Dzisiaj o przeroście formy nad treścią, czyli o kreatywnych CV. Już z pierwszego zdania można wywnioskować, że jestem raczej sceptyczny do takiej formy dokumentów aplikacyjnych. Czym są kreatywne CV i dlaczego je odradzam? O tym w dzisiejszym wpisie.
Kreatywne CV to nic innego jak normalne CV, w którym oprócz tekstu istnieje bardzo dużo grafiki, która ma wręcz zastąpić tradycyjną, pisaną treść. Przykład takiego CV możecie zobaczyć poniżej. Co o nim sądzicie? Czy jest ono czytelne? Według mnie należy poświęcić nieco więcej czasu, aby wyczytać z niego interesujące nas informacje.
Popularność na kreatywne CV zapoczątkowała branża marketingu i reklamy. To produkt specjalistów od grafiki, kreowania towarów i usług. Przedstawiciele tych zawodów mają niejako wpojone, że miarą kreatywności jest umiejętność wyróżnienia się, to świadczy o ich wartości. Budowanie własnej marki warto rozpocząć już na etapie starania się o interesującą nas ofertę pracy. Tym samym swoje umiejętności warto pokazać na samym początku, czyli w dokumentach aplikacyjnych. Popularność na kreatywne CV rozlała się również po innych branżach i na różnych poziomach zarządzania. Kandydaci uważają, że w świecie przepełnionym informacją, należy za wszelką cenę się wyróżnić, w innym przypadku można zostać niezauważonym.
Moja opinia w tym zakresie jest jednak inna. W świecie, w którym cały czas jesteśmy o czymś informowani, warto tworzyć komunikaty łatwe do odebrania. Zawodowy rekruter poświęca mniej niż 30 sekund na to, aby pobieżnie zapoznać się z CV i rozważyć o dalszych losach kandydata. Chce się skupić na istotnej treści (posiadanym doświadczeniu, kwalifikacjach zawodowych etc.), nie ma czasu na przeglądanie skomplikowanych tworów graficznych.
CV nie jest miejscem, w którym mamy pokazywać dowody swoich umiejętności. To miejsce, w którym streszczamy nasz zawodowy życiorys. Rekruter może nas poprosić o załączenie dodatkowych realizacji, czy też o przygotowanie ich na kolejny etap rekrutacji.
O ile branża marketingowa może rządzić się swoimi prawami, o tyle w innych profesjach, kreatywne CV może być źle odbierane. Dotyczy to przede wszystkim stanowisk średniego i wyższego szczebla zarządzania. Od menedżerów oczekuje się raczej umiejętności przekazania najważniejszych informacji w sposób zwięzły i rzeczowy, a do tego w formie dostosowanej do sytuacji; wymaga się profesjonalizmu. CV to dokument, który ma opisać nasze dotychczasowe życie zawodowe. Tym samym rządzi się swoimi prawami, które są przez wszystkich akceptowane. CV to jak ubiór na rozmowie o pracę, powinien wyrażać nasz profesjonalizm i szacunek do firmy, która prowadzi rekrutację.
Kreatywne CV niekoniecznie doda nam punktów w procesie rekrutacji, może mieć wręcz skutek odwrotny. „Tradycyjne” CV, oparte na treści ułożonej w logiczną całość, na niezbędnych informacjach, stworzy obraz kandydata potrafiącego przekazać oczekiwaną od niego treść, kandydata rzeczowego.
Oczywiście nie należy popadać ze skrajności w skrajność. Dosłownie kilkuzdaniowy życiorys zawodowy również nie jest dobrym rozwiązaniem.. O tym, jak powinno wyglądać profesjonalne CV możecie dowiedzieć się na każdym kroku. Zachęcam do zgłębiania wiedzy w tym temacie.
Na podstawie:
Webnell
Behance