Czy to możliwe: narzędzia cyfrowe, które nie wpływają na interakcję międzyludzką?
Komputery i relacje międzyludzkie
Dzisiejszy świat w coraz większym stopniu zależy od technologii. Powszechny wpływ narzędzi cyfrowych można porównać do ostatniej wielkiej transformacji - rewolucji przemysłowej. Wkraczamy w erę, w której technologia cyfrowa wręcz już wypiera możliwość utrzymania wysokiej jakości interakcji społecznych. Postępy w technologiach, które pozwalają nam pracować w ruchu, bezpiecznie podróżować po nieznanych terytoriach i pozostawać w kontakcie społecznym, spowodowały że człowiek stał się nierozerwalnie związany z urządzeniami, które dzielą naszą uwagę między ekrany i bezpośrednie interakcje społeczne. Nawet nasze systemy edukacyjne zmierzają w kierunku wirtualnego uczenia się i zajęć cyfrowych, jednocześnie utrzymując żywy wgląd w interakcje międzyludzkie.
Przyjrzyjmy się więc kilku narzędziom cyfrowym, które nie wpływają na interakcję międzyludzką – tzn. pozwalają korzystać z technologii informatycznej w sposób możliwie zbliżony do kontaktu z innym człowiekiem.
Asystenci osobiści
Dla większości z nas największym luksusem byłby asystent, który zawsze słucha Twojego telefonu, przewiduje każdą potrzebę i podejmuje działania w razie potrzeby. Jest to teraz bardziej dostępne niż kiedykolwiek dzięki asystentom opartym na sztucznej inteligencji, czyli asystentom głosowym. Dzięki osobistym asystentom, takim jak Siri i Alexa, ludzie wchodzą w interakcję z imitacjami ludzi. Te interakcje są prawie całkowicie na nowo skonstruowane ale nie zastępują interakcji międzyludzkich.
Asystentów głosowych nie należy oczywiście mylić z wirtualnymi asystentami, czyli osobami, które pracują zdalnie i dzięki temu mogą obsługiwać wszelkiego rodzaju zadania. W miarę jak asystenci głosowi staną się lepsi w działaniu, ich wartość zarówno w osobistej interakcji międzyludzkiej, jak i w sferze biznesowej będzie tylko rosła.
Media społecznościowe
Technologia przyniosła nam Internet, który jest idealną okazją do kontaktu międzyludzkiego. Łączy ludzi zawodowo za pośrednictwem mediów społecznościowych. W jaki sposób media społecznościowe zmieniają interakcje w naszym społeczeństwie? Czy komunikacja twarzą w twarz ostatecznie traci (straci) na znaczeniu?
W rzeczywistości media społecznościowe mogą tworzyć prawdziwe połączenia (a nie tylko wirtualne lajki), a nawet umożliwiają nam utrzymywanie relacji z ogromnych fizycznych odległości. Rewolucja mediów społecznościowych umożliwiła ludziom ożywienie przyjaźni i zdobycie nowych zainteresowań. Media społecznościowe paradoksalnie chyba jednak zwiększyły interakcje międzyludzkie, otwierając nowe kanały komunikacji między ludźmi, którzy mają wspólne zainteresowania, między firmami i ich klientami oraz między artystami i ich fanami.
E-learning i interaktywność
Jest to jeden z najlepszych sposobów ułatwiania interakcji międzyludzkich w środowiskach szkolnych. Umożliwiają asynchroniczną komunikację między studentami, a także między uczniami i nauczycielem. Jest to jeden ze sposobów, dzięki którym uczniowie mogą komunikować się bez ograniczeń czasowych i miejscowych, a także zadawać pytania, a także dzielić się swoimi opiniami i pytaniami podczas interakcji z innymi.
Transmisja na żywo zamiast konwersacji
Wzrost ilości transmisji na żywo na Facebooku, Instagramie i Twitterze to zdecydowanie bardzo silny trend. Nasze kanały informacyjne nie są już tylko statycznymi obrazami, zawierają również transmisje wideo na żywo z wydarzeń, pytań i odpowiedzi oraz zwykłych spotkań znajomych. Komentarze pojawiają się w czasie rzeczywistym i latają po ekranie. To intensywny wgląd także w nasze intymne, rodzinne przeżycia.
Co z tego?
Wydaje się więc, że ludzka strona relacji w tej zorientowanej na technologię branży nigdy nie może zostać zastąpiona a narzędzia cyfrowe mają wręcz zdolność zapełniania naszej potrzeby kontaktu z innym człowiekiem. Znacznie usprawniła komunikację na całym świecie i stworzyła nowe sposoby łączenia ludzi. Naukowcy dopiero obecnie badają jak wpływa to na nasze społeczeństwo i nas samych. Wiele z tych technologii może przynieść ogromne korzyści. Póki co najwyraźniej sama cyfryzacja nie jest „zła” ani „dobra”.