Kupili tak naprawdę ZeniMax Media
Microsoft, właściciel konsoli Xbox, firmę zajmującą się grami, które stoją za hitami takimi jak Doom, Fallout, Skyrim czy Wolfenstein. Zapłacił gotówką 7,5 miliarda dolarów za spółkę zarządzającą Bethesdą, ZeniMax Media. Dodajmy, że oznacza to, że Microsoft kupił oprócz Bethesda Softworks także ZeniMax Online Studios czy id Software.
Xbox zapowiedział, że franczyzy tego wydawcy zostaną dodane do pakietu subskrypcji Game Pass na konsole i komputery PC. Może to pomóc uczynić nadchodzącą Xbox Series X bardziej atrakcyjną dla graczy niż PlayStation 5. Obie maszyny mają zostać uruchomione w listopadzie.
Wojna konsol trwa
Game Pass daje już teraz graczom dostęp do ponad 200 gier. Microsoft ciągle dołącza tytuły własne w momencie premiery do tych, które zostały już zarejestrowane pakiecie ultimate, bez dodatkowych kosztów. Z kolei Sony zdecydowało się pobierać od graczy do 70 funtów za swoje własne główne wydania gier i nie zamierza włączać nowych tytułów do swojej usługi PlayStation Plus Collection.
Wychodzi więc na to, że już niedługo w cenie jednej gry na PlayStation 5 (przypomnijmy – będzie to aż 350 złotych) można będzie uzyskać 7 miesięcy usługi Xbox Game Pass Ultimate, w skład którego wchodzi ponad 100 gier i abonament Xbox Live Gold, który co miesiąc dodaje naszemu kontu kolejne tytuły, pozwalając też na grę w trybie multiplayer.
Przyszłość
Nie jest jeszcze jasne, jak przejęcie wpłynie na plany Bethesdy dotyczące stworzenia The Elder Scrolls 6, Starfield i innych niedokończonych gier, które miały być tytułami międzyplatformowymi. Pewne jest natomiast, że po przejęciu w strukturach giganta będzie łącznie od 15 do 23 kompletnych zespołów zajmujących się tworzeniem gier.
W oświadczeniu szef Xbox, Phil Spencer, powiedział, że obie firmy mają podobne wizje dotyczące możliwości dla twórców i ich gier, aby dotrzeć do większej liczby graczy na większą ilość sposobów. Z kolei Pete Hynes, starszy wiceprezes Bethesda Softworks, stwierdził, że umowa zapewnia dostęp do zasobów, które pozwolą uczynić Bethesdę lepszym wydawcą i deweloperem.
Nadal pracujemy nad tymi samymi grami co dotychczas, stworzonymi przez te same studia, z którymi pracowaliśmy od lat. Te gry zostaną opublikowane przez nas.
Oprócz konkretnych tytułów gier, Microsoft będzie teraz przede wszystkim właścicielem silnika gier id Tech, opracowanego przez id Software, siostrzaną firmę Bethesdy. Doom Eternal, który ukazał się w tym roku i zebrał liczne pozytywne opinie za jakość grafiki, został zbudowany właśnie przy użyciu najnowszej wersji id Tech.
Rozgrywki
Piers Harding-Rolls, dyrektor ds. Badań z Ampere Analysis, opisał transakcję jako poważny zamach stanu.
Microsoft był często krytykowany za brak silnych tytułów własnych serii gier, co stawiało go w niekorzystnej sytuacji w porównaniu do Sony i Nintendo. Zakup Bethesdy stawia portfolio gier Microsoftu na znacznie mocniejszej pozycji
Legendarny twórca gier John Carmack - pionier niektórych technologii stojących za pierwszymi wersjami gier Doom, Wolfenstein i Quake – zasugerował z kolei, że przejęcie Bethesdy może przywrócić go do niektórych z tych serii. Jeszcze do niedawna pełnił funkcję dyrektora ds. Technologii w dziale rzeczywistości wirtualnej Oculus firmy Facebook. Jego powrót wzbudziłby dalsze emocje i rozbudziłby oczekiwania co do nowych gier na Xbox, a tym samym przyniósłby kolejne korzyści marce.
Transakcja nie wpłynęła natomiast na razie znacząco na kurs akcji Microsoftu. Oficjalne oświadczenie Bethesdy można przeczytać tutaj.