Blog IT, Blog Marketing

TikTok częściej pobierany niż Facebook

TikTok częściej pobierany niż Facebook

Marcin Sarna , 12.08.2021 r.

Czyżby ochrona danych stawała się coraz ważniejsza w miarę jak konsumenci domagają się coraz więcej prywatności?

Efekt pandemii czy coraz większego względu na prywatność?

Globalne badanie ilości pobrań aplikacji za rok 2020 pokazuje, że TikTok (aplikacja do udostępniania wideo, opracowana w Chinach) znajduje się obecnie na szczycie listy dostawców mediów społecznościowych - po raz pierwszy od czasu pierwszego przeprowadzenia takich badań w 2018 roku.

Badacze twierdzą, że wynika to z coraz większej troski konsumentów o prywatność. Wskazywać ma na to także fakt, że Telegram (messenger, program do przesyłania wiadomości) również zajął wysokie miejsce w roku, w którym korzystanie z mediów społecznościowych było popularnym zajęciem podczas pandemii COVID-19.

Giełda jeszcze nie teraz

ByteDance uruchomił międzynarodową wersję TikTok w 2017 roku i od tego czasu zdołał już wyprzedzić Facebooka, WhatsAppa, Instagrama i Facebook Messengera (wszystkie te serwisy i aplikacje należą do Facebooka) pod względem ilości pobrań, nawet w Stanach Zjednoczonych.

Część ekspertów uważa jednak, że dane osobowe udostępniane TikTok nie są tak bezpieczne jak się powszechnie wydaje. W 2020 roku były prezydent USA Donald Trump wezwał firmę do sprzedaży części swojego przedsiębiorstwa działającego w Stanach pod rygorem zakazu dalszego prowadzenia działalności. Mimo to popularność aplikacji wzrosła podczas pandemii i wtedy stała się ona najczęściej pobieraną apką w Europie, Ameryce Południowej i Stanach Zjednoczonych.

Joe Biden, następca Trumpa, wycofał prezydenckie rozporządzenie wykonawcze. Podczas gdy The Financial Times podał w niedzielę, że ByteDance wznowił plany pierwszej publicznej oferty giełdowej w nadchodzących miesiącach, rzecznik prasowy tej firmy już w poniedziałek stwierdził, że artykuł jest „nieprecyzyjny”, podkreślając, że firma nie ma obecnie planów wejścia na giełdę.

Konkurenci nie śpią

Chińska firma Likee, konkurent TikTok, tworzy krótkie filmy, które wiele firm wykorzystuje w celach marketingowych. Zajmuje ona już ósme miejsce w tej swoistej, globalnej lidze pobierania.

Na początku 2021 roku WhatsApp ogłosił, że będzie udostępniał Facebookowi dane dotyczące wiadomości powiązanych z interakcjami między użytkownikami a firmami. Chociaż WhatsApp obiecał nadal chronić informacje dotyczące komunikacji między przyjaciółmi i rodziną, niektórzy użytkownicy przenieśli się do innych aplikacji.

Umiejętność komunikowania i słuchania

Przeciwstawiając WhatsAppowi Telegram (pierwotnie opracowany w Rosji a teraz należący do spółki z siedzibą w Niemczech) awansował na siódme miejsce. Użytkownicy mogą dostosować ustawienia tej aplikacji tak aby automatycznie usuwać wiadomości po określonym czasie. Aplikacja była wręcz hitem wśród protestujących w Hongkongu i Tajlandii, którzy chcieli działać w ukryciu przed rządami.

Słyszeliście o Douyin? Albo innych azjatyckich hitach?

Użytkownicy do tej pory kierowali się głównie wygodą i łatwością korzystania z bezpłatnych mediów społecznościowych. Ostatnio jednak to prywatność stała się bardziej „trendy” jeśli chodzi o kryteriów wyboru aplikacji. Zdaniem Nikkei Shinichi Yamaguchi z Center for Global Communications podejście programistów firm do obsługi danych stanie się decydującym czynnikiem w wyborach konsumentów.

Taki na przykład Discord, aplikacja do połączeń głosowych, która awansowała na siódme miejsce, niewątpliwie wypłynęła na potrzebie izolowania się ludzi podczas pandemii. Aplikacja jest popularna wśród graczy do czatowania podczas rozgrywek online i została sfinansowana przez Sony Group.

Na chińskim rynku dominują aplikacje krajowe, właściwie zupełnie nieznanych cudzoziemcom. Trzy z nich znajdujące się w pierwszej dziesiątce pobierań w Chinach służą do publikacji krótkich filmów, w tym mamy Douyina, poprzednika TikToka, który też jest autorstwa ByteDance. Douyin jest popularny ze względu na muzykę, taniec i inną rozrywkę jaką zapewnia swoim użytkownikom. Douyin Volcano Edition — oczywiście również od ByteDance — udostępnia filmy z codziennego życia. Z kolei WeShow firmy Tencent skupia się na grach wideo i pokazuje gwiazdy grające w gry na żywo.

Piąta pod względem pobierania jest RED (Xiaohongshu). Łączy serwisy społecznościowe z e-commerce, głównie kosmetykami, modą, suplementami diety i podobnymi dobrami konsumpcyjnymi. W Chinach taka swoista komunikacja pantoflowa jest bardzo ważna, zwłaszcza wśród kobiet.

Networking online jest szczególnie popularny wśród pokolenia Z, czyli Zoomerów, urodzonych w drugiej połowie lat 90-tych. Soul, aplikacja numer dziesięć, wykorzystuje sztuczną inteligencję do analizy osobowości użytkowników za pomocą testów psychologicznych. Następnie dopasowuje je do innych osób o podobnych profilach. Główna różnica w porównaniu z tradycyjnymi usługami kojarzeń polega na tym, że ludzie nie są wybierani na podstawie zdjęcia ich twarzy. Konsumenci używają aplikacji do kojarzeń par lub po prostu do znajdowania nowych przyjaciół.

Krótkie filmy zyskały popularność w innych częściach Azji. Snack Video, aplikacja z chińskiego Kuaishou, była szóstą najczęściej pobieraną aplikacją w regionie Azji i Pacyfiku. Jej główną cechą jest handel na żywo – połączenie transmisji wideo i zakupów online. Firmy wykorzystały ją do zwiększenia sprzedaży podczas pandemii COVID-19.

Linia, szczególnie popularna w Tajlandii, została wypchnięta ze światowych rankingów przez silną konkurencję ze strony nowych graczy. Jednak w Japonii przesunęła się z drugiego na pierwsze miejsce. Podczas pandemii władze prefektury Osaki wykorzystywały Linia do rezerwacji szczepionek a teraz jest ona szeroko wykorzystywana przez inne samorządy lokalne w Japonii do rozpowszechniania informacji, dzięki czemu staje się coraz bardziej częścią codzienności.

Amerykańska aplikacja kojarząca Pairs została pierwotnie opracowana w Japonii, gdzie awansowała na ósme miejsce w liczbie pobierań. W związku z trwającą pandemią oferuje funkcję zdalnego randkowania, która została dodana w kwietniu 2020 roku aby umożliwić ludziom utrzymywanie „romantycznych” relacji z domu.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej