Blog IT, Blog Marketing

Jak ułatwić pracę nad innowacjami?

Jak ułatwić pracę nad innowacjami?

Marcin Sarna , 27.09.2021 r.

Dyrektorzy finansowi zawsze kręcą nosem nad znalezieniem środków na badania i rozwój, ale przeznaczanie pieniędzy firmy na kreatywne przedsięwzięcia może sprawić, że pracownicy są zaangażowani, klienci zadowoleni a wyniki finansowe lepsze niż byłyby bez prac R&D.

Przy ograniczonych środkach finansowych i wielu innych konkurujących ze sobą projektach IT może być trudno wygospodarować w budżecie miejsce na badania i rozwój. Zwłaszcza że nie ma tu mowy o gwarancji powodzenia a wręcz o ryzyku wpisanym w genom R&D. wydatkach umożliwiających innowacje. Jaki jest więc najlepszy sposób, aby to osiągnąć?

Znajdź właściwą równowagę między ryzykiem a kreatywnością

Gary Delooze, dyrektor ds. informatyki w Nationwide, twierdzi, że jego organizacja odniosła ogromny sukces przeprowadzając eksperymenty, niezależnie od tego, czy były to tylko testy koncepcji czy też nowatorskie przykłady współpracy zespołów biznesowych i technologicznych.

Kiedy rozmawiam z dyrektorami odpowiedzialnymi za IT jednym z kluczowych wyzwań jest równowaga między ryzykiem a innowacyjnością. Jest to szczególnie prawdziwe w usługach finansowych. Istnieje kultura kontroli i kultura zarządzania ryzykiem, która jest bardzo silna ze względu na ryzyko, którym zarządzamy w imieniu naszych klientów.

Delooze mówi, że znalezienie właściwej równowagi między ryzykiem a innowacyjnością polega na zdolności do wypróbowywania nowych rzeczy, które mogą tworzyć wartość, a jednocześnie na uznaniu, że istnieją kontrole i ramy, w których jego zespół musi pracować.

Upewnij się, że każdy nowy produkt jest użyteczny i funkcjonalny

Rich Corbridge z Boots UK twierdzi, że niechęć do podejmowania ryzyka może mieć swoje racjonalne uzasadnienie, którego nie można ignorować. Organizacje, które chcą eksperymentować, często opracowują minimalne, realne produkty (MVP), które mogą być wprowadzane i ulepszane w miarę upływu czasu dzięki informacjom zwrotnym (np. od klientów czy własnych pracowników). O ile opracowywanie MVP jest dość powszechnie przyjętą praktyką branżową o tyle stosowanie ich w sektorach podlegających ścisłym regulacjom, takich jak leki czy opieka zdrowotna, jest bardziej problematyczne.

Bądź ekspertem w swojej dziedzinie

W tego typu sytuacjach, gdzie zarządzanie innowacjami jest utrudnione ze względu na potencjalny wpływ na zdrowie i samopoczucie klientów, Corbridge sugeruje, że „minimalny” to być może niewłaściwe słowo. Zamiast tego każdy nowy produkt musi być użyteczny i funkcjonalny, tak aby osoby zaangażowane w jego tworzenie mogły go bezpiecznie przetestować i udoskonalić jego funkcje.

Znajdź sposób, aby pomóc swojemu zespołowi w bezpiecznym eksperymentowaniu

Paul Coby z Johnson Matthey zauważa, że jego firma wydaje około 200 milionów funtów rocznie na badania i rozwój. Jest to bardzo innowacyjne miejsce a naszym naukowcom nie mówi się jak przeprowadzić eksperyment. Coby był pionierem wykorzystania laboratoriów innowacji w swojej poprzedniej roli dyrektora finansowego w John Lewis Partnership. W przypadku firmy Johnson Matthey jest szczególnie zadowolony z portalu JM-LEVO Formaldehyde, który jest narzędziem analitycznym i komunikacyjnym. Eksperymenty prowadzone za pomocą tego portalu przynoszą znaczne oszczędności kosztów i energii w świecie rzeczywistym. Choć taka kreatywność przynosi duże korzyści firmie i jej klientom, Coby zdaje sobie sprawę, że inni dyrektorzy ds. informatyki są bardziej ograniczeni, jeśli chodzi o możliwość odważnego rzucenia się w badania i rozwój. Zachęca liderów IT i ich pracowników, aby wykorzystywali każdą okazję do bycia kreatywnym.

Jeśli jesteś w innym miejscu, które nie ma tego rodzaju kultury, to prawdopodobnie budujesz innowacje od podstaw. Myślę, że kluczową rzeczą jest to, że eksperymentowanie jest świetną zabawą. Jesteś bardzo uprzywilejowany jeśli otrzymasz środki na taką piaskownicę.

Udowodnij zarządowi długoterminowe korzyści płynące z innowacji

Graeme Hackland, dyrektor ds. informatyki w Williams F1, nie wierzy, że większość dyrektorów „od IT” jest niechętna ryzyku. Jego zdaniem szefowie działów technicznych ciężko pracują, aby stworzyć swoim pracownikom przestrzeń do kreatywności, a także dają możliwość wniesienia wkładu osobom spoza działu IT. Ale kiedy takie eksperymenty mają miejsce, muszą być przeprowadzane szybko.

Przyglądaliśmy się modelowi, w którym na wypróbowanie czegoś potrzeba 48 godzin. Jeśli to nie zadziała, odłóż to na bok. Można do tego wrócić później, gdy sprawy się posuną do przodu, i spróbować ponownie w ciągu następnych 48 godzin. Ale nie poświęcaj na to tygodni i miesięcy - w Williamsie powinieneś skupić się na osiągach samochodu.

Hackland mówi, że eksperymentowanie kosztuje czas i pieniądze -- a to jest trudne zagadnienie, szczególnie w wyścigach samochodowych, gdzie sukces jest oceniany na torze a nie w laboratorium. Innowacje wymagają finansowania. Potrzebuję czasu i ludzi. W naszym przypadku musimy mieć możliwość pójścia i kupienia rzeczy, które mogą wcale nie poprawić osiągów samochodu.

CIO, którzy szukają źródeł finansowania kreatywnych projektów, muszą pokazać zarządowi, że choć innowacje mogą kosztować w krótszej perspektywie, mogą przynieść długoterminowe korzyści.

Obserwuj rynek i słuchaj uważnie klientów

Warren Breakstone, dyrektor zarządzający i główny specjalista ds. produktów w zakresie rozwiązań do zarządzania danymi w S&P Global Market Intelligence, twierdzi, że osoby odpowiedzialne w firmie za finanse uznają, że innowacje stają się mniej ryzykowne, jeśli organizacja IT utrzymuje silny związek z rynkiem i ludźmi.

To nie tylko sposób na ograniczenie ryzyka, ale także na maksymalizację zysków. Innowacje biorą się ze zrozumienia rynków, trendów, klientów i w pewnym stopniu konkurencji. Dlatego obecność na rynk jest niezbędna żeby eksperymentować z sukcesem.

Breakstone twierdzi, że najważniejszą wskazówką przy nawiązywaniu kontaktów jest umożliwienie rozmówcom opowiedzenia o swoich wyzwaniach. Otwarte ucho podczas tych sesji pozwoli organizacji zobaczyć, jak eksperymenty mogą się sprawdzić a jakie są skazane na porażkę. Nie ma nic lepszego w interakcjach z klientami niż siła otwartego pytania. Znajdziesz możliwości - a im więcej takich rozmów przeprowadzisz, tym więcej zaczniesz łączyć kropek.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej