Blog IT, Blog Marketing

7 najważniejszych języków programowania dla urządzeń mobilnych. Kiedyś i teraz.

7 najważniejszych języków programowania dla urządzeń mobilnych. Kiedyś i teraz.

Joanna Wasiak , 13.01.2023 r.

Technologie mobilne to ścieżka przyszłości. Coraz więcej urządzeń mobilnych potrzebuje coraz to nowszych technologii, które rozwijają się w błyskawicznym tempie. Technologia cloudowa (chmury) to zdecydowany kierunek przyszłościowych działań technologii wytwarzania aplikacji mobilnych, ale swój gwałtowny rozwój aplikacje mobilne zawdzięczają innym językom programowania, o których także wspomnimy w dzisiejszym artykule. Poznaj 7 najważniejszych języków programowania dla urządzeń mobilnych.

W artykule wymieniono:

  1. React Native
  2. Flutter
  3. Kotlin
  4. Swift
  5. NativeScript
  6. Objective-C
  7. Java EE

1. React Native

React Native to platforma oprogramowania typu open source UI stworzona przez Meta Platforms, Inc. (dawniej Facebook). Służy do tworzenia aplikacji dla systemów Android, Android TV, iOS, macOS, tvOS, Web, Windows, czy UWP. W 2020 roku to właśnie ta technologia była najczęściej wykorzystywana w tworzeniu aplikacji mobilnych. Działanie React Native jest niemal identyczne z Reactem, z wyjątkiem tego, że React Native nie zmienia DOM za pośrednictwem wirtualnego DOM. Działa w tle (który interpretuje kod JavaScript napisany przez programistów) bezpośrednio na urządzeniu końcowym i komunikuje się z natywną platformą. Komponenty React opakowują istniejący natywny kod i wchodzą w interakcje z natywnymi interfejsami API za pośrednictwem deklaratywnego paradygmatu interfejsu użytkownika React i JavaScript.

Chociaż React Native posługuje się zbliżoną składnią do CSS, nie korzysta z niego ani z HTML. Bez używania React Native programiści są zmuszeni projektować natywny kod w językach docelowej platformy, takich jak Java lub Kotlin dla Androida, Objective-C lub Swift dla iOS oraz C++/WinRT lub C# dla Windows 10.

2. Flutter

Podczas gdy programiści pracujący w Meta Inc.opracowali React Native, programiści z Google’a Fluttera, platformę, która pozwala developerom tworzyć aplikacje mobilne na iOS i Androida. Główną zaletą projektowania kodu aplikacji mobilnych za pomocą Fluttera, jest możliwość współdzielenia kodu źródłowego. Nie trzeba więc tworzyć osobnego kodu dla każdego systemu. Niestety, React Native wciąż utrzymuje swoją przewagę nad Flutterem, ze względu na dostęp do dużej ilości bibliotek i dużą społeczność, zaangażowaną w rozwój kodu.

3. Kotlin

Kotlin powstał w 2011 roku, jako nowy język na JVM – maszynie wirtualnej Javy. Został zaprojektowany jako obiektowy język przemysłowy z kodem pisanym w języku Java, by ułatwić firmom migrację kodu z Javy do Kotlina. To oficjalny język programowania, w którym powstają aplikacje mobilne Androida, ale sprawdzi się również do tworzenia aplikacji desktopowych, webowych, a nawet do projektowania serwerów w technologii Back-end.

4. Swift

Powstał w 2014 r. jako główny język programowania aplikacji mobilnych na systemy macOS, iOS, iPadOS, watchOS, tvOS, Linux i Windows. Zaprojektowali go programiści w Apple Inc. Został zaprojektowany jako zastępca Objective-C. Do jego głównych zalet należy prosta i bardziej czytelna składnia, wzorowana na innych językach programowania, jak Python czy Ruby oraz większa odporność na występowanie błędów w kodzie, w porównaniu do swojego poprzednika. Jest też uniwersalnym językiem wszystkich platform firmy Apple. Nieustannie się rozwija i coraz chętniej korzystają z niego programiści aplikacji mobilnych.

5. NativeScript

To platforma typu open source do tworzenia aplikacji mobilnych na platformy Apple iOS i Android. Został pierwotnie wymyślony i opracowany w 2014 r. przez Progress, a od 2019 r. rozwijany jest przez firmę nStudio. Aplikacje NativeScript są tworzone przy użyciu języka JavaScript lub dowolnego języka programowania, który jest transpilowany do języka JavaScript, takiego jak TypeScript. Zaletą NativeScript jest to, że aplikacje mobilne zbudowane za pomocą NativeScript są w pełni natywne i korzystają z tych samych interfejsów API, jakby były tworzone w Xcode lub Android Studio.

6. Object C

Powstał w 1984 r., więc jest prawdziwym wiekowym językiem programowania. Mimo rozwoju Swift tak naprawdę przed 2016 rokiem istniało ponad 2 miliony aplikacji mobilnych, które były projektowanie w Objective-C. Mimo tego, że Objective-C ustąpiło niemal całkowicie miejsca Swift, nie zanosi się na to, by Apple całkowicie zrezygnowało ze stosowania go w swoich aplikacjach. Object C jest frameworkiem języka C, któremu nadaje właściwości obiektowe, wzorem Smalltalka. O ile trend się utrzyma, większość aplikacji mobilnych na iOS będzie tworzona w Swift, choć często developerzy podkreślają stabilność środowiska Object C względem rozwijającego się Swift.

7. Java EE

To platforma stworzona na użytek projektowania aplikacji biznesowych (korporacyjnych), która sięga 1999 r. i wyznacza ogólną standaryzację tworzenia aplikacji w języku Java, opartą o wielowarstwową architekturę, składającą się z wielu komponentów. Przez standard rozumiany jest ściśle określony zestaw interfejsów, które musi dostarczyć serwer aplikacji Java Enterprise. Wszystkie aplikacje tworzone za pomocą Java EE powinny być poprawnie obsługiwane przez dowolny system operacyjny, który posiada wbudowana JVM.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej