Blog IT, Blog Marketing

Menedżerowie w McDonalds mogą zacząć się bać

Menedżerowie w McDonalds mogą zacząć się bać

Marcin Sarna , 05.10.2021 r.

Jeśli zastanawiacie się jakie zawody znikną pierwsze wskutek postępów w sztucznej inteligencji, może się okazać że wcale nie będzie to analityk finansowy.

Praca w fast-foodzie pod nadzorem

Wychodzi na to, że trzeba nauczyć się akceptować to, co nieuniknione. Technologia będzie wślizgiwać się do każdej części ludzkiego życia aż staniemy się mniej ludzcy, a coraz bardziej… zdigitalizowani? Bo jak inaczej nazwać to co oferuje agot.ai a co sama firma nazywa Pioneering QSR Technology with Computer Vision AI. Niektórzy zaznajomieni z tym produktem wolą jego pełną, naturalnie nieoficjalną nazwę: Zamierzamy śledzić pracowników fast-foodów tak intensywnie aby nigdy, przenigdy nie popełnili błędu.

Oj, wiemy co myślicie – Czy nie byłoby sensowniej gdyby ta koncepcja od początku skupiła się raczej na wyższej kadrze kierowniczej sieci fast-food?. To też mogłoby pomóc uniknąć wielu pomyłek. Ale to jest właśnie taka „urocza” rzecz w AI, że sztuczna inteligencja zastępuje najpierw tych, którzy znajdują się najniżej w łańcuchu dostaw – chociażby chodziło o jedzenie. Ale zaraz, skoro będzie ona czuwała nad szeregowymi pracownikami fast-foodu to na co komu nadzorca nad nimi…?

Rozwiązywanie czy tworzenie problemu na siłę?

Oczywiście współzałożyciel i dyrektor generalny Agot.Ai, Evan DeSantola, postrzega swój projekt w świetlanych barwach.

Widzimy, że w całej branży restauracji szybkiej obsługi dokładność zamówienia staje się coraz większym problemem w wyniku przejścia na drive-thru.

Być może. Nowy raport SeeLevel HX sugeruje, że średni czas spędzany przez klientów przy drive-thru jest teraz o 25 sekund dłuższy. Nie wiemy czy to rzeczywiście taki duży ból wiec zobaczmy jeszcze na dokładność zamówień - spadła ona z 87% do 85%. Nie jest to chyba dramat, prawda? Ale do szukania niszy na rynku najwyraźniej wystarcza i agot.ai chce ją zagospodarować.

Te liczby wcale nie muszą jednoznacznie wskazywać na problemy z obsługą. Mogą istnieć inne powody niż pracownicy popełniający błędy. Może to być na przykład fakt, że sieci fastfood takie jak McDonald's czy Chick-fil-A mają teraz naprawdę długie menu. W każdym razie, czy nie jest tak, że jeśli skarżysz się na zamówienie, z którym coś poszło nie tak, większość fast-foodów po prostu szybko to naprawia a może nawet dorzuca w bonusie porcję frytek lub dwie?

Czy więc ten rzekomy ból konsumenta jest rzeczywiście najlepszym celem dla tak znaczącego technologicznego zaangażowania i inwestycji? Oczywiście, że tak - agot.ai właśnie pozyskał 10 milionów dolarów na dalsze prace.

Mid IT Recruiter

Warszawa
Aplikuj

QA Manager

Warszawa
Aplikuj

Performance Analyst

Katowice
Aplikuj

Senior Account Manager

Warszawa
Aplikuj

Technical Support Specialist

Riga
Aplikuj

Dobra, ale o co w tym chodzi?

Według ich strony internetowej technologia agot.ai wykorzystuje dostępne w sprzedaży kamery jako „uniwersalne czujniki” do zbierania danych, które są nieosiągalne za pomocą innych metod lub technologii.. Czyż nie uwielbiamy idei uniwersalnego cenzora? Przepraszam - przejęzyczenie - sensora.

Jakże podnoszącym na duchu musi być bycie szpiegowanym przez całe zmiany, podczas gdy wszystko, co próbujesz zrobić, to przesunąć kilka hamburgerów po ladzie i zarobić na utrzymanie. I to być szpiegowanym w sposób, którego nie da się osiągnąć żadną inną metodą.

Sztuczna inteligencja
Nasza platforma Kitchen Awareness™ przechwytuje zamówienia posiłków z dowolnego kanału, w tym w sklepie, online lub drive-thru. Interventional Order Accuracy™ identyfikuje następnie przygotowywane pozycje i w czasie rzeczywistym wysyła pracownikom linii ostrzeżenia o korektach, upewniając się, że zamówione produkty są dokładnie sporządzone jeśli chodzi o użyte składniki i prawidłowo zapakowane.

Wygląda na to, że cała ta komputerowa wizja inwigilacji pracowników to dopiero początek.

Konsekwencje nadmiarowego stosowania sztucznej inteligencji

Greg Golkin, partner zarządzający Funduszu Kuchni, inwestor Agot, powiedział CNBC: To, co było dla nas bardzo jasne w Agot, to fakt, że nie jest to rozwiązanie punktowe czy docelowe. Jest to platforma, która dopiero jest budowana, a dokładność zamówień jest tylko pierwszym jej zastosowaniem. „Widzenie komputerowe” nie zamierza się na tym zatrzymać.

Zatrzymać może się na pewno coś innego: chęć ludzi do pracy w sieciach fast-food. Dlaczego miałbyś podejmować nisko płatną pracę, jeśli wiesz, że będziesz szpiegowany i korygowany przez cały dzień (i noc)? W końcu niektóre sieci fast-foodów zamykają już teraz niektóre swoje restauracje ponieważ nie mogą znaleźć pracowników. I to nie jest tak, że praca w kuchni fast-foodów oferuje obecnie jakieś przesadnie przyjemne środowisko.

Bardziej wytrawne oko może tutaj zauważyć, że sieci fast-foodów przewidują przyszłość, w której zatrudnienie ludzi powinno być ograniczone do minimum. Zamiast tego taki McDonald's stanie się ogromnym automatem do sprzedaży.

Agot.ai twierdzi, że jej klientami są firmy posiadające co najmniej 2000 restauracji – ale do tej pory żadna z dużych marek nie przyznała się do chociażby testowania rozwiązań proponowanych przez tą firmę. Faktem jest natomiast, że McDonald's już od pewnego czasu testuje rozwiązania sztucznej inteligencji przyjmujące zamówienia w drive-thru. Czy dożyjemy czasów gdy AI Agota będzie szpiegowała AI przyjmującą zamówienie, by upewnić się, że poprawnie usłyszała słowa klienta?

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej