CRM

Systemy CRM, czyli systemy do zarządzania relacjami z klientami (ang. Customer Relationship Management, CRM). Jest to grupa oprogramowania służąca do zarządzania, utrzymania i rozwoju procesów sprzedażowych w gronie klientów danej organizacji.

Większość współczesnych CRM’ów poza uporządkowaniem danych klientów ma za zadanie wspieranie pozyskiwania, utrzymania i rozwoju klientów danej firmy.

CRM wspiera pracę kilku firmowych działów w tym sprzedaży, marketingu, obsługi klienta a system raportowania który jest najczęściej elementem systemu CRM pozwala kadrze managerskiej oraz zarządom na łatwiejszą kontrolę powyższych działów jak i planowania dalszej strategi rozwoju produktów, usług jak i całej firmy.

Moduły CRM

Głównymi zadaniami współczesnych systemów CRM są:

  • automatyzacja procesów sprzedaży (ang Sales Force Automation),
  • automatyzacja procesów marketingowych (ang marketing automation),
  • automatyzacja procesów obsługi po sprzedażowej klienta (ang service automation),
  • automatyzacja procesów analizy opłacalności produktów i usług.

Systemy klasy CRM są wykorzystywane zarówno w małych, średnich, dużych firmach jak i w międzynarodowych korporacjach.

Do najbardziej znanych producentów i dostawców rozwiązań CRM na rynku międzynarodowym należą m.in.:

Na rynku polskim poza wymienionymi dostawcami, można bez problemowo znaleźć setki polskich / spolonizowanych systemów CRM dostosowanych do Polskich realiów.

Retail CRM

Głównymi specjalistami, którzy są poszukiwani na rynku pracy są:

  • programiści CRM najczęściej w językach java, C# / ASP.NET, PHP
  • konsultanci wdrożeniowi – specjalizujący się we wdrożeniach systemów CRM u klientów końcowych
  • Administratorzy aplikacji / administratorzy CRM – utrzymujący zarówno systemy CRM w należytym zdrowiu, jak i wprowadzający zmiany do zaimplementowanych systemów oraz tworzący raporty ad hoc.