Pandemia przyspieszyła pewne procesy na rynku pracy, m.in. masowe przechodzenie sklepów stacjonarnych na działalność online. W związku z tym powstało zapotrzebowanie na osoby piszące, które przygotują skuteczne opisy produktów i usług. Co wyróżnia dobrego copywritera? Przygotowaliśmy 5 najważniejszych porad, dzięki którym bez trudu wybierzecie profesjonalną osobę do copywritingu.
1. Łatwość w pisaniu i znajdowaniu informacji na różne tematy
Mówi się, że dobrego copy pozna się po „lekkim piórze”. Często jednak sama umiejętność dobrego pisania nie wystarczy. Lekkość pisania może znacznie ułatwić konstruowanie treści, ale o dobrym fachu świadczy także umiejętność wyszukiwania informacji. Copywriterzy często mają do czynienia z treściami z różnych branży, dlatego oprócz podstaw tworzenia treści, powinni mieć opanowany dobry research.
2. Doświadczenie marketingowe
Wśród freelancerów, którzy oferują swoje usługi copywritingu, tylko nieznaczna część posiada doświadczenie z pracą w marketingu lub na bieżąco śledzi najnowsze trendy w branży. Agencje poszukujące copywriterów do tworzenia sloganów reklamowych, chętniej zatrudnią już kogoś, kto ma doświadczenie w tym temacie. To samo tyczy się content marketerów, czyli osób przygotowujących artykuły blogowe pod SEO.
3. Ciekawość i dociekliwość
Nawet początkujący copywriter powinien być dociekliwy i zadawać pytania, zwłaszcza przed rozpoczęciem pierwszej współpracy. Ważne jest, by maksymalnie poznać potrzeby klienta i na tej podstawie odpowiednio określić własne możliwości. Dobry copywriter proponuje własne rozwiązania, jest proaktywny i otwarty na potrzeby konkretnego klienta. Dobra współpraca copywriterska jest dynamiczna i nastawiona na rozwój.
4. Terminowość i dyspozycyjność
Terminy to świętość. Oczywiście, można się dogadać z klientem na wydłużenie czasu pracy, ale dobry copy zawsze dotrzyma ustalonego terminu. Z tym wiąże się także dyspozycyjność, dzięki której klient ma poczucie, że w razie potrzeby będzie mógł skorzystać z pomocy copywritera w dowolnym momencie. Poczucie zaopiekowania się jest istotnym warunkiem dobrej współpracy.
5. Empatia i zaangażowanie
Empatia jest kluczowa do zrozumienia potrzeb klienta. Często służą temu pytania, w jaki sposób” klient chce się komunikować ze swoimi odbiorcami, czy w jaki sposób postrzega swoją markę. Podstawą owocnej współpracy jest komunikacja. Dobry copywriter to osoba zaangażowana w cały proces, jakim jest komunikacja biznesowa klienta z jego grupą docelową. Wspólna praca pomoże obu stronom odnieść korzyści: copywriter przygotuje takie teksty sprzedażowe, które zaowocują wzrostem zainteresowania w grupie docelowej.
Nie jest łatwo znaleźć dobrego copywritera, zwłaszcza wśród osób piszących za niskie stawki. Warto pamiętać, że za wysoką stawką, często idzie doświadczenie i profesjonalizm, którego brak osobom początkującym. Doświadczony copywriter potrafi rzetelnie wycenić swoją pracę, na podstawie swoich umiejętności i wcześniejszych współprac z klientami z innych branż.