Z tego wpisu dowiesz się:
- jakie są najczęściej popełniane błędy w networkingu?
- dlaczego spotkania networkingowe nie zawsze są skuteczne?
- na co zwrócić uwagę budując swoją sieć kontaktów?
Networking to jedno ze słów, które w ostatnich latach jest odmieniane przez wszystkie przypadki. Specjaliści HR przekonują o konieczności budowania swojej siatki kontaktów, niezależnie od branży, w jakiej pracujemy. Oczywiście nie sposób nie zgodzić się z tym, że rola relacji z innymi jest w przebiegu naszej kariery nie do przecenienia. W końcu praca to w ogromnej mierze interakcje z ludźmi. Czy jednak uczęszczanie na warsztaty, konferencje czy seminaria zawsze jest skuteczne? Oto kilka powodów, dla których spotkania networkingowe mogą być skazane na porażkę.
Udział w niewłaściwych spotkaniach
Zorientowanie się, w których branżowych eventach warto uczestniczyć, nie zawsze jest proste. Po czym poznać niewłaściwe wydarzenie? Biorą w nim udział nieodpowiedni ludzie. Jeśli zależy nam na znalezieniu dla siebie nowych możliwości zawodowych a większość uczestników spotkania to również osoby poszukujące pracy, oznacza to, że pomyliliśmy adresy. W takiej sytuacji może się bowiem okazać, że na 20 nawiązanych kontaktów, zaledwie jeden może pomóc nam osiągnąć nasze cele.
Brak celu
Na każdym spotkaniu networkingowym można zauważyć przynajmniej jedną osobę z wypisanym na twarzy „Co ja tutaj robię?”. Tymczasem brak celu skutkuje brakiem efektów. Dlatego decydując się na udział w konferencji czy wykładzie warto zastanowić się, kogo chcemy poznać? Jakich informacji szukamy? Czego chcemy się dowiedzieć? I, co równie ważne, co możemy dać w zamian? W przeciwnym razie spotkanie to będzie miłym spędzeniem czasu, ale nie osiągniemy żadnych wyników.
Koncentracja na sobie
Aby networking miał sens musi być szczery i wzajemny. Jeśli ktoś ma nam pomóc, musimy również pomagać innym. Rozmowa podczas której słychać tylko jedną osobę nie jest dialogiem, lecz monologiem. Dlatego oprócz umiejętności krótkiego i interesującego przedstawienia siebie, ważne jest aby nauczyć się również słuchać i okazywać zainteresowanie drugiej stronie. Warto zadawać pytania otwarte, które pozwolą potrzymać rozmowę a także pytać, czego inni potrzebują i w jaki sposób sami pomożemy pomóc. Wówczas nowe możliwości pojawią się same.
Pośpiech
Często można odnieść wrażenie, że dla wielu osób branżowe eventy to wyścig na zebranie i rozdanie jak największej ilości wizytówek. W pogoni tej wielu osobom często brakuje czasu na autentyczne zainteresowanie się daną osobą i tym, co robi. Tymczasem sukces w networkingu bierze się nie z wymiany kartoników, ale z relacji. Nigdy nie wiadomo, która znajomość może okazać się dla nas cenna. Często mniej znaczy więcej a rozdanie 20 zamiast 100 wizytówek może okazać się skuteczniejsze, jeśli będzie połączone z prawdziwym poznaniem drugiej strony.
Nie podtrzymywanie kontaktu
Aby networking był skuteczny, niezbędne jest systematyczne dbanie o to, aby sieć kontaktów się nie rozpadła. W naturalnym , niewymuszonym utrzymywaniu znajomości może pomóc dzielenie się informacjami na temat wakatu lub ciekawych wydarzeń, zaproszenie na spotkanie, zaoferowanie swojego wsparcia czy podesłanie linka do ciekawego artykułu. Nie wszystkie kontakty będą owocowały, ale o wszystkie warto dbać i dać im czas.
Większy dostęp do ciekawych ofert pracy, możliwość budowania swojej marki osobistej , sieć godnych zaufania i gotowych do pomocy osób to tylko niektóre korzyści networkingu. Aby branżowe eventy wykorzystać w najlepszy i najkorzystniejszy sposób, trzeba włożyć wiele wysiłku. Praktyka jednak pokazuje, że zdecydowanie warto.