Solidna marka własna to chyba najważniejsze narzędzie w ręku freelancera. Jej podstawą są oczywiście dotychczasowe rekomendacje, zrealizowane projekty, zdobyte kontakty. Wolny strzelec na swoją markę pracuje latami. Im ta praca jest dłuższa, tym reputacja jest solidniejsza. Jednak jak zacząć budować markę, kiedy jest się na początku kariery freelancera?
Postaraj się wyróżnić na rynku
Unikalność usług i produktu to element sukcesu dla większości początkujących firm. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku wolnych strzelców. Porównaj swoje usługi z tymi oferowanymi przez Twoich konkurentów i zastanów się, jak możesz się wyróżnić. Nie wyróżniaj się ceną. Klienci, których w ten sposób zdobędziesz, odejdą od Ciebie, jeżeli pojawi się tańsza oferta. Niską ceną dodatkowo psujesz rynek, na którym również funkcjonujesz.
Stwórz świadomość dla swoich usług
Jeżeli jesteś programistą, to trudno oferować inny „produkt”, niż reszta wolnych strzelców – programistów. Z tego też powodu zadbaj o wykreowanie świadomości Twoich usług. Stwórz stronę internetową, która będzie nie tylko profesjonalnie wyglądała, ale również będzie się wyróżniała. Niech każdy widzi różnicę między Tobą, a resztą dostawców danej usługi.
Osobowość elementem marki
Czym różni się jeden sprzedawca od drugiego? Przy tworzeniu własnej marki zadbaj o tworzenie relacji partnerskich ze swoimi potencjalnymi klientami. Odpowiadaj szybko i rzeczowo na ich wiadomości mailowe. Bądź uprzejmy i pokaż swoją ludzką stronę. Biznesu nie robią maszyny, a ludzie.
Stwórz mapę drogową swojej kariery
Określ zadania, jakie musisz wykonać, aby osiągnąć sukces. Ile telefonów sprzedażowych musisz wykonać w ciągu miesiąca; jak długo możesz realizować jeden projekt – to pytania, jakie powinieneś sobie zadać i w odpowiedziach nakreślić odpowiednie wartości ich realizacji. Tak stworzony harmonogram to dobre narzędzie do weryfikacji swoich postępów i oceny swojej pracy.
Bądź ekspertem w swojej dziedzinie
Internet to w chwili obecnej główne źródło wiedzy. Z tego też powodu wyrażaj swoje zdanie na tematy związane z Twoją profesją. Bierz udział w dyskusjach, być może stwórz bloga. Warto być aktywnym w „sieci”, oczywiście jak ma się coś do powiedzenia. Ludzie lubią współpracować z profesjonalistami, szukają ekspertów, którzy wypowiadają się na interesujące ich tematy. Sam często szukasz informacji na blogach, inni robią to samo.
Nie jest łatwo zbudować swoją markę w ciągu jednego dnia. To długi i trudny proces. Pamiętaj, że na początku czeka Ciebie bardzo dużo pracy. Jeżeli jednak będziesz solidnie wykonywał swoje zadanie, Twoja reputacja zostanie zbudowana szybciej, niż mógłbyś się spodziewać.