Blog IT, Blog Marketing

Mozilla WebThings – implementacja standardu, który ma odmienić Internet Rzeczy

Mozilla WebThings – implementacja standardu, który ma odmienić Internet Rzeczy

Maciej Olanicki , 19.04.2019 r.

Mozilla z całą pewnością Firefox OS-a nie zalicza do przedsięwzięć udanych. Czas pokazał, że da się budować lubiane mobilne oprogramowanie za pomocą HTML-a i JavaScriptu, ale Fundacji się to nie udało. Po porzuceniu planów podboju rynku mobilnego zdecydowano, że Firefox OS odnajdzie swoją niszę wśród urządzeń Internetu Rzeczy, co było chyba jeszcze gorszym pomysłem. W lutym 2017 roku porzucono i te plany, ale marzenia Mozilli o podboju IoT pozostały żywe.

Zobacz też: „Inteligentny” sprzęt na CES pokazuje, jak bardzo zagalopowaliśmy się z chmurą

Przekonujemy się o tym dzisiaj za sprawą Mozilla WebThings. WebThings to implementacja standardu Web of Things rozwijana wcześniej pod nazwą Project Things w ramach programu eksperymentów Mozilli, Test Pilot. Aby odpowiedzieć na pytanie, czym jest Mozilla WebThings, konieczne jest zatem poznanie samego standardu. Według W3C ma on stanowić lek na fragmentację Internetu Rzeczy rozumianego przede wszystkim jako automatyka domowa i gadżety, nie wdrożenia przemysłowe.

webthings-1

Na tym polu rzeczywiście jest sporo do zrobienia – producenci sprzętu zazwyczaj dostarczają go z własnościowym firmware, zaś użytkownikowi wpaja się podejście „patrz, ale nie dotykaj”. Ciekawskim pozostaje do dyspozycji ogromny potencjał tkwiący w komputerach jednopłytkowych, Raspberry Pi i chińskich odpowiednikach, oraz wszelkiej maści dystrybucje Linuksa. Pozostaje zapytać, gdzie pomiędzy tymi antypodami znajduje się miejsce dla nowej inicjatywy Mozilli.

Zobacz też: Unia Europejska chce zakazu routerów, w których można zmienić firmware

Mozilla Web Things składa się z dwóch elementów. Pierwszym z nich jest WebThings Gateway, czyli otwarte oprogramowanie kierowane na… Raspberry Pi, a jakże. Dostępny jest także zbudowany na bazie OpenWRT wariant kierowany na routery. WebThings Gateway stanowi tak naprawdę przeglądarkowy interfejs, umożliwiający zarządzanie urządzeniami IoT podłączonymi do tej samej sieci Wi-Fi. Możliwe jest śledzenie logów, ustawienia alarmów, ustanawianie reguł podobnych do IFTTT.

webthings-2

WebThings Framework służy natomiast tworzeniu oprogramowania działającego na urządzeniach Internetu Rzeczy. Mowa o węzłach końcowych: oświetleniu, gniazdkach, kamerach czy termostatach. Oprogramowanie będzie wystawiać odpowiednie API dla przeglądarkowego interfejsu WebThings. Słowem – dzięki WebThings Framework będzie mogło powstawać oprogramowanie na urządzenia, którymi zarządzać będzie można za pośrednictwem WebThings Gateway.

Zobacz też: Rekordowo mały nadajnik Bluetooth ma tylko 0,5 mm2 powierzchni

Oprogramowanie dostępne jest już na stronach Mozilli wraz z dokumentacją. Mowa bowiem nie o teoretycznych dywagacjach i szumnych zapowiedziach, w których lubuje się Mozilla, lecz o istniejącym oprogramowaniu. Mozilla Web Things stanowi Implementację standardu, mającego na celu ujednolicenie IoT i zwiększenie jego interoperacyjności. Grzechem w tym kontekście byłoby nie przypomnieć poniższego paska XKCD.

xkcd-standardy

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej