Microsoft Dynamics CRM (ang. customer relationship management) to system stworzony do zarządzania relacjami z klientem koncentrujący się na wsparciu działań marketingowych, sprzedażowych oraz obsłudze klienta. System ten ma na celu stworzenie silnych więzi z klientem oraz zbudowanie lojalności poprzez zaspokajanie jego indywidualnych potrzeb. Microsoft Dynamics CRM przetwarza i porządkuje zebrane informacje by dostarczyć nam cennych danych o naszych klientach, takich jak indywidualne preferencje dotyczące produktów czy usług. System CRM wykorzystywany w firmie pozwala skrócić proces sprzedaży, zmniejszyć koszty oraz podnieść jakość obsługi klienta.
Microsoft w 2016 roku wprowadził na rynek Microsoft Dynamics CRM 365. W ramach produktu rozróżniamy dwie wersje zakupowe: Enterprise Edition oraz Business Edition. Microsoft Dynamics CRM 365 to rozwiązanie modułowe co pozwala na zakup wybranego modułu bez konieczności wdrażania całego systemu. Moduły mogą być uruchamiane dla wybranych pracowników w organizacji.
Microsoft Dynamics Enterprise Edition
Microsoft Dynamics Enterprise Edition jest połączeniem systemów Dynamcis CRM oraz Dynamics AX. Enterprise Edition stworzono dla firm zatrudniających powyżej 250 pracowników. Dla tej wersji stworzono następujące moduły:
- Dynamics 365 for Operations
- Dynamics 365 for Sales
- Dynamics 365 for Marketing
- Dynamics 365 for Customer Service
- Dynamics 365 for Project Service Automation
- Dynamics 365 for Field Service
Microsoft Dynamics Business Edition
Microsoft Dynamics Business Edition jest przeznaczona dla firm zatrudniających do 250 pracowników. Dynamics 365 Business Edition powstał z połączenia Dynamics CRM oraz „Project Madera”z funkcjonalnością finansów z systemu Dynamics NAV. Dla tej wersji zaprojektowano następujące moduły:
- Dynamics 365 for Finance
- Dynamics 365 for Sales
- Dynamics 365 for Marketing
- Dynamics 365 for Customer Service
Dynamics 365 Business Edition | Dynamics 365 Enterprise Edition |
---|---|
Zoptymalizowany dla 50 użytkowników | Zoptymalizowany dla ponad 250 użytkowników |
Dostępny jedynie w chmurze | Dostępny w chmurze oraz „on premise” |
Zawiera moduł Finanse plus elementy CRM | Zawiera moduły dla produkcii, sprzedaży, marketingu, obsługi klienta, zarządzania projektami oraz serwisu |
Zaprojektowane dla firm o minimalnych wymaganiach finansowych | Zaprojektowane dla firm z zaawansowanymi potrzebami finansowymi i ERP |
Integracja sprzedaży i marketingu wiosną 2017 | Sprzedaż i marketing przy użyciu programu Adobe Marketing Cloud |
Dla użytkowników, którzy dotychczas wykorzystywali proste środowiska wspomagające księgowość | Dla użytkowników, którzy potrzebują rozległych możliwości w zakresie integracji oraz procesów analitycznych |
Wersje Microsoft Dynamics CRM
Microsoft Dynamics CRM dostępny jest w dwóch wariantach instalacyjnych: On-Premises (instalowany na własnych serwerach) i Online (umieszczony w chmurze Microsoftu). Niezależnie od wybranej opcji, możliwa jest migracja między jednym a drugim rozwiązaniem. Dostępny jest też model hybrydowy instalacji łączący obie możliwości.
Coraz szersze zastosowanie systemów CRM w tym Microsoft Dynamics CRM 365 stwarza coraz większe zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów: programistów, developerów oraz konsultantów wdrożeniowych tych systemów.