Lean Management

Lean Management
Lean Management (szczupłe zarządzanie) jest to koncepcja zarządzania, która w swoich założeniach mówi o dostosowaniu danego przedsiębiorstwa do warunków gospodarowania panujących na rynku. Jest pewnym sposobem zarządzania, który jest wykorzystywany głównie w procesie restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Duży nacisk kładzie na kształtowanie bezpośrednich oraz długotrwałych kontaktów z dostawcami czy odbiorcami. Odpowiada za racjonalizację zadań skupiających się na zarządzaniu majątkiem firmy, personelem. Całe podejście zmierza do uzyskania wysokiego poziomu zarówno jakości produktów jak i produktywności. Koncepcja zakłada również :
  • podział odpowiedzialności
  • elastyczność struktury organizacyjnej
  • bieżące udoskonalanie organizacji za pośrednictwem szkoleń pracowników i kadry
  • wyodrębnienie małych jednostek organizacyjnych.

Lean Management jest podejściem, którego głównym przesłaniem jest także unikanie każdego rodzaju marnotrawstwa. Polega to na wyeliminowaniu wszelkich czynności, które w żaden sposób nie wpływają na wartość produktu. Jednymi ze źródeł, które możemy wymienić jako potencjalne źródła marnotrawstwa / typy marnotrawstwa to:
  • niepotrzebny transport materiałów pomiędzy funkcyjnymi obszarami
  • wytwarzanie produktów bez wcześniejszego zamówienia klienta
  • przemieszczanie się ludzi w trakcie pracy
  • zbyt długi okres wykonywania operacji, związany z niepoprawnie zaprojektowanym produktem lub narzędziami
  • większe niż absolutne minimum zapasy materiałowe
  • bezczynne oczekiwanie maszyn bądź ludzi na opóźnione dostawy czy kolejne kroki w danym procesie
  • błędy lub braki, które wymagają naprawy.

Koncepcja wyróżnia się pewnymi zasadami szczupłego zarządzania, które wpłynęły na przyspieszenie procesu jej upowszechniania i nadały jej bardziej strategicznego charakteru. W książce Lean Thinking przedstawiono pięć zasad zgodnie z którymi powinna działać szczupła organizacja. Zasady:
  1. Określenie wartości dla klienta - wartościami są między innymi: funkcjonalność, jakość, wygląd, terminowość, cena, dostępność czy usługi dodatkowe. Określenie tych wartości pozwala wyeliminować marnotrawstwo.
  2. Zidentyfikowanie strumienia wartości - strumień wartości w tej koncepcji oznacza organizację wielu powiązanych ze sobą czynności. Dotyczy on jednocześnie i przetwarzania materiałów jak i informacji.
  3. Ciągły przepływ - odpowiada za zapewnienie w operacjach ciągłego przepływu czyli polega na wytwarzaniu produktu w sposób płynny, który umożliwia szybkie przechodzenie danego produktu/usługi.
  4. System ssący - wiąże się z dostarczaniem klientowi produktu bądź usługi w pełni odpowiadającej jego potrzebom, zgłoszenie zapotrzebowania przez klienta uruchamia kolejne etapy produkcji.
  5. Dążenie do doskonałości - warunkiem utrzymania szczupłego zarządzania jest też ciągłe doskonalenie jego wszystkich procesów działających w danej organizacji.