomaga zrozumieć położenie urządzenia.
Software
Oprogramowania w zestawie nie ma – pobieramy pakiet SDK z Internetu. Najpierw zaczynamy jednak od aktualizacji samego urządzenia. Pakiety SDK są dostępne zarówno dla Windows jak i dla Linuksa, w szczególności dla wersji Ubuntu 18.04 LTS firmy Canonical i można je pobrać bezpośrednio z firmy Microsoft lub z GitHub.
Po zainstalowaniu SDK uzyskujesz dostęp do czujników urządzenia z poziomu kodu. Istnieją trzy zestawy SDK: jeden do niskiego poziomu dostępu do wszystkich czujników kamery, drugi do korzystania ze znanych funkcji śledzenia ciała Kinect i trzeci do łączenia zestawu mikrofonów kamery z usługami mowy platformy Azure. Wbudowana aplikacja Kinect Viewer wyświetla dostępne widoki z kamery i przesyła dane z czujników urządzenia. Jej celem jest to abyś nabył ogólnego poglądu o działaniu urządzenia, pobawił się trybami, dostosował ustawienia do konkretnej sceny. Masz więc dostęp do szerokokątnej kamery RGB, widoku z kamery głębi oraz obrazu z kamery na podczerwień (czyli czujnika głębokości). Zestaw umożliwia pobieranie danych z akcelerometru, żyroskopu i zestawu mikrofonów.
Użycie w praktyce
Gdy zestaw Azure Kinect Developer Kit jest podłączony do komputera dewelopera i działa, można zacząć pisać dla niego kod. Aplikacja do nagrywania z wiersza poleceń może służyć do przechwytywania danych do odtwarzania w przeglądarce, przechowując informacje o głębokości w pliku w formacie MKV (Matroska Video). Urządzenie dostarcza tylko dane strumieniowe, więc aplikacje muszą konfigurować szybkość transmisji danych w klatkach na sekundę, a także formaty i rozdzielczości kolorów obrazu. Firma Microsoft udostępnia też przykładowy kod do tworzenia prostej aplikacji w języku C.
Ciekawe narządzie także dla game developerów, dla których mamy nowe oferty pracy .