Blog IT, Blog Marketing

DuckDuckGo: udziały Google w rynku wyszukiwarek mobilnych mogą skurczyć się o 20%

DuckDuckGo: udziały Google w rynku wyszukiwarek mobilnych mogą skurczyć się o 20%

Maciej Olanicki , 10.08.2020 r.

Nie powinno dziwić, że DuckDuckGo, firma odpowiadająca za jeden z najlepszych silników wyszukiwania, buduje promocję swoich usług na bazie opozycji do usług Google. W rezultacie na blogu Duck regularnie mamy do czynienia z porównaniami kładącymi nacisk na ochronę prywatności użytkowników. Na wspomnianym blogu pojawił się właśnie ciekawy wpis zapowiadający rychłe uszczuplenie udziałów Google w rynku, przynajmniej rynku mobilnym.

DuckDuckGo chce okna wyboru

Punktem wyjścia dla analiz opublikowanych na blogu Google jest wdrożenie okna wyboru domyślnych silników wyszukiwania na większej liczby rynków. Stosowanie ekranu wyboru silników alternatywnych zostało już wymuszone na Google przez instytucje europejskie – w rezultacie nowe urządzenia trafiające na rynek w krajach UE podczas pierwszej konfiguracji muszą proponować użytkownikom stosowanie alternatywnych silników, gdyż w opinii Brukseli dotychczasowe rozwiązania wiązały urządzenia z usługami Google w sposób noszący znamiona nadużywania pozycji rynkowej.

Zanim przejdziemy do wyników badania, warto omówić metodologię badań, do których ustosunkowuje się DuckDuckGo. Jest ona bowiem dość nietypowa. Reprezentatywna grupa 12 tys. posiadaczy urządzeń mobilnych na rynku amerykańskim, brytyjskim i australijskim przetestowała przygotowaną przez DuckDuckGo makietę ekranu wyboru silnika wyszukiwania, podobną do tych, jakie funkcjonują już w Europie. Wśród alternatyw dla Google znalazły się silniki dostarczane między innymi przez Microsoft, Yahoo, Ecosię, Yandex, Qwant czy, a jakże, DuckDuckGo.

Udziały Google mogą spasć nawet o 20%

Wyniki badań mogą dawać do myślenia. Aż 24% badanych użytkowników z USA wybrało silnik wyszukiwania inny niż Google. W UK i Australii wartości te osiągnęły kolejno 24% i 17%. Liczby te robią jeszcze większe wrażenie, gdy zestawimy je z aktualnymi udziałami Google w poszczególnych krajach. W USA z Google korzysta 95,1%, w Wielkiej Brytanii jest to 98%, zaś w Australii – 98,3%. W rezultacie analitycy DuckDuckGo szacują, że wprowadzenie okna wyboru analogicznego do europejskiego sprawiłoby, że udział Google zmniejszyłby się o 20% w USA, o 22% w Wielkiej Brytanii oraz o 16% w Australii.

duckduckgogoogle

Warto przy tym zaznaczyć, że kolejność silników na liście była ustalana losowo. Ponadto oddzielnie testowany był wariant, w którym Google lokowane było na ostatniej pozycji na liście i nie przełożyło się to na wyniki osiągane przez tę wyszukiwarkę. Pozwala to twierdzić, że użytkownicy zdecydowani na korzystanie z usług Mountain View nie zmieniają swoich decyzji, podobnie jak miłośnicy alternatyw nie sugerują się kolejnością. Badanie będzie dla DuckDuckGo punktem wyjścia w rozmowach z regulatorami na poszczególnych rynkach i zachętą do wdrażania okna wyboru silnika wyszukiwarek.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej