Blog IT, Blog Marketing

Człowiek w interakcji z maszyną

Człowiek w interakcji z maszyną

Marcin Sarna , 21.10.2020 r.

Czy to możliwe: narzędzia cyfrowe, które nie wpływają na interakcję międzyludzką?

Komputery i relacje międzyludzkie

Dzisiejszy świat w coraz większym stopniu zależy od technologii. Powszechny wpływ narzędzi cyfrowych można porównać do ostatniej wielkiej transformacji - rewolucji przemysłowej. Wkraczamy w erę, w której technologia cyfrowa wręcz już wypiera możliwość utrzymania wysokiej jakości interakcji społecznych. Postępy w technologiach, które pozwalają nam pracować w ruchu, bezpiecznie podróżować po nieznanych terytoriach i pozostawać w kontakcie społecznym, spowodowały że człowiek stał się nierozerwalnie związany z urządzeniami, które dzielą naszą uwagę między ekrany i bezpośrednie interakcje społeczne. Nawet nasze systemy edukacyjne zmierzają w kierunku wirtualnego uczenia się i zajęć cyfrowych, jednocześnie utrzymując żywy wgląd w interakcje międzyludzkie.

Przyjrzyjmy się więc kilku narzędziom cyfrowym, które nie wpływają na interakcję międzyludzką – tzn. pozwalają korzystać z technologii informatycznej w sposób możliwie zbliżony do kontaktu z innym człowiekiem.

Asystenci osobiści

Dla większości z nas największym luksusem byłby asystent, który zawsze słucha Twojego telefonu, przewiduje każdą potrzebę i podejmuje działania w razie potrzeby. Jest to teraz bardziej dostępne niż kiedykolwiek dzięki asystentom opartym na sztucznej inteligencji, czyli asystentom głosowym. Dzięki osobistym asystentom, takim jak Siri i Alexa, ludzie wchodzą w interakcję z imitacjami ludzi. Te interakcje są prawie całkowicie na nowo skonstruowane ale nie zastępują interakcji międzyludzkich.

Asystentów głosowych nie należy oczywiście mylić z wirtualnymi asystentami, czyli osobami, które pracują zdalnie i dzięki temu mogą obsługiwać wszelkiego rodzaju zadania. W miarę jak asystenci głosowi staną się lepsi w działaniu, ich wartość zarówno w osobistej interakcji międzyludzkiej, jak i w sferze biznesowej będzie tylko rosła.

Media społecznościowe

Technologia przyniosła nam Internet, który jest idealną okazją do kontaktu międzyludzkiego. Łączy ludzi zawodowo za pośrednictwem mediów społecznościowych. W jaki sposób media społecznościowe zmieniają interakcje w naszym społeczeństwie? Czy komunikacja twarzą w twarz ostatecznie traci (straci) na znaczeniu?

W rzeczywistości media społecznościowe mogą tworzyć prawdziwe połączenia (a nie tylko wirtualne lajki), a nawet umożliwiają nam utrzymywanie relacji z ogromnych fizycznych odległości. Rewolucja mediów społecznościowych umożliwiła ludziom ożywienie przyjaźni i zdobycie nowych zainteresowań. Media społecznościowe paradoksalnie chyba jednak zwiększyły interakcje międzyludzkie, otwierając nowe kanały komunikacji między ludźmi, którzy mają wspólne zainteresowania, między firmami i ich klientami oraz między artystami i ich fanami.

E-learning i interaktywność

Jest to jeden z najlepszych sposobów ułatwiania interakcji międzyludzkich w środowiskach szkolnych. Umożliwiają asynchroniczną komunikację między studentami, a także między uczniami i nauczycielem. Jest to jeden ze sposobów, dzięki którym uczniowie mogą komunikować się bez ograniczeń czasowych i miejscowych, a także zadawać pytania, a także dzielić się swoimi opiniami i pytaniami podczas interakcji z innymi.

Transmisja na żywo zamiast konwersacji

Wzrost ilości transmisji na żywo na Facebooku, Instagramie i Twitterze to zdecydowanie bardzo silny trend. Nasze kanały informacyjne nie są już tylko statycznymi obrazami, zawierają również transmisje wideo na żywo z wydarzeń, pytań i odpowiedzi oraz zwykłych spotkań znajomych. Komentarze pojawiają się w czasie rzeczywistym i latają po ekranie. To intensywny wgląd także w nasze intymne, rodzinne przeżycia.

Co z tego?

Wydaje się więc, że ludzka strona relacji w tej zorientowanej na technologię branży nigdy nie może zostać zastąpiona a narzędzia cyfrowe mają wręcz zdolność zapełniania naszej potrzeby kontaktu z innym człowiekiem. Znacznie usprawniła komunikację na całym świecie i stworzyła nowe sposoby łączenia ludzi. Naukowcy dopiero obecnie badają jak wpływa to na nasze społeczeństwo i nas samych. Wiele z tych technologii może przynieść ogromne korzyści. Póki co najwyraźniej sama cyfryzacja nie jest „zła” ani „dobra”.

Najnowsze oferty pracy:

Polecane wpisy na blogu IT:

Szukasz pracownika IT?

Dostarczymy Ci najlepszych specjalistów z branży IT. Wyślij zapytanie

Wyrażam zgodę TeamQuest Sp. z o.o. na przetwarzanie moich danych osobowych w celu marketingu produktów i usług własnych TeamQuest, w tym na kontaktowanie się ze mną w formie połączenia telefonicznego lub środkami elektronicznymi.
Administratorem podanych przez Ciebie danych osobowych jest TeamQuest Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (00-814), ul. Miedziana 3a/21, zwana dalej „Administratorem".
Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przetwarzania przez nas Twoich danych, skontaktuj się z naszym Inspektorem Ochrony Danych (IOD). Do Twojej dyspozycji jest pod adresem e-mail: office@teamquest.pl.
W jakim celu i na jakiej podstawie będziemy wykorzystywać Twoje dane? Dowiedz się więcej