Microsoft Dynamics CRM

Microsoft Dynamics CRM (ang. customer relationship management) to system stworzony do zarządzania relacjami z klientem koncentrujący się na wsparciu działań marketingowych, sprzedażowych oraz obsłudze klienta. System ten ma na celu stworzenie silnych więzi z klientem oraz zbudowanie lojalności poprzez zaspokajanie jego indywidualnych potrzeb. Microsoft Dynamics CRM przetwarza i porządkuje zebrane informacje by dostarczyć nam cennych danych o naszych klientach, takich jak indywidualne preferencje dotyczące produktów czy usług. System CRM wykorzystywany w firmie pozwala skrócić proces sprzedaży, zmniejszyć koszty oraz podnieść jakość obsługi klienta.

Microsoft w 2016 roku wprowadził na rynek Microsoft Dynamics CRM 365. W ramach produktu rozróżniamy dwie wersje zakupowe: Enterprise Edition oraz Business Edition. Microsoft Dynamics CRM 365 to rozwiązanie modułowe co pozwala na zakup wybranego modułu bez konieczności wdrażania całego systemu. Moduły mogą być uruchamiane dla wybranych pracowników w organizacji.

Microsoft Dynamics Enterprise Edition

Microsoft Dynamics Enterprise Edition jest połączeniem systemów Dynamcis CRM oraz Dynamics AX. Enterprise Edition stworzono dla firm zatrudniających powyżej 250 pracowników. Dla tej wersji stworzono następujące moduły:

  • Dynamics 365 for Operations
  • Dynamics 365 for Sales
  • Dynamics 365 for Marketing
  • Dynamics 365 for Customer Service
  • Dynamics 365 for Project Service Automation
  • Dynamics 365 for Field Service

Microsoft Dynamics Business Edition

Microsoft Dynamics Business Edition jest przeznaczona dla firm zatrudniających do 250 pracowników. Dynamics 365 Business Edition powstał z połączenia Dynamics CRM oraz „Project Madera”z funkcjonalnością finansów z systemu Dynamics NAV. Dla tej wersji zaprojektowano następujące moduły:

  • Dynamics 365 for Finance
  • Dynamics 365 for Sales
  • Dynamics 365 for Marketing
  • Dynamics 365 for Customer Service

Różnice obydwu wersji CRM Microsoft Dynamics 365 opisuje poniższa tabela:
Dynamics 365 Business EditionDynamics 365 Enterprise Edition
Zoptymalizowany dla 50 użytkownikówZoptymalizowany dla ponad 250 użytkowników
Dostępny jedynie w chmurzeDostępny w chmurze oraz „on premise”
Zawiera moduł Finanse plus elementy CRMZawiera moduły dla produkcii, sprzedaży, marketingu, obsługi klienta, zarządzania projektami oraz serwisu
Zaprojektowane dla firm o minimalnych wymaganiach finansowychZaprojektowane dla firm z zaawansowanymi potrzebami finansowymi i ERP
Integracja sprzedaży i marketingu wiosną 2017Sprzedaż i marketing przy użyciu programu Adobe Marketing Cloud
Dla użytkowników, którzy dotychczas wykorzystywali proste środowiska wspomagające księgowośćDla użytkowników, którzy potrzebują rozległych możliwości w zakresie integracji oraz procesów analitycznych

Wersje Microsoft Dynamics CRM

Microsoft Dynamics CRM dostępny jest w dwóch wariantach instalacyjnych: On-Premises (instalowany na własnych serwerach) i Online (umieszczony w chmurze Microsoftu). Niezależnie od wybranej opcji, możliwa jest migracja między jednym a drugim rozwiązaniem. Dostępny jest też model hybrydowy instalacji łączący obie możliwości.

Coraz szersze zastosowanie systemów CRM w tym Microsoft Dynamics CRM 365 stwarza coraz większe zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów: programistów, developerów oraz konsultantów wdrożeniowych tych systemów.